Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1567 ggr
becka89
0

Stackars råtta

Var på djuraffären idag och handlade mat och lite annat, kollade då på råttorna, som vi brukar då satt den sötaste pojken i buren,

Han var blå med röda ögon det värsta är att han satt där för mer än månad sen,tror ingen komma köpa honom för han kostar 160kr och dom andra kostar 60kr=( vart jätte ledsen han kommer ifrån en uppfödare som dom andra i buren gjorde men fattar inte varför dom ska sälja honom för 160kr,det är ju 100kr mer än för dom andra=( Hade gärna köpt honom men vet vad alla tycker om att köpa råtta ifrån djuraffär…

Fattar inte varför dom har satt honom 100kr dyrare än dom andra dom får ju inte sålt på honom tänkte nästan säga om jag får ta honom för 100kr tar jag med honom hem.

Mymlan
0

Varför frågar du inte dem i butiken Varför den kostar 100:- mer än de andra..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

becka89
0

#1 det gjorde vi, det var för han hade en ovanlig färg alltså Blå:S

Men har kontakt med en uppfödare som har fått blå och säljer dom för 100kr även om dom är speciella färger men fattar inte färgen kan ju inte heta blå eller?

becka89
0

Vet inte riktigt vilken blå dom menar men han var iallafall ljusare blå på ryggen och vit på magen och albino ögon. Någon som har någon anning??

zickan
0

Ja färgen kan heta blå ;-). Fast då det körs med mest engelsk uttal så heter en färg blue.
Ja många kör extra betalt för vissa råttor pga öron och färg :-/.. men nej blue är inte ovanlig och förekommer ofta på zoo. här i västerås brukar de ha minst en inne helt tiden. beror helt på vad de har för återsäljare.
Bara informera om att de måste enligt lag sitta två och två om det inte är dominans problem och de slåss.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

becka89
0

#4 okej, Den hanen satt ensam i nästan 2veckor, han kanske är 4 eller 5månader nu=(

amandapi
0

så om han hade kostat 100 kr istället för 160 kr hade du köpt han?

becka89
0

#6 ja det hade ja gjort

amandapi
0

men det är ju bara 60 kr skillnad? Köp han ändå.

myismyname
0

En liten instickare bara. Jag har själv varit väldigt lockad att köpa råttor och diverse andra djur för att de ska få det bättre än vad de har på djuraffären, men man ska vara medveten om att man, genom att köpa djuret, stöder djuraffären. De kommer fortsätta ta in djur så länge de går att sälja.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

amandapi
0

absolut, helt rätt!Glad

myismyname
1

#10 Jag tror att rätt många är så fokuserade på att ge djuret ett bättre liv att de inte tänker på att det snabbt kommer ett nytt djur i det förre djurets ställe, tyvärr. ^^

becka89
0

#9 Jo men eftersom att dom har stamtavla på råttorna så är det ju ingen inavel eller sånt skit:/ då är det inte ens fel att köpa från dom. hade det varit så hade jag aldrig köpt en råtta från en djuraffär…

#8 Då kan jag lika gärna ta en råtta från min polare som är uppfödare som säljer samma färg för 100kr.

myismyname
0

#12 Stamtavlor är ingen garanti att djuren kommer från bra föräldrar eller att djuren har det bra, även om det ser betydligt bättre ut då djuren har stamtavlor.

amandapi
0

#12 Men jag tror iaf att de flesta som inte väljer att köpa djur från djuraffär gör inte det för att de flesta djuraffärer tänker inte på djurens bästa. De säljer saker som är direkt farliga för djuren och är mycket okunniga. Jag tror inte det har så mycket med stamtavlor att göra. Man vill liksom inte stödja dom med att köpa deras djur för då kan de köpa in nya djur som far illa.

Och ja självklart kan du köpa av din kompis Glad Jag tyckte bara att 60 kr var alldeles för lite pengar för att avstå att köpa ett djur som man uppenbarligen tycker synd om och vill köpa. Då tycker jag att 60 kr inte är någonting.

myismyname
0

#14 Word på första stycket! :)

becka89
0

#14 jo det är ju klart det:) tänkte iallafall prata med dom när jag ska dit igen=)

Har iallafall bestämt att kanske köpa honom ska kolla hur många råttor jag får ha i min bur först annars måste jag köpa en begagnad så länge tills jag får in mer pengar då jag ska köpa en voljär=)

Jinaum
0

Jag tror att om man köper den hannen stödjer man inte bara djuraffären utan även "överpriset" på djuret och att han sitter ensam. Sitter han ensam och köps ensam kan det på något sätt sända signaler att de e ok att ha råttor ensama. Något som tycker mer eller mindre försvunnit allt mer och mer och bör arbetas för att bibehålla.

