Hej kära vänner!
Hej!
Jag är på jakt efter en GP (gambiansk jättepåsråtta)
är här någon som föder upp eller vet var man kan få tag på en liten krabat… jag googlar och har mig.. men får inte några resultat….
TPFH!
Jessica
tak :) får se om jag får nåt napp där ;)
Finns ingen uppfödare kvar i sv. Min sista hona avled i födslokomplikationer hos redrum. Redrum funderar på kull men det verkar inte finnas någon obesläktad partner att finna i sv och hon orkar inte importera nytt. Skansken kan ha ungar efter Anders, men inte helt lätt att få köpa loss någon.
Danskarna har lagt ned och där är det också svårt att hitta någon uppfödare som har.
Så mitt tips är att leta runt holland och tyskland. Där är det ännu aktivitet på gp sidan.
Vi 3-4 som började med gp i sverige importeade olika linjer. Men dessa linjer parades samman över allt och obesläktade djur fanns inte längre. Sedan lade alla utom jag och redrum ned. Jag blev tvingad att lägga ned när min hona avled.
Carina i växsjö hade ungar förra året. Men verkar rätt tyst från det hållet också tyvärr.
Så det är importering som gäller. Och innan du ens tänker på gp råtta. Lär på mer, mer, mer, mer ;-)
De är bra mycket svårare att hålla än vad man tror. Nästan ingen gp har någonsin stannat i samma hem livet ut. Och de lever upp mot 7 år ev längre!..
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
England finns ju också annars, de har förening och allt där borta. Däremot verkar de ha fått för sig att de är flockdjur så det vete fasen hur kunskapsnivån är där borta, eller om det är jag som missuppfattat eller bara drömt? O.o
#3: Av Anders ungar fanns 2 honor kvar på Skansen sist jag hörde något. Som jag fattade det så säljer de inte GP till privatpersoner iom att privatpersoner sällan kan sköta om de ordentligt, så där lär man nog inte hitta nån.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#0 Såvitt jag förstått så kan man aldrig få GP-råttor riktigt tama, och att de är JÄTTEsvåra att sköta. Om jag var du skulle jag hellre köra på iller, eller vanliga råttor såklart :)
oj oj oj … det verkar ju helt omöjligt detta… men om jag skulle få tag på nån… som ni då säger att det är svårt å få dom tama bl.a. jag har både tid och tålamod :) så skam densom ger sig! ;)
men jag tror nog att det blir till att vänta och se då… jättetråkigt att det är så svårt at få tag på en liten krabat…
jag har två underbara killar :) dom är med överallt.
skulle vilja ha två tjejer också, en naken å en dumbo. vet nu var man kan få tag på sådana? jättesvårt det med… och jag vill hellst inte köpa på djuraffären.. köpte min första där och har var inte rolig… bet efter allt å alla, riktigt ettrig.. fick honom någorlunda tam, men sen gick han bort. blev bara 1.5 år gammal. fick aldrig någon klar anledning till varför av veterinären, bara att man aldrig ska köpa råttor på djuraffären för de lever inte länge när de kommer därifrån.
vet nu som sagt varifrån man kan få tag på en dumbo och en naken så hojta gärna till!
Kramar från mig å killarna :)

det är 2 TAMRÅTTOR du har, inga GP-råttor :P
You can't spell Bitchy without Itchy

#7 fast jag antog att hon svarade på #5 ang att skaffa råttor…

#8 aha XP
*inte lätt att hänga med i svängarna ibland*
You can't spell Bitchy without Itchy

#9 Absolut inte 
#6: Dumbo kan du få tag på hos diverse uppfödare här på sidan.
Nakenråtta hittar du inte hos någon seriös uppfödare iom att man inte kan föda upp de och ändå ta hälsa och välmående hos råttorna på allvar iom alla problem nakenråttor har. Det ska finnas en artikel nånstans här på RiF, läs den :)
Och så måste jag bara få nämna att tid och tålamod visserligen är måsten när man skaffar GP, men det är lååångt ifrån tillräckligt. Tror nog att alla vi som haft GP kan vittna om vilket rent helvete det kan vara med de ibland, och då menar jag verkligen helvete. De är inte som stora tamråttor om man säger så, de är vilda djur.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
haha dumbo är inge svårt att få tag på. de är lika vanliga som toppörade typ. jag har inriktning på dumbo så här kommer det dyka upp. finns flertal uppfödare som har. även zoo säljer ;-P
Men naken råttor lär du inte hitta hos någon seriös uppfödare. du får inte ens söka efter det här via annons :-P
Skulle rekommendera att köra på dubbelrexade istället om du nu vill ha mer naket. det är bara två rexade råttor. Blir ungar som saknar större delen päls men de har inga av naken råttornas defekter.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#12 Är inte dubbelrexat också förbjudet att annonsera om på RIF? Tyckte jag läste om det någonstans. Nåja.

