Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 3002 ggr
[pienkvlieendekoei]
0

råttor vs. gerbiler

Jag har två gerbiler, men jag vet inte om dem är rätt för mig. Allstå, jag skulle hellre villja ha djur som är mer personliga, och som man kan ta ut, gosa med, som är lite större och så vidare. Jag har kollat runt lite, och jag tror att jag har hittat något som jag tror passar mig bättre - tamråttor. De har det som fick mig att fastna för gerbilerna - de klättrar och är ''roligare'' än typ hamstrar. Det är lixom lite fart i dom.

jag har kommit på att jag vill ha några som ger lite mer sällskap, trygghet. Som inte sitter i buren eller springer runt på golvet. Utan en som inte har något emot att sitta i mitt knä och gosa en stund… Men jag vet inte, ni som har efarenhet av både gerbiler och råttor kanske kan dela med sig lite??

[rightPAW]
0

Jag har haft en hel hög med gerbiler genom åren, och inget djur kan någonsin ersätta min första. Han följde med mig överallt, låg och sov i min ficka och satt på min axel när jag tittade på tv eller satt vid datorn. Jag köpte en flicka åt honom och dom fick 2 bebbar, en pojke och en flicka. Dem 4 var dem mysigaste gerbiler jag träffat. Gerbilerna efter dom var inte lika mysiga, men ack så roliga att titta på när dom fräste runt och hittade på hyss.

När jag fmin första råtta, honan Tashi, var väl enda skillnaden att hon var större och inte sprang lika fort, haha.
Tamråttor kanske är lättare att få tama, men allt beror på hur mkt tid du tillbringar med dem. Jag tycker absolut att du ska prova på en tamråtta men slopa inte gerbilerna, du kanske kan ha båda? Jag hade 2 gerbiler och 2 tamråttor, dock tog katten gerbisarna, R.I.P.

Hoppas du fick nån klarhet i båda djuren, haha :)

Lycka till

[pienkvlieendekoei]
0

Tack, tack, tack :)

Jag blir lite nyfikeen, hur fick du gerbilen att sitta still på axeln? Min ena gerbilpöjk, Svennis,  är riktigt tam, men jag har aldrig vågat lämmna mitt rum med honom. Och därinne finns varken dator eller TV :P

två sorters djur på samma gång skulle inte gå. Gerbilerna har förökat sig,  och jag har redan två burar med killar och tjejer, och där tar det stopp :P

[rightPAW]
0

Ibörjan lät jag honom springa i sängen/på golvet ett tag, sen sattejag honom på axeln och gav honom nått gott, då åt han sen satt han still och tittade å omgivningen. Självklart rör dom sig, han ville byta axel och ibland satte han sig på huvudet haha. Men han var otroligt am, om jag satte honom på golvet och sen gick iväg några meter kom han direk och klättrade upp på axeln :)

Gurkmoln
0

Jag håller med rightPAW ang. att gerbiler kan vara väldigt mysiga och att det vore synd om du gav upp gerbiler. Men om du måste välja…

Jag hade två gerbilhonor för några år sedan. De hade väldigt mycket spring i benen, och for runt som dårar ibland (så som gerbiler gör mest). Men det fanns stunder då de stannade upp och istället lade sig i min ficka eller på min mage när jag låg på mattan och läste en bok. :) Vilket var väldigt väldigt mysigt!

Nu har jag istället två råtthonor. De är fortfarande unga, så de är nyfikna och sprattliga. Men de är nog lite lugnare och keligare än vad mina gerbiler var. Som tex. idag när min Doris gjorde ett kråkbo av mitt nackhår och snusade in sig i det och trivdes med livet medan jag sydde och knöt grejer till buren. En riktig smultronstund! :)

Mina råttor har följt med mig hemmifrån. Klättrat mellan min handväska och min axel när jag promenerat till en park och sedan varit med på picknick då de utforkade filten och smakade av den medtagna maten. Men mina gerbiler följde med ut på gården och satt i gräset och gick balansgång på ett staket när jag hade dem.

Så jag skulle jag vilja säga att råttor och gerbiler är ganska lika.
Bara det är råttor är lite mer.
Mer mat och mer städning. Men också mer gos och mer att ta i.

Mer än det kan jag inte säga. Valet är ditt.