Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 975 ggr
Mitchika
0

Getingattack!

Klantigt nog så lämnades ett par tomma ciderburkar nära det öppna fönstret, vilket i sin tur drog till sig en av sommarens mest ovälkomna gäster inomhus. Getingen.

Jösses, så jag for runt och fjantade mig med flugsmällan. Tilllsist fick jag in en träff. Och vart flög getingen? Jo, raka vägen in i råttburen.

Alla fyra råttorna låg i en stor hög och hade sovit, tills jag började dansa runt och låg istället och stirrade på mig. Så när getingen föll ner i buren, framför dom, så dök Pablo rätt på getingen! Ingen tvekan, dröjde inte ens för att se vad det var utan dök rätt på!

Grep tag i getingen, bet i den, gnagde på den innan han släppte (eller tappade) och getingen for ut som ett skott! Innan jag hann fatta vad som hänt hade getingen dykt ut genom fönstret igen och Pablo satt och höll på med sin mun en stund, tills han verkade nöjd och lade sig igen med dom andra och dom somnade om.

Blev han getingstucken, tro, och plockade bort gadden själv? Hur allvarligt är det för råttor? Pablo verkar helt oskadd och ingen av dom andra tre råttorna behagade ens att gå upp och kolla läget, så saker och ting verkar lugnt.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Mitchika
0

Uppdatering:

Japp, Pablo blev stucken, antingen i munnen eller precis bredvid i kinden. Han är alldeles svullen där. Ringer veterinären och kollar vad dom säger.

Zakaraa
0

Inte kul alls!
Håller tummarna för att det inte är så allvarligt

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Mitchika
0

Jag får anta att det inte är så allvarligt. Den råttkunniga veterinär jag brukar prata med har slutat för dagen på kliniken, så får inte tag i någon. Blev hänvisad till en annan smådjursklinik, som skulle stänga klockan fem, men fick fel nummer.

Så nu har jag ingen aning om vad jag ska göra. Pablo sitter på min axel och fnyser som en galning och verkar inte road över svullnaden.

Zakaraa
0

Kan du inte ringa till SVA och rådfråga?
http://www.sva.se/

Mitchika
0

Jag kan försöka, men vart hittar jag numret jag ska ringa?

Suck, hela Sverige stannar liksom upp vid klockan fem, givetvis är det den tiden då den förbenade getingen skulle komma inflygandes…!

Sitter nu med Pablo och försöker ha stenkoll på honom. Han sitter och är väldigt lugn, vilket skulle kunna ses som ett bra tecken, men han är oftast lite vild av sig och springig så jag vet inte om jag ska se det som ett sådant..

Zakaraa
0

klicka på länken jag skickade och sedan 'kontakt' där hittar du allt du behöver

Mitchika
0

Vad blind och dum jag känner mig… <.<

Ringde, men kom till en form av konstigt röstmeddelande så jag antar att det är stängt. Hela Sverige stannar vid fem… Pablo är lite mer svullen än innan och protesterar hej vilt när jag försöker titta honom i munnen. Han är också mer skärrad och lättskrämd än vanligt, men det är väl förståeligt.

MangoMelon
0

Du har inte sånna antihistaminer för människor hemma som man tar om man blivit getingstucken? Ge en fjärdedel av den åt honom, det tipset fick jag då min råtta blev stungen av ett bi.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

amandapi
0

Men det måste väl finnas någon veterinär/djurklinik i hela sverige som har öppet? Även fast det inte är i närheten av dig så kan du ju iaf ringa och rådfråga om vad du kan göra? Hoppas du får tag på nån!

Mymlan
0

Kolla eniro.se sök på gula sidorna efter Djursjukhus.

Albano här i stockholm är öppet till 22.00 tror jag, sedan Bagarmossen dygnet runt. Strömsholm djursjukhus är väl öppet dygnet runt likaså Ultuna i Uppsala.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

gulzebra
0

Distriktsveterinärerna har väl öppet dygnet runt, de borde du ju kunna få tag på.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mitchika
0

#8 Nej, något sånt har jag inte hemma. :(
Dumt egentligen med alla getingar som finns häromkring och som flyger in och kryper runt på golvet.

Allt har gått bra, dock. Jag fick tag i en veterinär efter lite om och men. Pablos svullnad har gått ner och veterinären rådde mig att ha uppsikt över honom, men komma in om han visade minsta tecken på andningsproblem, försämring eller om svullnaden ökade.

Jag hittade även gadden så den är borta. Men av alla dumma saker, att attackera en geting och bita den!? Han höll på att ge mig en mindre hjärtinfarkt!

Pablo mår mycket bättre, svullnaden har gått ner en hel del och han ligger just nu tillsammans med Rosco på näst högsta hyllplanet och spanar. Dom åt middag tidigare och Pablo verkade inte ha några problem med varken aptiten eller att äta. Jag är riktigt glad över att han var så pass tålig mot getingstick ändå…

beckare
0

#12 vad bra att svullnaden har gått ner! Glad

[MittNamn]
0

Min råtta bet också en geting, Hade 2 stycken råttor på köksbordet hemma hos min mor (då jag bodde där). Då flög där in en geting o jag var livrädd för dem ochhöll mig undan men inte råttorna. Den ena hoppade fram och bet getingen i huvet. sen var jag snabb och tog bort dem från bordet så de hann inte röra den igen. men den stendog iaf.

Du kanske kan göra någon klassisk huskur? kansker lägga på en sockerbit eller en krossad värktablett på bettet? (kanske lite svårt iof när de sitter som de gör :P)

Mitchika
0

#14 Jag kan inte ens klassiska huskurer, men jag ska komma ihåg det där till nästa gång det eventuellt händer! :) Men snacka om tur! Och att du fick bort getingen så snabbt. Intressant hur dom går på getingar, för mina reagerar knappt på husflugor.

Pablo mår bra nu idag. Jag övervakade honom större delen av kvällen igår och svullnaden gick långsamt ner. Han åt med dom andra, drack vatten och sov lugnt med sin favoritunge Rosco så jag känner mig riktigt lättad.

Det enda jag är glad över är att det var Pablo som gick på getingen och inte Dryad och Rosco, som fortfarande är så unga.

naaw
0

#15 Skönt att höra att det gått så bra! :)