Lagligt?
bor det råtter i bsådan dära småå låder?=O det är ju inte så snällt mot råttorna…
Nix, det är inte lagligt. Minimimåtten (60*30*30 cm för max 3 råttor) gäller även ormmatsråttor.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Då anmäler jag till att börja med annonsen till Blocket.
Ja gör det :)
Btw, snabb fråga - borde inte sånt här räknas som falsk marknadsföring? Om han påstår för köpare att den är till råttor så ljuger han ju just för att den inte ens är laglig att använda.
Jäklar vad många sk "kaninburar" man skulle kunna få bort från blocket då, bland annat 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Har anmält till blocket nu. Ger ju ingenting att skriva till personen i fråga. Säljer han sakerna så lägger han väl ner antagligen.
Anledningen till att jag frågade är att jag sett massvis med sådana här i Danmark på forum och förfasat mig. Och hoppades verkligen att det var olagligt, men var inte säker.
Men det säljs ju otroligt mycket chinchilla-burar t.ex på blocket som är mycket mindre än vad lagen kräver också.
Dock inte små "byrå-lådor" i och för sig.
Ohja. För att inte tala om alla fågelburar… Speciellt fink- och undulatburarna där inte ens flera av voljärerna är lagliga, men folk är ju så urbota dumma att de tror att fåglar nöjer sig med en hög bur. Flyga, vad är det? 
annonsen har legat ute länge :-/.. tror redan liknande tråd finns här inne. annonsen finner du på repti.net också
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
tyvärr bryr sig inte blocket alltid om falsk marknadsföring.
I Danmark finns det (så som jag har förstått det) inga regler angående minimimått för djur. Och att då påverka som Svensk är antagligen väldigt svårt, man kan bara framföra sin åsikt.
Som tur är har vi regler i Sverige i alla fall. Jag tycker kanske inte det är så farligt att sälja rack. Det enda felet med annonser är väl att han har skrivit RÅTTrack eftersom det inte uppnår minimikraven för råttor enligt L80. Men den går ju fortfarande att använda till andra djur. Hade man bara benämnt det som "rack" hade det inte varit några problem.
Då tycker jag det är värre med alla dom annonser som säljer djur tillsammans med olagliga burar/terrarium. Jag tycker 80% av alla djur på blocket bor olagligt trångt. =(
Hur fungerar det förresten att anmäla annonser på blocket? Händer det att blocket faktiskt tar bort dem? Tror ni det hjälper djuren något? Jag har många gånger diskuterat med alla dessa lagbrytande säljare men jag känner inte att något går fram även fast jag försöker hålla en seriös ton och inte klaga. Men ifall man kan påverka så att deras annonser ändras (som att dom t ex måste sälja djur och bur/terrarium för sig) hade det kanske varit bättre.
Ja jag har då iaf anmält flera annonser och det brukar funka rätt bra sålänge man har en bra motivering. Bland annat en viss uppfödare vars namn inte får nämnas har fått flera annonser bortplockade när folk anmält. Nakenråttor och manx tex har varit skitenkelt, bara att citera L80s avelsdel och förklara varför det som står där gör de olagliga att föda upp, det brukar bita.
Burar däremot vete fasen hur det funkar med, har aldrig anmält en bur - men jag kan tänka mig att det kan gå bra det också sålänge man faktiskt kommer med en ordentlig motivering och inte bara "buren är ju jätteliten!!!11oneone" typ. Och så gäller det förstås att det är rätt person på Blocket som får anmälan, jag satsar min högra arm på att alla tänker olika :P

#9 Har aldrig försökt påverka någon i Danmark. Finns så mycket taskig djurhållning i Sverige att ta ställning mot.
Jag har anmält Blocket-annonser tidigare med både bra och dåligt resultat faktiskt. Kan nog mycket väl bero på vem man pratar med.
Fast den gången jag anmälde en djuraffär som annonserade ut djur med bilder de snott från min hemsida, då gick det jäklar i mig fort att få ner annonsen.
Även när det gällt att de sålt djur alldeles för unga.
Jag kan tycka att ifall någon säljer ett djur med tillhörande bur/terrarium så måste det ingå i texten ifall buren/terrariumet uppnår jordbruksverkets föreskrifter eller ej.
Jag har i alla fall mailat blocket nu. Det enda svaret jag fått än så länge är "Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ditt ärende. Jag kommer att låta en kollega få återkomma till dig istället.". Jag hoppas verkligen att jag kommer få ett riktigt svar sen också.

#12 Jag har fått svar att de ville ha laglig grund först och bad mig skicka länk. Har skickat dem L80.
#12 Nice. :) Så egentligen så skulle man kunna börja anmäla alla dessa fruktansvära annoner och hänvisa till rätt paragraf i L80.
Jag hoppas man inte gör det svårare för djuren att hitta bra hem på det här viset. Men det vore ju toppen ifall alla som har djur som har bott för trångt blev tvingade att sälja djuret och buren för sig.
#13: Fick samma svar jag också. Skickade L80 och fick till svar att de plockat bort annonsen ^^

#15 Även jag hade det beskedet i mailen när jag kom hem. Samt ett tillägg: "skulle du hitta liknande annonser är du alltid välkommen att kontakta oss."
Nu har även jag fått svar, och ett mycket skumt svar vill jag tillägga.
Det jag frågade om var ifall det var tillåtet att sälja ett djur med tillhörande bur/terrarium som bryter mot jordbruksverkets föreskrifter vad gäller t ex storlek.
Och detta är svaret jag fick;
"Hej,
Blocket.se har regler om just klotformade akvarier. Jordbruksverket har som grundregel att det inte är tillåtet att hålla fiskar i klotformade akvarier. Därför medger blocket inte annonsering av just den typen av akvarier."

Jag såg också den annonsen, och förfasades :( Begriper mig inte på folk som har samvete till sånt där.
Kanon initiativ att anmäla dessa annonser, tanken har aldrig ens slagit mig.. Men det är klart man skall göra det! :D
Ibland ser man på tok för små burar i djuraffärerna också, i synnerhet små skolådor som rubriceras som hamsterburar.
#17, väldigt konstigt svar. har ju egentligen inget med saken att göra
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
#17+19: Jag kan inte se varför det svaret är varken konstigt eller inte har med saken att göra… Även skålar är ju en sorts bur kan man säga och det lär väl vara den enda regeln de har på det området helt enkelt.
#20 tänkte inte på just det men med tanke på vad hon frågade angående jordbruksverket. De svarade ju inte på det utan bara om skålar
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Jag tycker heller inte jag fick svar på min fråga. Men det får nog tolkas det som ett nej.
Det hade varit en annan sak ifall dom svarat "Nej, vi ansvarar inte för burar/terrarium/akvarium förutom…".
Jag har prövat att anmäla en del annonser nu där ödlor sålts i för små terrarium. En del togs bort andra är kvar, så det är nog som redan nämts från person till person.
Ja jag kan då inte se någon annan tolkning än att det är enda regeln iaf, även om det är lite otydligt skrivet :P