Typiska ålderstecken?
Hejsan.
Jag är en nybliven råttägare sen cirka ett år tillbaka. Jag adopterade 2 råttor från råtthjälpen som redan var året gamla, Diesel och Dizzan (fd Doris). För cirka två månader sen skaffade jag en ung flicka Liselotte (3 mån nu), utifall en av råtttjejerna skulle kola plötsligt samt att jag har blivit råttbiten :3
Nu är den ena råttan Diesel dålig. Jag har googlat och misstänker att hon börjar uppvisa ålderstecken.
Diesel är långsam i buren, men hon kan klättra runt fortfarande och gillar att ligga i kojorna högst upp, så hennes minskande snabbhet är förstårligt och hon verkar inte ha ont.
När hon går så släpar hon magen och fötterna efter sig men efter ett tag får hon upp farten och är lika nyfiken på sin miljö. Från att vara en råtta som har vägrat att sitta still i mattes knä så sitter hon numera snällt och gosar D:
Psyket verkar inte vara fel på. Jag hade tittat på youtube filmer på äldre råttor och ser även hon har trötta ögon, jämnfört med Liselotte och Dizzan som har "uppspärrade" mörka knappar.
Jag har aldrig haft en gammal råtta förut så jag är lite nojig. Men min största oro ligger i att hon har svårt att äta. Jag har kollat hennes tänder och dom verka normallånga och i rätt färg.
Avföringen verkar vara detsamma som de andra. Hon har sin "egen" korg som ingen annan ligger i så där finns det prutt som jag tror är hennes egen.
Hon kan inte längre sitta och hålla maten i händerna. Tydligen så har hennes ryggstyrka minskat. Hon maler ner maten i bitar först (som hon sedan tappar bort) och har svårt med hård mat. Jag har sänkt flaskan så att hon kan dricka utan att resa sig.
Har ni något recept på någon upppigande gröt för gamlingar eller specialkost?

Låter som typiska ålderstecken, speciellt det där med att hon släpar bakbenen och fungerar långsammare rent allmänt.
Det här med att hon har svårt att hålla i maten, kom det succesivt eller bara över en natt? Är det för att hon inte kan hålla i den som hon har svårt att äta eller är det problem med själva gnagandet också?
Lilla söta Diesel, ge henne massor med pussar från mig! Och syrran också!

Absolut, massa pussar ska levereras.
Både att hålla och tugga verkar hon ha problem med. Hon brukar plocka ner maten från skålen och äta den på marken. Eftersom det är vaj med balansen så kan hon inte hålla maten alls.
Jag vet inte exakt när, men jag vet att långsamheten kom ganska plötsligt, för ett par dagar sen, därför blev jag shockad.
Hon blir jätteglad av att vara ute och promenera, så mer exersis ska det bli.

Vinglar hon när hon går? Verkar hon lite disorienterad? Eller är hon helt och hållet som vanligt i övrigt? Hur hastigt kom det här med att hon inte kan hålla i maten när hon sitter?
Det kan gå ganska fort det där med bakbenssvaghet osv, det kan gå på några veckor bara att från att benen fungerar till att inte kunna användas alls. Ibland kan det även gå väldigt mycket snabbare än så, men då beror det oftast på en stroke eller liknande.
Kanske kan du hjälpa henne med maten genom att ge henner lite mer lättuggat? Nedslipningen av tänderna sköter dom ju genom knastrande etc så för den sakens skull är det inte direkt nödvändigt med en massa hård mat, har jag blivit informerad om.
Barnmat brukar vara bra att ge dem och nyponsoppa.

#3 Hon verkar veta vart hon ska gå, och verkar helt vanligt i övrigt.
Nu under dagen har jag tagit lite längre tid att observera henne och ser att hon är matglad fortfarande, det tar bara lite längre tid för henne att äta. Jag får köra specialkost för Diesel.
Det kan vara att de snabbare råttorna stressar henne så hon dräller, men nu så äter hon direkt ur skålen.