Om de inte lyssnar så är det ju inte mer än rätt att anmäla djuraffären för att de satt honom ensam.

becka89
0

#17 jepp ska säga åt dom om överpriset oxå så får se hur det blir imorgon=)

amandapi
0

håller med dig fullt ut att man stödjer deras överpriser om man köper råttan, men bara för att man köper den ensam betyder ju inte det alls att den ska få sitta ensam hemma sen. Man kanske har fler råttor hemma dne ska få sitta med?

myismyname
0

#19 Som jag förstod det var det inte så hon menade. Som jag tolkade det menade hon att djuraffären kan ta ett köp av en ensamråtta som att det är okej att de sitter ensamma, inte att just den råttan kommer få sitta ensam hos sin nya ägare. (Jinaum: Du får gärna säga till om jag fattat helt galet. Glad)

myismyname
0

#19 Glömde tillägga att du har helt rätt i att för att en råtta köps ensam behöver inte det betyda att man tänkt hålla den som ensamråtta fortsättningsvis.

Terato
0

Vad ni resonerar bra i den här tråden! :) (utan att bli fördömande mot TS)

Jag skulle kunna köpa en zooråtta. OM den hade skitbra temperament och verkade frisk.

Men då skulle jag gå emot mina principer(vilket man iof gör ibland).

Som ovanstående säger vill jag inte stödja zoohandel av djur. Jag tycker inte att djur ska behöva bo i en zoobutik, vara rädda varje dag och säljas till höger och vänster utan att köparna får någon kunskap om hur de ska hanteras.

Om alla bojkottade zoohandel av djur skulle det inte vara lönsamt att sälja djur i butik längre.

Ang. priset tycker jag 60 kronor är fruktansvärt lågt. Speciellt med tanke på vad råttor kostar att äga. Blir de sjuka går kostnaderna upp något fruktansvärt. Spån, mat, burar, leksaker är jättedyrt.

Men sen har jag tyvärr den erfarenheten att zooråttor ofta är nervösa och sjuka. Förmodligen pga av att de flesta blivit uppfödda av för små mammor som inte kunnat mata dem ordentligt eller för att fodret varit för dåligt. Nervösa blir de av miljön. Sen kan det såklart finnas genetiska aspekter med. Och man får nästan alltid hem ohyra.

Nä, jag tycker alla förtjänar BRA temperamentsråttor. Man ska inte behöva gå till en zoobutik för att köpa råttor. Det finns flera duktiga och bra råttuppfödare i det här landet och transport brukar gå att ordna. Vart i landet bor du?

Finns en person på det här forumet (Katrin- någonting) som har haft en del rödögda blå om det är det du är intresserad av.

Shannarahs har blå som inriktning. Även Zickan har jag för mig. Shannarahs(wintermynta) är reggad uppfödare och Zickan går provåret.

Sen kan det ju dyka upp blått hos andra uppfödare med, såklart. Men låt aldrig färg gå före temperament. Då blir man bara besviken! Var hård med temperamentet vare sig du köper en zooråtta eller uppfödarråtta! Det är nog mitt viktigaste råd. :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amandapi
0

Vilket bra inlägg!

Och precis som du skriver så kostar ägandet av råttor (och andra smådjur) mycket mer än vad många tror att det gör iaf om man vill att dom ska ha det "bästa". Ordentligt foder, burar, spån, leksaker (handlade leksaker till en del av mina hamstrar idag och vips försvann 500 kr). Och veterinär besök är ju jättedyrt.

Förlåt, detta blev ett ganska OT inlägg av mig Skäms

Jinaum
0

#20 Jo det var så jag menade. Men också att mer oerfarna kan ta det som att det är en ensam råtta. Man vet ju aldrig. Men första resonemanget från mig var att djuraffären skulle ta det som ok.

Sedan finns det väl dem som kan ta det som ok som är privat personer med. Jag mennar. Finns ju folk te allt.

Terato
0

#23 Ja, visst, det ränner snabbt iväg! Min kille sade till mig häromdagen att råttorna kostar lika mkt som ett barn. :P

#24 Det har du rätt i, en väldigt viktig aspekt! Jag trodde det var okej med ensamråttor när jag var ny. Och skulle jag ha sett en ensamråtta i en butik då hade det säkert påverkat min åsikt ännu mer.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Jinaum
0

#25 jo och det samma var det här. Känner en del som även tagit det så pga att de satt ensama eller att de inte fick informationen.