Behöver råd!
Jag har två råtthanar som är 1,5 år gamla, båda från affär.
De har bråkat lite med varandra och båda har fått lite sår någon gång ibland, mest den vita hanen eftersom mina andra hana är mer dominant. Men de har varit ganska lungt det senaste. Jag kom nyligen hem efter en resa på 2 veckor och en släktig har tagit hand om mina råttor, och jag upptäcker att den hane som inte är dominat har massa små sår, över ryggen. Inget som är speciellt djupt. Men jag får panik, har mina hanar börjat slåss så fruktansvärt eller kan det vara parasiter? Hur ser det ut när de har parasiter i såna fall? Om annat, om de har börjat bråka så mycket, vad gör jag då?
Snälla, jag ber om råd för jag vet inte vad jag ska göra. Jag har funderat på att ta bort ena hanen, men mina vänner har bara honor, så vet inte vad jag ska göra med den andra.
Om ni har läst, så ber jag er att svara, för jag började gråta av panik när jag såg vad som hänt.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Andas.
Om hanen har fler sår i nacken och under hakan så kan det vara skabb. Det ser ut som små sår och går det för länge kan det sprida sig till resten av kroppen. Då skabb kliar kan råttorna bli retliga men med behandling så går det över. Boka tid hos veterinär så får du svar. Om det inte skulle vara skabb så får du ta ett nytt beslut då.
Berätta gärna hur det går och om du behöver mer råd.
Lycka till.
Det är inte i nacken utan på ryggen, det ser ut som rivsår, som de fått någon gång under årets gå har gång. Och de är bara ena råttan som har det :( Jag har gått igenom båda råttorna och ser inga tecken på parasiter, och det ser inte ut som skabb. De har bott ihop sedan födesel, förstår inte vrför de skulle börja bråka nu?
tack så jätte mycket!
Greetings.
Legacy Mwari.
Kan det möjligtvis vara löss, som gör att det kliar sår på sig själv? Kolla efter gnetter längst in på hårstrået, ser ut nästan som sockerkristaller, och sitter fast på stråt. Eller kolla efter levande löss, men det kan vara svårt att hitta.
Jag ska göra det i morgon tänkte jag. För ser så dåligt nu. Men jag kollade innan och såg varken något parasit/löss liknande, men kollade inte efter gnetter. Men han kliar sig inte mer än vanligt. han har kliat sig typ två gånger på en timma..
Greetings.
Legacy Mwari.