Matta
Moderniteter…
Jag har pysslat och byggt om buren nu och för min gamle råtta Fenders skull lagt in vanlig dörrmatta, märket Ikeas "Barrit" på mellanvåningen som underlag för känsliga tassar (gallret under är annars ganska brett, ca 2 cm, och min gammelgubbe tycker inte om att gå på underlaget eftersom tassarna lätt missar gallret och hamnar "en våning ned"). Fender mår för övrigt bra och är pigg för sin ålder. Nu till frågan. Kan det ur hälsosynpunkt vara farligt för råttorna att ha mattan inne i buren? Det kan ju hända att det gnags lite på den. Ovansidan (luddig) består av 100 % polypropen och undersidan av Latex.
Tacksam för svar! Bifogar bild på Nixon som undersöker den nya mattan.
MVH //Tosca och rovdjuren
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr
Bifogar även en bild på hela buren, Nixon spanar på mellanvåningen, Fender sover i sitt hus på nedersta planet, Léon ligger i röret och Rockall spanar från sin kula i taket.
Portfolio på Flickr
Jag och min syster var på ikea för att köpa roliga saker till våra råttor. När vi var på mattavdelningen fick vi syn på en sådan dörrmatta och tänkte att vi kunde använda en sån till våra råttors bur. Så vi har också en sån, jag tror inte det är några problem, dom kan ju gnaga på plast, så varför inte på en dörrmatta. 

Jag måste bara fråga, biter inte råttorna sönder den där blåa "häng-grejen", eller vad man ska säga" från ikea?

jag har en sådan där korg från ikea som råttorna kan ha som hängamatta eller vad man ska kalla det. mina råttor biter inte isönder den om de har annan sysselsättning:P de ÄLSKAR att sova i dem!!! fast vad gör det om den bits itu när de är så billiga och de luktar inte jättemycket. inte jämfört med en tyghängmatta (om man nu har råttor som kissar överallt, som mina råttor gör :P)

#4 : Okey ^^
Jag har också en sån nätgrej från ikea till råtterna, fast en röd. Men än så länge har dom inte bitit sönder den. ;)
Nej, än så länge har det inte varit något tugg på den, men å andra sidan var jag ute på IKEA igår och köpte den så det tar nog ett tag innan råttorna har utvärderat om den är tuggvänlig eller inte. Mattan har blivit genomnosad och undersökt ordentligt nu och samtliga råttor verkar vara eninga om att mattan är ett trevligt inslag i buren ;)
Portfolio på Flickr

En sån matta verkar vara en bra idé!
Jag har läst att om man har för hårt underlag i buren kan råttorna få klumpfot. Är det någon risk att dom får det då om man bara har hyllor i buren utan något mjukt underlag på dom? (förrutom strö i botten)