Baytril
Jag måste ge mina 2 råttor Baytril 2ggr om dagen i nio dagar, men hur ska jag ge dom? Hur är det lättast, spruta in det direkt i munnen eller blanda det med någonting som dom tycker om och låta dom äta/dricka det?
p.s jag visste inte var jag skulle sätta tråden

Ptja…jag håller ju på med samma sak här hemma. Jag låter någon hålla råttan åt mig och så sprutar jag in det direkt i munnen på dem, sedan får de något gott att tugga på direkt efter:) Jag tycker det är enklast.
Men man kan blanda det i någon mat också, grejen då är ju bara att de måste äta upp allt. Jag försökte detta på en råtta efter operation en gång och det var inte alltid hon ville äta upp allt. Därför valde jag att spruta in det i munnen istället för att eventuellt behöva tvångsmata annars:)
När jag ger medicin till mina råttor brukar jag hacka ner det till ett pulver, ta blodpudding eller leverpastej och rulla runt i pulvret (blanda ihop det med enklare förklaring) Och sedan ge till råttan, "ärtan" brukar jag inte göra mycket större en än ärta..

Den ena råttan går det hur bra som helst att "tvångsmata" genom att sticka in sprutan i munnen, men den andra tar undan huvudet? och typ spottar ut sprutan så fort den kmr i närheten av hennes mun, så jag tror nog att jag måste blanda det med någonting till henne.
#2 Problemet att denna medicinen är flytande, eller det kanske går lika bra ändå? Hon som jag måste tycker väldigt mycket om glass blandat med brunsås så man kanske hade kunnat blanda det med Baytril? För jag har ingen leverpastej hemma just nu XP

Fast baytril är ju flytande:P

Alla mina råttor försöker peta undan sprutan med tassarna, tar bort huvudet och spottar ut sprutan. Därför låter jag någon annan hålla råttan och hålla undan framtassarna, sen håller jag själv bakom käken på dem så att de inte kan ta undan huvudet och så sprutar jag med den andra handen.
Funkar här iaf:)
Ska du ge i mat så se till att verkligen inte ge för mycket mat då risken finns att de inte äter upp. Och ge direkt efter att du blandat i medicinen så att maten inte hinner ta så mycket smak av medicinen.

#5 takc för tipsen, men problemet är att jag är hemma själv ganska ofta så då måste man medicinera dom själv också:/ Och det där med glassen och brunsåsen funkade inte så jättebra, efter ett tag så kände hon antagligen smaken av medicinen för hon puttade bort brickan som jag hade gett det på och så slutade hon att äta -.- jag får väl köpa hem lite leverpastej och försöka blanda det med medicinen:P
När jag medicinerade med Baytril och Ronaxan (kombinationskur) krossade jag tabletterna och blandade i deras favoritgodis, det gick så där.
När du ger Baytril ska du tänka på att inte ge något som har högt kalcium värde
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning