Till råttor?
Hej!
Jag har kollat runt lite på råttor.ifokus och försökt få fram saker som man måste veta och ha när man skaffar råttor. Är ny inom ämnet och vill vara hundra på att jag fattat rätt och om jag missat något. Jag har lite frågor, och undrar även om det är rätt, rätta mig gärna om jag har fel! Så:

BUR:
Det ska vara myckt utrymme, då råttor är väldigt aktiva. De burar som djuraffärer säljer är oftast för små, man kan t ex. köpa en fågerbur och inreda, även göra en egen av t ex. ett skåp, eller göra en helt ny från början. Det jag inte hittar är vad minimi måtten är. Hur ska man veta hur stor den ska vara om man inte haftråttor innan, om man inte kan lita på djuraffären?
STRÖ:
Man ska inte använda kutterspån, då det kan vara cancerframkallande och även tidig utveckling av tumörer. De är gjort på barrträd och innehåller terpentin. Det jag tycker, varför chansa om man kan välja något annat?:)
Toa-lätt änvänder många, men är bäst i toalådan. Det funkar men kan göra att råttor får uppsvullna fötter. Om man har pengar till det är det bäst med annat strö (förutom i toalådan då).
Kattsand dammar väldigt, så även det är bäst i toalådan. Det torkar även ut deras fötter.
Aspspån är väldigt bra, det är doftfritt, suger upp kiss bra, dammar inte och eftersom det är gjort på asp (lövträd) så innehåller det inte terpentin. Dock kan det vara relativt dyrt.
Alfis är hårda små flisbitar av al (lövträd, därför innehåller de inte terpentin). Bra material som inte fastnar i filtar eller sånna grejer och dammar inte. Dock suger de inte upp lika bra som aspspån.
Man ska inte ha samma material i toalådan som i resten av buren. Vet inte varför men antar att det är för att de inte ska tro att de lika gärna kan bajsa någon annanstans i buren eftersom det är samma material?

INREDNING:
Ja hittar inget "måste ha" grejs, men sitthyllor (helst flera) är obligatoriska? Eller åtminstone flera hyllplan, någonting att klättra på, gärna tunnlar/rör, hängmattor, sovhus, klätterrep och grenar. Den ska helt enkelt vara så fullsmockad som möjligt;) Finns även många grejer på IKEA som de kan klättra på.
Fortsättning kommer och byggs på! Bli bara lite långt med en text. Hoppas på hjälp!:)
Alla bilder är tagna från hemsidor med gratisbilder då jag inte har några egna råttor;)
TPFH<3
Fjuh! Äntligen färdig, vad tycks?;)
Tog ett tag, men nöjd med resultatet=)
Tycker du har fattat i princip helt rätt :)
Minimimått enligt Jordbruksverket är 60*30*30 cm för 3 råttor, men det är alldeles för litet om man vill ha välmående råttor. Minst 50 cm åt alla håll för två råttor brukar man säga, men ju större desto bättre förstås.
Det finns en burräknare på ratpower.se, kolla in den :)
Ang Toa-Lätt så går det utmärkt att ha i hela buren, jag har det själv och har aldrig stött på problem. Det gäller dock att ha varierande underlag för råttorna - tex Toa-Lätt i botten, plasthyllplan, hängmattor i tyg osv. På så sätt måste de inte vara på Toa-Lätten hela tiden. Slänger man dessutom in rivet tidningspapper som bomaterial så blir det ju ofta en hel del på botten och det resulterar förstås i att de går på det också och inte bara Toa-Lätten. De ska helt enkelt inte behöva vara i Toa-Lätten hela tiden.
Alflis görs inte på asp, det är bara al - därav namnet. Däremot finns det aspflis också.
Yes, flera hyllplan ska de ha. Undvik hyllplan i galler - skaffar du såna så täck över de med något så de inte behöver gå direkt på gallret.
Alla ska kunna dra sig undan och vara ifred samtidigt. En del tycker att man måste ha ett hus för varje råtta, andra tycker annorlunda - det är en smaksak. Huvudsaken att de kan dra sig undan och till det måste man inte nödvändigtvis ha hus, det duger utmärkt med hängmattor, rör, kartonger, tidningspappershögar osv. Vill de dra sig undan så är det ju inte väggarna och taket som är det viktiga utan snarare avskildheten.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#2 okej tack!:) Ska ändra det där om alflis, genast medans det går.
Men hyllplan för galler, vad ska man ha istället? Fler hängmattor och grejer eller? Eftersom det behövdes, finns det speciella eller?:)
Tack för svar^^
Håller med gulzebra om att toa-lätt är ok som underlag, har inte heller stött på några problem. Och då har jag haft många råttor under åren. Men variation i underlaget behöver de ju i form av hyllor och hängmattor som sagt.
#4 okej, bra att veta^^
*tassavtryck*
Om det är text till en hemsida så kan du ju länka till
burräknaren
Där skriver man i måtten på buren, och den räknar ut hur många råttor buren är anpassad/laglig för. Burar med höjd är att rekommendera, då råttor gillar att klättra, men man bör ha många hyllplan för att "bygga bort" risken för stora skador eller dödsfall om en råtta ramlar!
Undvik också inredning av trä, då denna suger åt sig kiss och blir skadlig för råttornas känsliga andningsapparat. Man kan däremot ge dem en pinne insmord med olivolja ibland, som de kan gnaga på, men denna bör städas bort efter nån vecka, och att ta grenar utifrån är inte att rekommendera då dessa kan bära med sig insekter - som i sin tur är skadliga för tamråttan.
Kutterspån är farligt främst för att det dammar, och är direkt skadligt för andningsapparaten! Cancer är ju något som kommer mer efterhand, respiratoriska besvär kan uppstå DIREKT!
#7 man kan visst ta pinnar utifrån, det är ju bara att stoppa dom i ugnen så att all ohyra dör
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#8 Ah, smart. Funkar frysen också?

*Tassavtryck* :)
Jag tror att det ska funka!
Sen om det är en jätte stor gren kan man hälla kokande vatten på den med har jag för mig, men då måste man göra det ganska ordentligt!
#7 tack s¨å mycket:) Jag ska inte ha den till en hemsida, det är bara det att jag vill vara säker på att jag fattat allt rätt och så, när jag får rååtor så vill jag att allt ska vara äskert lixom;) Sen gillar jag att skriva satt:P
#8 smart:) Tack för tipset! Vi har äppelträd hemma och så. Men vad gäller om grenar? Från vilka träd kan man ge *frågar alla* :)
Håller på med del 2 just nu;) Kommer upp snart med mer frågor:P
Frukt träd är okej, och björk tror jag :S men jag tror inte att någon av träden ska blomma om du förstår?
#13 okej, tror jag fattar;) Alltså det gäller björken då eller? Att den har pollen? Och har för mig att björk är gifig (iaf för kaniner) på vintern… Om du nu menade björken?;)
Del 2 MAT
Nu är det dags för nästa del, nämligen mat:)
TORRFODER/basfoder:
Torrfodret ska alltid stå framme, alltså fritillgång är det som gäller här! Eftersom de äter så mycket av det så är det viktigt att tänka på vad det innehåller, extra viktigt är det att tänka på socker-och fettinnehållet.
De fyra sädeslagen ska ingå i torrfodret, sedan kan det läggas till lite olika bra saker. Hela 80% av torrfodret ska bestå av "de 4". Du kan t ex. använda dig av sockerfri müsli som bas för att göra det lite enkelt för dig, men kolla fruktsockret isf. Använd inte fröer eller något som är oljat, saltat eller rostat. Nötter ska man inte ha till råttor som lätt lägger på sig, men det kan ges i kontollerad mängd och som godis. Det är väldigt nyttigt! För att enkelt få till de fyra sädeslagen kan du köpa AXAs grynblandning.

TILLÄGGSFODER/blötfoder:
blötfodret kan ges några gånger i veckan eller gärna varje dag. Man kan välja själv men det ska innehålla frukt & grönsaker (ca 60%), protein (ca 10%) och kolhydrater (ca 30%). Matrester funkar jättebra, men ge inte kryddor och tänk även här på socker-och fettinnehållet.
Grönsaker: avocado (vissa påstår att fruktköttet är skadligt i stora mängder, precis som linfrö för att det innehåller blåsyra, men det är väldigt nyttigt om man ger det i små mängder), sallad, gurka, tomat, morot, andra rotfrukter, kål av olika slag, selleri, persilja, osv
Frukt: äpple, banan, päron, apelsin osv.
Saker som innehåller protein: pannkaka, ostkaka, kyckling, kött, korv (används sparsamt, då det är mycket fett i) fisk, (all fisk som ej är giftig, vilken sorts fisk är giftig undrar jag då?;]) skaldjur, äggprodukter, mjölkprodukter,osv
Kolhydrats"bomber": Quinoa, Bulgur, couscous, kokt ris, kokt potatis, kokt pasta, välling, gröt, osv.
*tips av terato*
Ge dock inte för mycket av kolhydrater, det ska finnas ändå ganska mycket i torrfodret. Fokusera på att ge frukt och grönt! *nu kommer två frågor på rad här:P*
1 Det kursiva skall ges försiktigt eftersom det egentligen mest är bukfylla.
Okej, fattade ungefär "det" & "är" i den meningen… Så, vad betyder det och vad ska man göra?
2 Dräktiga och digivande råttmammor och växande råttor ska ha mer protein och fett i sitt foder. Även extra tillägg på kalcium.
Vad är bäst att ge, och hur vet man hur mycket man ska ge, satt det blir rätt balans i kosten? Och vad ger man honor under dräktigheten? (inte tänkt avla, bara nyfiken), länka gärna till tråd:)
Fett är även det viktigt, bara man får i sig rätt slags fett och i lagom mängd. Det ska anpassas efter råttans vikt. Hur mycket ska man ha efter hur mycket den väger? Hur vet jag om "lagom" är en tesked eller en dl? Det finns bra fett i proteinrika foder och om man vill ge råttan fett förutom det fett är lax och olivolja bra att ge.
Mer om fett och protein lär jag skriva om i nästa del.
VITAMINER:
Jag vill gärna skriva en text om vitaminer, men det funkar inte, då jag bara skulle kunna kopipera Zickans artikel "vitaminer". Vet inte något annat sätt att skriva det på, men lite grejer är i alla fall viktiga att punktera:
Håll koll på vitaminerna, det är viktigt att få med så många vitaminer som möjligt i det dagliga intaget.
Det man ska kolla på när man ska få i dom vitaminer är;
Varför man ska ha i råttan vitaminen, vad är det bra för?
Var någonstans man hittar den?
Sedan kan man även kolla på:
Biefekter, så som t ex. trötthet m.m. Då ska man helst inte ge om det inte behövs, och tänka på dom.
Sedan är det olika grejer man ska tänka på på enskild vitamin, t ex vitamin A förstörs lätt om de kommer upp i för höga temperaturer och det ska finnas med i 30% av torrfodret/basfodret

Börjar bli lite trött, men kommer väl uppdatering imorron, med fler frågor…
Gäller samma sak här, snälla rätta mig och svara på alla frågor;) Vill veta allt!
TPFH<3
#15 vad bra! *lagrar all information* ;)
Ta bort morötter, kolla upp vad jag skrivit om citrusfrukter, pasta kan man ge rå och lägga i torrfodret.
Pannkaka och ostkaka kan man ju ge nån gång, men jag skulle inte rekommendera det som mer än godis för dem. Man ska alltså inte ge det istället för kött exempelvis, för proteinernas skull menar jag.
Vad gäller fett så märker man väldigt fort på en råtta om den går upp eller ner i vikt, och lär sig balansera kosten på så vis :)
"Det kursiva skall ges försiktigt eftersom det egentligen mest är bukfylla." = Att man inte ska ge för mycket av den typen av mat, eftersom den inte är så nyttig/vitaminrik/etc. utan bara fyller ut i magen utan att egentligen "göra" något.
