Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1339 ggr
[MissCaandy]
0

Gräddnos

Gräddnos försökte ju kastrera Dallas och sitter nu därför ensam.
Dallas har blivit MYCKET lugnare och mer fridfull sen Gräddnos flyttade ut.

Dock när jag tar ut gräddnos i soffan om Dallas har vart där innan så springer han runt som en tok! Han rotar runt överallt helt uppspelt! Han buffar och sliter t.o.m. på mina händer! Markerar överallt, gnager på allt.. Reser ragg gör han självklart också.

Han går knappt att ta i, han håller sig fast i burgallret

Han håller sig fast i burgallret som en idiot när man ska lyfta honom, klappar man på honom så hoppar han till och springer iväg som om han sett ett spöke. Han flyger och hoppar fram istället för att gå.

Han verkar inte finna någon ro!

I buren ligger han dock helt stilla och bara sover typ. Platt mitt på botten.

Vad skulle ni gjort med en sån här råtta?

[MissCaandy]
0
MangoMelon
0

Med risk för att låta hård skulle jag avliva en sådan råtta innan det går för långt.

Jag hade en gång en hane som attackerade en annan råtta så att den nästan dog i min famn, han bet en annan råtta i pungen så att råttan avlivades då tarmarna gick sönder, han försökte slakta bebisar, han högg mig så jag var tvungen att sys i fingret då senor hängde ut osvosv.

Han satt själv rätt länge då han godkände min sambo som sällskap men efter ett tag gick det för långt, han kunde inte vara på soffan där de andra råttorna vart utan att gräva frenetiskt (råttor har doftkörtlar i bla framtassarna), resa ragg och vifta med svansen.
Så han fick somna in..

Han var inte frisk och en sjuk råtta mår inte bra. De är flockdjur och mår inte bra av att sitta själv, ingen skillnad hur mycket man försöker vara sällskap, man är ändå ingen råtta. Han har det bättre i himlen och det tror jag tyvärr att din Gräddnos också skulle ha det..

Styrkekramar till dig!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Katrin82
0

Kan bara hålla med…hos mig hade han också fått somna in.

Efter att ha läst hur han t.om håller på utanför buren så är det en väldig tur att det gick så pass bra med Dallas! Låter som han vart ganska nedtryckt i buren..lilla gubben..

En råtta som beter sig som Gräddnos mår uppenbarligen inte bra. Han som du köpte honom ifrån, hade han även fött upp Gräddos?

[MissCaandy]
0

Ja han födde upp Gräddnos och ville att jag skulle para honom med min Dixie. Jag tyckte det lät jättebra tills jag redan efter 2 dagar insåg att Gräddnos är ingen jag vill avla på…

Jag skulle ta honom till avel med dixie och samtidigt skulle dallas få en burkamrat. 2 flugor i en smäll tänkte jag!

Han säger även att jag borde sätta ihop dom igen för att råtthanar bråkar alltid och så bad han ju mig att inte skriva till honom igen när jag berättade om skadan.

Gräddnos har bitit mig en gång när jag stoppade handen mellan när han skulle flyga på dallas i soffan en gång men aldrig annars.
Ska testa ta ut honom innan dallas och se om han blir lika tokig då.

Katrin82
0

En råtthane ska inte hugga så mot pung eller mage. Att sätta ihop dom kan leda till att han biter ihjäl Dallas.

Jag hade en hanråtta som blev ihjälbiten av en annan hane förra sommaren, det räckte med ett illa bett på magen, det var inte alls så illa som det vart med "mangomelons" hane. Även om jag var hos veterinären redan en halvtimme efter bettet gick så somnade han in strax efter.

Låter som om gräddos uppfödare tycker det är helt okej att hanar bråkar hela tiden, och även hugger mot pungen  Det är helt fel! Jag har 12 hanar som går ihop, utan bråk eller tjaffs!

[MissCaandy]
0

Jag testade ha gräddnos ute när inte dallas hade vart ute på 1 dag.. Gick lite bättre men han e fortfarande hyperaktiv och flyger för minsta ljud osv men han gräver inte efter dallas i soffan.

Tror han kanske skulle behöva vara någonstans där det inte alls finns andra råttor i närheten.

Katrin, ja dina råttor är verkligen lugna och fridfulla. Har aldrig haft något sådant problem med råttor från dig, har blivit lika shockad vid varje introducering! Så borde alla råttor vara tycker jag. Dom ska ju må bra tillsammans.