Mycoplasma??
Jag fattar ingenting. Min gammelhane gick bort i mycoplasma och jag kan dessa symptomen. Nu har jag en korv på snart 1 år och har samma tecken, kuttrar, rosslar, nyser, snorar, hostar. Han har dessutom blivit mobbad se hans bror försvann. Jag placerade honom i sjukburen vilken består av en hamsterbur modellen stor. Allt sluta, jag hörde inga ljud ingen ting, han fick vara där i några dagar och tanken var på att jag skulle ringa vetrinären för avlivning men när allt slutade och det höll sig så blev det inget samtal. Efter ett tag beslöt jag mig för placera honom i orginal buren med sin kamrater och nu har det börjat igen åter igen i hamsterburen och då slutar det.. kan det vara stressen av mobbningen eller kan mycoplasman spöka så här? Vill ju inte avliva en råtta som inte är sjuk.
Fy vad dåligt jag skriver, kanske ska börja kolla igenom det jag skriver innan jag publicerar så det blir hela ord osv. Haha

Stress påverkar ju definitivt hur mottaglig kroppen är för infektioner av olika slag. Så jag tycker inte det låter konstigt att han skulle reagera på det där sättet. Att det däremot svänger så snabbt är lite smålustigt. Jag menar, att han var så dålig att du tänkte på avlivning en dag och sedan repar han sig så snabbt när han får vara för sig själv. Lustigt! Har någon annan erfarenhet av detta?
Har du behandlat honom med antibiotika förresten?
#3 Ja det är ju just att det är lustigt att det slutar en annan skillnad är ju också att han är inte som min förra sjuka hane som inte var direkt aktiv under sin sjukdom utan denna klättrar, hoppar studsar busar osv. Nej jag har inte behandlat honom med antbiotika.

#3 Så länge han inte lider ser jag absolut ingen anledning till att avliva honom. Däremot kan det ju vara bra att besöka veterinär och kolla om det finns något man kan göra för att få bort symptomen. Antibiotika är då oftast det man tar till. Men som sagt, lite lustigt att han verkar vara så pass stresskänslig.