Rå fisk och rått kött kan man ge, men får vara aktsam för bakterier, trikiner, salmonella och annat. Ge ALDRIG gammal mat. Mjölkprodukter KAN också göra dem lite knasiga i magen, det får man ha koll på.
Rotfrukter, kål, selleri och persilja skulle mina tjejer rata direkt. Selleri är dessutom en typ av lök har jag för mig, så undvik den. Ärtor älskar alla råttor, och majs som dock inte är lika nyttigt. Vissa råttor gillar broccoli, dock inte mina :)
I torrfodret så är det också bra att blanda i lite annat; hundmat för proteinet (alltså såna hårda "bollar" inte blötmat), rå pasta av olika sorter (de finmaler den när de äter så ingen risk för att det sväller i magen) är hårt och bra för tänderna att gnaga på, hela nötter med skal ibland (ej jordnötter), mina tjejer är galna i Havrefras så det kan man blanda i - och andra nyttiga frukostflingor.
#3: Nä alltså, om du skaffar hyllplan i galler så får du täcka över det med något så de inte behöver gå direkt på gallret :) Det behövs inget speciellt varken vad gäller hyllplan eller galler, huvudsaken att det är bekvämt att gå på och sitter stadigt. Som hängmatta duger tex stuvbitar, handdukar fleecefiltar och lite vad som helst. Att köpa hängmatta på zoo är kort sagt bortkastade pengar, oddsen är höga att den ändå bara tuggas sönder :P
#7: Träsaker går alldeles utmärkt att ha, man får helt enkelt se till att hålla det rent så det inte börjar stinka piss. Har själv trägrejer, inga problem alls.
Grenar utifrån går utmärkt det också, det har jag själv då jag tycker att råttor ska kunna få utlopp för sina naturliga beteenden och det involverar ju bland annat att gnaga. Spolar helt enkelt av pinnarna i hett vatten och låter de torka och voilá, redo att användas :) Tvivlar starkt på att man får in skadliga insekter lite hur som helst, Sveriges insekter är så pass ofarliga - vore de så hemska så skulle man inte ens kunna ta ut råttorna där oddsen för insekter är bra mycket högre.
#13+14: Björk är helt ofarligt. Nackdelen med björk är väl mest att det kan ge magont när det har knoppar för att skydda knopparna från att ätas - därav att man brukar avråda från björk bland kaninfolk tex.
#16: Kryddor råder det lite delade meningar om… Själv håller jag inte med om kryddförbudet som så många förespråkar :P Här hemma äts även kryddad mat utan problem, men i rimliga mängder förstås. Det är ju skillnad mellan lite svartpeppar i omeletten och en jäkla massa chili på makaronerna liksom.
Lutfisk är giftigt.
Mjölkprodukter tycker jag personligen att man ska vara sparsam med (men inte så pass sparsam att de blir intoleranta, om man inte vill låta de avstå helt och hållet). Mjölk är slembildande och för djur med så pass känsliga luftvägar är det helt enkelt onödigt att utsätta de för det, de har inget behov av mjölkprodukter. Hur ofta ser man råttor som springer runt och diar kor liksom :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#19 Har du behandlat trä? Jag syftade på obehandlat. Mycket som säljs i djuraffärer är ju obehandlat. Urin bildar ångor, och råttor har ju känsliga luftrör…
Det är inte så man menar med insekterna, utan för att de kan bära på sjukdomar och parasiter. Och det kan ALLA insekter göra, här i Sverige också.
#20: Ingen aning, skulle tippa på obehandlat - har lite trästegar, sittpinnar och annat som råttorna gärna klättrar runt på. Inga problem alls, spolar bara av i hett vatten när jag gör rent buren. Urin bildar ångor varesig det är på trä eller plast eller tidningspapper eller vad som helst så ångorna kommer man inte ifrån helt utan att ta död på råttorna.
Det är ändå mindre risk att råttorna får något från en enda gren som spolats av/frysts/stoppats i ugnen/vad man nu gör, än att de får det när de är ute i naturen. Risk för diverse grejer finns det överallt - personligen tar jag gärna den risken om det innebär att råttorna får ett bättre liv just för att de är gnagare.