Introduceringsproblem!
Ska vara råttvakt åt min kompis råttor i en vecka, hon kom hit med dem för ca 3 timmar sen. Hennes råttor heter Yume och Ryo
Har haft de i soffan och myst med dem och låtit de få vänja sig vid lukten av mina råttor, allt har gått bra, sen hämtade jag min snällaste råtta Otto, och lät honom få lukta på min kompis råttor.
Med Ryo gick det jättebra, Otto fick lukta på honom, och han luktade på Otto, sen började de leka och hoppa omkring, det var asgulligt :)
Men sen när Otto skulle hälsa på Yume, så hoppade Yume upp på armstödet av soffan för att bli högre, och så började han skrika, knastra ilsket och piska med svansen.
har låtit 2 av mina andra råttor fått hälsa på dem oxå, samma sak igen, går jättebra med Ryo, men Yume försöker bli stor, skriker, knastrar och piskar med svansen.
Tanken var att min kompis råttor skulle bo i samma bur som mina råttor, men jag inser nu att vi inte tänkte över det här ordentligt, jag trodde inte det skulle bli några problem, har aldrig haft introducionsproblem förut :/
Jag har ingen reservbur som min kompis råttor kan bo i ifall det är inte funkar..
Vad tycker ni jag ska göra?
Jag funderar på att städa igenom buren supernoga (hade tänkt göra detta iaf, även om det inte blivit några problem, har bara inte hunnit än)
och sen sätta in råttorna.
Yume kommer säkert vara rädd och skrika ett tag, men han kanske vänjer sig sen?
eller? vad tror ni?
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
Lämna tillbaks råttorna eller försök hitta en annan bur. Jag skulle inte våga riskera att nån blir allvarligt skadad eller ens bara stressa upp dem för en vecka..
Ingen i närheten som har nån bur de kan vara i? Annars får du väl låsa in dem i toan eller nåt, nånstans där de inte kommer åt att rymma eller göra illa..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se