Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1431 ggr
[RussinsMusli]
0

Försvinner

Hej.

Jag börjar få lite smått panik, min råtta bor med sina 3 ungar.
Varje gång dom får  blötmat väntar hon tills dom har ätit klart osv, hon har gått ner i vikt, blivit smal. När hon ligger som en "boll" så ser man ryggraden och känner den tydligt. Inte så att man ser varje ben i kroppen, men såhär har hon inte sett ut förut. Är det modersinstinktet?
Ska jag stödmata henne?

Jag hade dom ute på balkongen igår och hon ville inte gå ut ur buren, bara ligga och sova. När jag tar ut henne och kelar med henne ligger hon och stirrar i tomma intet eller gömmer sig i håret, va har hänt? Kan råttor bli deprimerade?

Va ska jag göra?

Lole
0

Jag skulle nog stödmatat henne.. Inte för att jag har någon erfarenhet, men det är det första jag tänker.

Jag har hört att råttor kan bli deprimerade, men jag vet inte säkert :/

[RussinsMusli]
0

#1, okej jag ska försöka :(

zickan
0

Låter som hon inte är helt frisk. Om hon kan ha någon mask i magen, ohyra, skabb eller liknande.
Borde inte bli deprimerad då hon har ungarna. Men visst kan en råtta bli deprimerad!
Kan ju ta med henne ut på gräset i en sele, korta stunder ifrån ungarna.

Börja att stödamata med mjökersättning. Öka upp med nyttig mat typ kokta ägg som bara mosas med skal och allt. Räckor m skal. Barnmat, barngröt. Kött, kyckling, fisk, ris, pasta, potatis. banan, ärtor, majs osv.
Kan mixa typ allt i en kladdig röra. På så sätt så kan även mindre ungar äta och få i sig alla nyttigheter :-D
Köra en skål om dagen. Ev två gånger om dagen.
Jag kör alltid färskmat nästan dagligen. Försöker alltid dagligen till dräktiga och med ungar. Och p åkvällarna brukar jag alltid ge en extra skål med lite gröt och mjölkersättningsmix.

Fungerar inte det så ta ut tjejen i säng, soffa eller något. låt henne springa av sig med dig och ha en skål med mat framme så hon kan äta om hon vill. Men inte ha henne från ungarna under för långa perioder.
Kanske låta henne träffa sina gamla burkompisar i en soffa en stund.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[RussinsMusli]
0

Barnen är ju 3 månader och hennes gamla burkompis har gått vidare :(
Men gräset och extra mat ska hon få!