Fråga
Hej
Vi har precis skaffat två små råttkillar. De är 3 månader och små med fulla av liv. Vi är jätte glada. Meningen är att vi skall sätta de i buren med vår stora råtta Rizzo som är 1 och och två månader. Hur skall vi gå till väga för att de inte skall hända något drastiskt? och hur kan deras reaktioner bli? Burarna står nu mot varandra och medans dom små ser mer rädda ut så sniffar Rizzo för allt han kan, Inte hela tiden men emellanåt. Hur skall vi göra?
Jag tycker Ni skall prova ha dem springa på soffa eller liknande och se hur dom beter sig då mot varandra. Sedan kan det oxå vara bra att göra ren buren så att ingen av dem känner lukt efter någons revir. 

Okej :)
Borde vi ta en och en med stora råttan? eller skall man ta alla tre ihop?
Jao det beror på vad ni vill göra men själv skulle jag nog ta ut dem en och en för att träffa dem större, går det bra så skulle jag nog ha dem alla ute ett tag :)
Jag skulle slänga ihop allihop på soffan och iakta deras beteende. Stora råttan ska antingen igga dom fullständigt eller vända på dom och sniffa upp dom. Det sistnämnda brukar sluta med att liten råtta piper som om kniver sitter i dom…
Inte en och en, då blir det introducering på introducering på introducering hela tiden.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jao jag vet faktiskt inte så mycket om att sätta ihop råttor, har aldrig haft problem med mina råttor, men en sak vet jag är att man ska/kan städa buren ordentligt så det inte finns revir lukter kvar, vilket kan underlätta för råttorna :)

Men gud, ska de va så? Att råttan skall pipa? ja kommer inte klara av att se det? Men det kanske är ett måste? Gud..

#6 Ja men de små piper ju bara man tittar på dem ibland. :) De kan vara riktiga fegisar. :P Jag tror inte det är någon större fara.

okej så de behöver inte innebära att han ska döda dem om han gör så?
När det gäller introduceringar så låter det ofta värre än vad det är. Jag har haft introduceringar som gått jättesmidigt, råttorna har bara snusat på varann i soffan och sen har den äldre slängt de mindre på rygg och då skriker de som om de håller på att dö. Så har det funnits dem gångerna där det krävs lite mer, att de jagat varann då de kommit in i buren, och att skrikande fortsatt i fler timmar.
Det är verkligen hemskt att bara sitta och lyssna på det, men vad du än gör, sära inte på dem för att du tycker synd om dem! Varje gång du går emellan stör du dem och de är tvugna att börja om från början med sina rangbestyr. De slutar då de hittat sin plats, så är det bara.
Enda gången du bör skilja på dem är om du ser att det uppstått sår. Annars, låt dem vara ifred, de sköter sina grejjer själv.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Har skrivit lite på min hemsida om mina egna erfarenheter av introduceringar. Läs där om du viill :) http://angiesrats.webs.com/introducering.htm href="http://angiesrats.webs.com/introducering.htm" rel="noopener noreferrer" target="_blank">

Nu är det på prov på en plats ingen av dem varit förut.
Rizzo ( den äldre ) bryr sig inte? han varken slänger de på rygg eller jamsar med dom. Han har sniffat lite på dom men sedan vänt och gått därifrån! bra tecken?
Ja det är bra tecken. Låt dom träffas några timmar om dagen på den platsen innan du provar sätta dom på "hans revir". Alltså en annan plats där han vart förut.