Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1607 ggr
Fridoliin
0

Katt + råttor?

Om ca 2 veckor så ska jag hämta hem en katt, men tanken har inte slagit mig förrän nu hur det kommer funka med råttorna.

Så om det finns någon som har katt och råttor i samma hushåll, hur funkar det för er? Något speciellt jag måste tänka på?

(förutom det självklara, stänga burdörren, ha dom under uppsikt när dom är ute.)

Visste inte vilken grupp den passade i.

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

[MissCaandy]
0

Vad jag har hört så är dom flesta katter rädda för råttor. Man kan låta dom träffa om man håller i dom och se reaktionen.

Elshira
0

Här hemma dansar råttorna på bordet - utan att katten är borta ;)

Nu kanske jag har fel, men var det inte du som skulle få hem en kattunge? :)

I sådana fall så kan ju katten inte göra någons skada på råttorna i.af (vuxna katter som är erfarna jägare kanske är lite dumt).

Men du får hålla koll på katten istället så inte råttorna går till attack. Jag prövade att ta in en av våra katter (de är utekatter men brukar få komma in och mysa framför tvn ibland) och ha honom lös i soffan samtidigt som råttan. (Jag oroade mig för råttan efter som jag vet att han jagar, men en vit råtta verkade inte falla i smaken i.af!)

Ingen av dem verkade vilja närma sig varandra och katten verkade om någon vara obekväm med situationen, jag släppte ner råttan som började gå om kring lite och utan någon som helst varning bet hon stackarn i tassen! Stackars kisse skrek som om han häll på dö även om bettet var löst och inte ens gav ett sår :)

Men låter du det ta sin tid och vänjer dem stegvis så brukar det inte vara ågra problem ^^

Hakuna matata!

spikeodumbo
0

Om du skaffar en kattunge då kan du lära den att råtter är inget den får hålla på med. jag hade en katt som alltid varit inne katt å viste inget annat och han bryde sig inte så mycket om råtterna.. så lär du din katt i tid så kommer det nog inte bli problem..

[Jodine]
0

Min katt gillar inte råttorna alls, hon kan sitta och titta på dem och på sin höjd vara på soffkanten när de är i soffan, men när råttorna vill fram och leka, hälsa osv så springer hon iväg. Då är hon ändå iaf fyra år gammal och har aldrig haft kontakt med en råtta innan.

Fridoliin
0

#1 Jaså? Jag trodde det skulle vara tvärt om Tungan ute

#2 Jo, du minns rätt :) Jag tänkte mer om kattungen ser råttorna som en leksak och sätter klorna i dom, det skulle nog inte sluta så bra Tyst haha, stackars misse! Tur att det slutade bra ändå ;)

Men du/ni tror inte att råttorna blir oroliga och spända när det kommer en katt till familjen, dom kommer ju känna doften av den även om den inte är i samma rum.

#3 Okej vad bra! :)

/Frida

Fridoliin
0

#4 Då har jag nog inget att oroa mig för, verkar som att det är katten jag måste hålla ur vägen för råttorna och inte tvärt om Skrattande

/Frida

pebb
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Går utmärkt med katter och råttor ;)

spikeodumbo
0

7 VILKEN HÄRLIG BILD=D

Terato
0

Haha, störtskön bild!

Finns dock råttor som blir stela som pinnar vid bara lukten av katt så det får du nog vara beredd på i så fall. Hur gammal är kattungen? Du kan kanske testa att ta hem något till råttorna som luktar katt och se hur reaktionen blir? I så fall har du kanske lite tid att vänja dem vid kattlukt innan katten kommer hem.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

BandiitQueen
0

#7 WOW! Det va nog den sötaste bild jag sett på en katt och råtta! Vilken lycka :)

^_^ / Martiina

Fridoliin
0

#9 Idag är katten 9 veckor. Får hem den den 9/7.

Smart! Ska jag definitivt testa :)

/Frida

spikeodumbo
0

lycka till=)

Fridoliin
0

#12 Tack tack :)

/Frida

isafisa
0

En kompis till mig har katt och råttor, katten tycker det är lite kul att titta på dem men vågar inte komma för nära :) Det enda är att katten någon gång använt buren som "språngbräda" och då var den nära att ramla i golvet :S Men annars fungerar det bra!

Fridoliin
0

#14 Ja, det verkar då inte som att det kommer bli några problem med att katten äter upp råttisarna iaf Flört

Har inte ens tänkt på att katten kan hoppa upp på buren :O  Någon som har tips på hur man kan förhindra detta? 

Då min bur står på ett nattduksbord (ca 60cm högt) så är det ju inte ett roligt fall. hmm..

/Frida

isafisa
0

kanske sätte häftmassa på undersidan? då står den lite stadigare iallafall :)

Fridoliin
0

Ooh, smart, jag har en jätteklump med sånt klet i skrivbordslådan :D

/Frida

Elshira
0

Om bordet inte är något du är rätt om så skulle säkert självhäftande "tejp" med kardborre vara bra ^^

Hakuna matata!

MangoMelon
0

Jag fick hem en räddningskatt på vårvintern. Katten var då 1½ år gammal, innekatt.

När katten kom till huset blev alla råttorna stela som pinnar, låg högst upp i buren i en hög och rörde sig knappt då det var matdags. De kände lukten av katten och var rädda för den. Misse var mycket intresserad av råttorna, mest spännande var det då jag hade en kull ungar och de pep i buren!

Misse tycker fortfarande att råttorna är intressanta, likaså våra gerbiler. Hon sitter gärna och stirrar på dem utanför buren och slår med tassen då de går förbi. Råttorna bryr sig dock inte om henne längre.

Men en sak vet jag med säkerhet. Skulle nån råtta komma åt att rymma skulle Misse döda den. Utan att tveka. Hon jagar möss och småkryp här hemma med en sån perfektion och hon missar ALDRIG. Så nej, jag skulle inte lita på att man kan vänja ifrån katten sina instinkter, de är faktiskt rovdjur.
Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om nåt hände mina råttor för att jag litat på det att Misse inte gör nåt åt dem. För det gör hon. Mer än gärna.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Fridoliin
0

#19 Ajdå :/  Jag får helt enkelt hålla tummarna och hoppas på det bästa då, att kisse inte tycker om mina råttor. Annars får jag helt enkelt ha kissen i nåt annat rum när råttorna är ute och springer. Jag hoppas och tror nog att det löser sig. :)

/Frida

spikeodumbo
0

min katt han var väldig nyfiken på mina råttor så han stoppade in nosen genom galret sen sa det smack en av mina råttor bet han. han var där ytligare två gånger så han har tre ärr övernosen xD sen gick han aldrig i närheten av min råttbur längrexD

pebb
0

#21 Hehe, det har hänt hos mig också tidigare. Hade en honråtta som satt själv eftersom hon inte gick ihop med andra råttor utan attackerade, hon bet katten genom gallret några gånger. Hon jagade honom även över hela soffan tills han hoppade ner :P Mina hanråttor lärde sig också ganska snabbt att inte komma för nära hennes bur :P

Fridoliin
0

Jag tror att det löser sig :) Tack för alla råd och egna historier! :D Mkt lärorikt!

/Frida