Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1774 ggr
[Mara-Bell]
0

Smutsig svans

Jag undrar om ni har några  bra tips på hur man ska få bort smutsen från svansarna, fungerar ju inte att bara tvätta. Har även testat att skrubab med tandborste, men allt vill inte försvinna. Finns det nån speciell tvål man kan använda? Eller några andra förslag?

ScarletMajesty
0

Testa tvätta med galltvål. Fungerar toppen :) galltvål är helt organisk dessutom

Zakaraa
0

Storrengöring: (tex inför utställning)
Smörj på med olivtvål, vänta ett litet tag. Oljan löser upp smutsen som du sedan kan skölja av, finns det lite smuts kvar kan du använda olivtvål (som är super även mot smink ;P) och sedan torkar du av.
Smörj på ett tunt lager med olivolja och låt sedan råttan själv tvätta av den oljan ^^, (bra för både svans och päls med olivolja ^^,)

Kan dock bli väldigt 'klibbigt' och man kan få fula fläckar beroende på vart man låter råttan springa när den har olivoljan på sig ;)

**'Vardags'rengöring:
**Blöt svansen, tvåla in med olivtvål, skölj av

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

spikeodumbo
0

jag brukar tvätta mina råttor med en trasa och varmt vatten det brukar funka bra..

[Mara-Bell]
0

Tack för tipsen, ska testa både galltvål och olivtvål så får jags e vad jag tycker funkar bäst. Går det att hitta i vanliga mataffärer? eller måste man köpa det någon speciell stans?

Zakaraa
0

Oj, är meningen att det ska vara "smörj på med olivOlja" i början av mitt inlägg inte olivtvål ;O (tvålen kommer först i 'steg 2')

Olivtvål finns att köpa på de flesta affärer men det finns vissa märken som inte är bra. Det fungerar även med helt vanlig mild tvål från tex barnängen (oparfymerad)
Olivoljan kan du ju köpa från vilken mataffär som helst :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

MangoMelon
0

När jag förbereder mina råttor inför utställning så gnider jag in svansarna med olivolja och väntar en stund. Under tiden klipper och filar jag klorna eller nåt annat som behövs fixas. När det gått ett tag tar jag handdiskmedel, Fairy eller Yes, och skrubbar med en tandborste. Efter det så sköljer jag och kollar så det inte sitter nåt smuts kvar, och till sist torkar jag av svansen och smörjer in dem med en ordentlig klick Helosan-salva. Funkar jättebra, har aldrig haft några problem med att råttorna skulle slicka i sig av salvan, dessutom är den inte farlig även om de skulle råka smaka, ej heller att diskmedlet skulle vara uttorkande för svansarna.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

amandapi
0

jag som är ny i råttvärlden, måste man tvätta svansarna?

Hur ser man om den behöver tvättas, för en del svansar är väl "fläckiga", alla är väl inte ljusa… eller? Glad

spikeodumbo
0

Man ser det svansen blir oftat gul aktig.. jag brukar bada mina råttor två till tre gånger i veckan för jag vill verkligen inte ha kissiga råttor=)

RatLover98
0

Mina råttor typ hatar att bli blöta så dom stinker lite kiss. Har ni något tips att vänja dom, nåot bra sätt att hålla dom mm

MangoMelon
0

#9 Jag brukar ha en medhjälpare när jag ska bada de råttor som inte gillar vatten. Då ber jag helt enkelt medhjälparen att ta ett stadigt tag om råttan, med ena handen vid framdelen och andra handen vid bakdelen, så att magen "hänger" mitt emellan. På så vis kan inte råttan åla sig ur greppet, kommer inte åt att nafsa heller om det är så, utan den hålls helt enkelt kvar där. Sedan blöter jag försiktigt ner råttan med varmt vatten, schamponerar och sköljer ur. Allt detta gör jag blixtsnabbt så att råttan inte ska bli allt för stressad.

Torkningen efteråt tycker de flesta råttor är skönt. Lite massage med handduken så brukar de mysrysa :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

spikeodumbo
0

två av mina råtor tycker det är väldigt mysigt med at bada. medans en av mina råttor som jag tog över från min rumskompis han gillar inte alls bada men med mycket pussar å massage å god mat efteråt så går det:D Min äldsta brukar i bland protestera men ibland så simmar han omkring det beror på vilket humör han är på.. Men ge dem massage och mycket pussar och nå riktgt gott att äta efter åt så då brukar dem accpeterar att man badar dem…. fast det är mycket svårare att klippa klorna på dem då brukar jag behöva en medhjälpara men att bada dem klara jag själv=)

RatLover98
0

Tack för svarenGlad