En fundering..
Hej!
Jag funderade på en sak.. Finns det råttor som trivs att vara ensam? De flesta trivs säkert i flock av olika storlek, men andra kanske helst trivs ensam. Jag har en råtthona som jag funderar på att sälja, då hon inte alls trivs med min grupp, fast jag vet inte om hon trivs ensam heller. Vet inte vad det beror på, om det är för att hon inte vill vara med så många, trivs bäst ensam eller för att alla andra är dumbos och inte hon. Har skrivit om henne tidigare och att jag ahde problem med att hon biter på galler eller ja, biter i stort sett på allt när hon är med de andra. Nu har jag insett att det kanske är så att hon inte trivs med mina andra honor, för att då biter hon nästan lite maniskt på buren. Är hon ensam så är hon mkt lugnare.
Trots alla försök med mkt aktivering och motion så är hon inte nöjd med att vara hos de andra tjejerna, men inte heller ensam. Jag tror att hon behöver ett annat hem där det finns en ensam råtta som behöver sällskap eller där det max finns 2 andra honor. Vet helt ärligt inte vad jag ska göra, då jag verkligen har försökt med allt =/ Och jag kan ju inte gå sömnlös i stort sett hela nätterna p.g.a att hon biter. Speciellt inte när jag ska ut på praktik och allra helt inte om jag ska skaffa en valp, för att man sover nog lite som det är när man har en sån :P Har gjort allt jag har kunnat för denna tös och hon trivs helt enkelt inte alls här med mina andra flickor!
Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag försöka hitta ett annat hem åt henne? Inatt har jag knappt sovit ngt alls (lät henne vara med flickorna igen, men hon blir verkligen bara värre då) och jag har prov imorgon så jag måste ju orka plugga till det, trots att jag är hur trött som helst =/ Tacksam för råd och tips!=)

Låter ungefär som Eiras råtta Stjärnfall…
Jag tycker du borde hitta någon som har färre råttor så kanske hon trivs bättre då:)

Det finns säkert råttor som skulle trivas ensamma, men de är nog väldigt få. Jag tror också att hon skulle behöva bo i en mindre flock, eller kanske bara en annan flock.
#1 Jo, jag har sett att hon också behöver flytta till en mindre flock. Ixi bor just nu med 4 honor och det kanske är mer än hon klarar av..
Ja, jag kan ju alltid försöka hitta ett bra hem åt henne =) Och förhoppningsvis kanske hon trivs bättre där.
#2 Ja, precis, finns säkert, men väldigt få. Ja, men då gäller det ju att man hittar ngn som vill ha henne också.. Och det är ju inte säkert att det direkt är superlätt =/
Man kan ju inte direkt fråga dom hur de vill ha det, så det är lite svårt att veta om de helst vill vara ensamma eller inte.. Jag skulle inte våga chansa förrän jag provat med att låta råttan ifråga bo med bara en kompis och sett hur den beter sig då.
#4 Nä, jag vet.. Det är lite svårt att fråga djuren hur de vill ha det, eftersom att de inte kan prata :P Jag har iaf provat ha henne ensam med en av mina råttor och hon trivs inte med ngn av dem.. Tyvärr =( Så det enda alternativet jag har är att prova ge henne ett nytt hem med bara en eller 2 kompisar.