# 13 Jo all annonsering av nakenråttor är inte tillåtet på forumet.

#14 Ja men då mindes jag rätt. Då så. :)
jo då jag vet att det är två tamråttor jag har XD hehe
tack så jättemycket för alla tips!! uppskattas verkligen varmt!!
men jag förstår inte en sak… varför är det förbjudet med anonsering av nakenråttor??
jag skulle aldrig skaffa ett djur om jag inte har tid för det.. för vad jag har förstått är det mer tidskrävande med en naken… eller har jag fel? har läst en massa… så det kom jag fram till… har jag rätt?
btw.. skikar med en bild på mina killar… älskar den… sixten ber för brorsan :P
Jag har dock inte alls läst en massa om nakenråttor men det lilla jag har läst så har det framgått att de har sämre immunförsvar eller något liknande. Men jag låter någon annan mer kunnig svara på det, annars är det ju bara att söka på nakenråttor här inne så kommer det garanterat komma upp en hel del om varför seriösa uppfödare inte stödjer avel på nakenråttor.
#16: Det är inte så enkelt som att de kräver mer tid, utan de är sjuka - bland annat finns en variant som saknar thymus (som är en stor del av immunförsvaret), två dör tidigt när njurarna lägger av - iom deras problem är det inte ens lagligt att föda upp de iom att det bryter mot L80.
Det finns som sagt en artikel nånstans här på iFokus, läs den :)
oj, vad trist… :( men tack så mycket för upplysningen!
hade ingen aning om att det var olagligt.. men det är ju bra att veta, för någon gång i framtiden hade jag faktiskt velat göra det. men inte nu längre dock.
den ska jag läsa :) tack
Ptja, personligen måste jag ju bara få konstatera att man är en aning fel ute om man låter bli för att det är olagligt - man ska väl snarare låta bli för råttornas skull :P
jo jo det är klart! men det är ju inte bra å hålla på om det är olagligt heller…
True true :)
(Okej, jag som fildelare borde inte hålla med men vad fasen :P)
Jag vet att skansen precis haft en kull med GP's. Tror dem sålt alla men dem får kullar titt som tätt så hör av dig till dem.
Super mysig mamma ;) Som jag tyvärr fick lämna ifrån mig då hon och sambon inte kom överens. Men hon var trevlig och väluppfostrad annars, hade faktiskt aldrig några problem med henne förutom att hon inte tålde vissa typer av människor, bla sambon.
En GP kräver verkligen tid, plats och tålamod. Man måste kunna vara konsekvent och bestämd och ha klara regler för dem. Och sedan behöver dem jätte stora burar och möjlighet att springa fritt flera timmar om dagen.
Underbara djur men som sagt krävande! Läs på massor om dem innan du skaffar dig en.
absolut! visst ska jag läsa! jag läser om dem nästan varje dag, och alltid något nytt som dyker upp :P tycker dom är väldigt intressanta och smarta djur.
ok men då är det iaf fler än en kvar i sverige, det tyckte jag var roligt att höra :)
tid, tålamod, plats har jag. hur funkar det att ta med dom ut? men koppel och så? tänkte på om man ka ta dom med på en liten promenad (lägg märke till LITEN promenad)
det ska jag sannerligen ta å göra!! :D tack så jättemycket för meddelandet!
Jodå, promenad går utmärkt. Gick ofta på promenader med Anders, han traskade glatt runt som en liten hund i sin sele och kom tillbaka titt som tätt som för att se att jag hängde med. Tröttnade han så klättrade han helt enkelt upp på axeln, ville han ner igen så klättrade han ner själv också :) Det gäller bara att se till att det är bra väder - de har inga värmande fettreserver och blir lätt nerkylda.