Hårlag
Hur kan det komma sig att möss har så många olika hårlag och råttor bara har två? Någon som vet? Skulle vara häftigt med det där långa rufsiga hårlaget eller satin som jag sett på mus.ifokus.
Det finns ju vanlig, rex och dubbelrex i Sverige. Äkta hårlös vet jag inte om det finns här, men i USA och England finns det. Där finns även satin, och så har de harley: http://www.skyclyde.com/HarleyII.html
Harley såg ju gulligt ut, till en början. När jag kikat en stund så fick jag uppfattningen att dom såg riktigt skabbiga ut.. :P
Jo tycker jag med.. Fast jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. De ser inte helt friska ut iaf. :/
Nej, men dom lär väl vara söta när dom är små iaf. :P Aja, alla har ju olika smak sedan, tror inte man skaffar ett husdjur som man tycker är jättefult.. ;D
Nej det gör man ju inte.. Inte i vanliga fall iaf. ;P
Finns säkert dom som gör det också, tyvärr.. O__o'

Wow!!! Jag tycker det var jättehäftiga bilder med rufsiga råttor. Coolt att de överhuvudtaget finns, jag har inte sett dem innan. Ingen som har dessa hårlag i Sverige alltså? Skulle vara roligt att prova… *tråna*

Jag vet att det finns importerade hårlösa i Sverige bl a från Holland…
jo, om råttor får en tumör på hypofysen så växer pälsen… kan va nåt?
man kan dela upp rex i flera olika: velvet, frizzie etc beroende exakt på hur lockigheten är… men det betyder inte att det är andra gener än rex inblandade (alltså ger man bara olika krulligheter olika benämningar)
satin har diskuterats om det verkligen går att avla på eller om det bara är en effekt av en välskött och blank päls och inget annat

#9 Vad menar du Grodan. Är de långhåriga råttorna som Ninja i #1 länkade till långhåriga pga av någon sjukdom? I så fall är det naturligtvis inte önskvärt! Men katter, hundar och möss har ju lång päls utan att för den skull vara sjuka? Sen undrar jag om man resonerar på samma sätt när det gäller satin-hårlaget på möss? Vad jag har förstått uppträder det satinhårlag i muskullar, men alla ungar behöver inte få det hårlaget. Verkar märkligt om det då skulle handla om hur man tar hand om pälsen? *tänker högt* Eller gäller det bara råttorna kanske?

din råtta är rex miracle 
#10 tumör på hypofysen på råttor kan få pälsen att växa (samt även en del andra skumma symtom)

#12 Aha! Nä, det är väl inte precis den typen av hårlag man är ute efter… alltså med sjukligt ursprung.
#9Men det verkar ju som att de har kunnat avla vidare på anlaget, har då alla avkommor tumörer från födseln. det verkar ju lite underligt.
Det råder olika meningar om det man kallar satin verkligen är satin. På mus och marsvin är det ju t ex väldigt lätt att se att satiniserade djur verkligen är satin, medans det på råttor är lite svårare att se och tenderar att bara synas på vissa varianter (därför tror man att det inte alls har med pälsanlag att göra utan med polygener för färger).
Ja satin är jag nog mer tveksam till att det finns hos råttor, det syns ju väldigt tydligt på mössen men är ingen tydlig skillnad hos råttor. Borde inte det vara möjligt att undersöka eftersom satinhårlaget innebär att hårstråna är i håliga. Eller har jag förstått fel där. Då bodrde man ju kunna kålla de misstänkta satinråttornas hårstrån i mikroskåp.
Det var egentligen harley jag syftade på #14. Vad tror du om den tanken grodan?