Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1033 ggr
amandapi
0

honor vs. hanar?

Är ju på G att skaffa mina första råttor men kan inte riktigt bestämma mig om det ska bli honor eller hanar?

Har hört att honor är mer "spralliga" medans hanar luktar mer, de kissar revir.

Vad finns det mer för skillnader mellan honor och hanar?

Vill ju att det ska bli så bra som möjligt när jag skaffar mig mina första råttor Glad

[r8ttor]
0

Jag tycker att dom luktar lika. Som första råttor tycker jag hanar :). Dom är mycket lugnare.

amandapi
0

hmm okej, det är såååå svårt att bestämma sig! Obestämd

[r8ttor]
0

#2 Jag tycker att du ska köpa hanar. Men det är vad jag tycker Tungan ute. Jag har 4 tjejer och 3 killar. Men jag har haft råttor i flera år :). Jag tycker att killarna är "lättera" att kolla på med. Eller mina tjejer vill bara ner på golver och springa Flört

Men du kanske gillar djur med lite mer fart. Då ska du ha tjejer. Glad

Terato
0

Jag tycker inte heller att det är nån skillnad i lukt.

Men hanarna blir större, äter mer och bajsar mer.

Jag tycker båda könen markerar lika mycket faktiskt. Eller, det är väldigt individuellt från råtta till råtta.

Hanarna har i regel fetare, grövre päls. Honorna har mjuk päls och luktar lite blomma. Hanarna luktar mer kryddigt. Tycker man råttor är lite småäckliga ska man välja honor.

Hanarna tuggar aldrig på min inredning, vilket honorna gör. Hanburen står öppen hela dagen, de går ändå inte så ofta utanför råttrummet medan honorna ska vara överallt. Hanarna kan vara lite slappa ibland och kräver mer aktiv stimulering än honorna. Alltså, jag måste aktivt umgås med dem för att de ska röra på sig. Honorna fixar det där med aktivering på egen hand.

Syrran är jättenöjd med att ha mina honor eftersom de sköter sig själva medan jag tycker det är mycket mer praktiskt med hanarna. Sen är hanarna gosigare också och mina hanar är mer lekfulla än mina honor(men det vet jag inte om det bara är individuellt), men mina hanar älskar att brottas både med varandra och mig. Honorna uppskattar andra aktiviteter som träning och hinderbanor osv, vilket hanarna inte har samma tålamod till.

Åk hem till någon som har råttor. Träffa både honor och hanar och känn efter vad som passar dig och ditt liv bäst!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Banankaka320
0

Hur vill du ha råttan? Aktiv och busig eller "lat" och mysig?
Jag gillar själv honorna mest, dem är mer aktiva men när dem väl är trötta är dem också gosiga :)

Terato
0

Ja, alltså, det fins ju gott om tokgosiga honor med!

Råttor är väldigt individuella djur.

teratos.r8or.se

[r8ttor]
0

Mina killar markerar över allt, min det gör inte tjejerna Glad

amandapi
0

Har varit och tittat på råttor nu hos zickan och det kommer att bli två honor. Jag är FÖRÄLSKAD!Tungan ute

[r8ttor]
0

#8 Vad kul  Skrattande

spikeodumbo
0

det är bara en myt att hanar luktar mer.. Visst hanar kan i bland vara lite små skvätig men det är inte farligt. hanar är mer slappa å gillar oftast att bara sitta på axel å ta det lungt. finns dock undantag, jag har en hane han har som skat lärt sig att öppna burar å ja han sitter inte still visst han är bara två månader men han är endå den vildaste hanråttan jag stött på.. honer ärdet mer fart på.. så det beror på vad du vill ha för något:D

Terato
0

Jag håller faktiskt med, tycker inte hanar luktar mer. Men de luktar på ett annat sätt, helt klart.

teratos.r8or.se

ScarletMajesty
0

myt är det väll ändå inte. Mina hanar luktar mer än mina honor och jag städar och sköter burarna precis likadant. Har tre honor och tre hanar så de är lika många i burarna. Men, det är väldigt inviduellt från råtta till råtta. För vissa kanske honorna luktar mer. Men en myt är det iaf inte :p och håller med terato.Hanar luktar på ett heelt annat sätt!

cosmonita
0

Jag tycker inte att det är någon skillnad på lukt från buren. Ett tag tyckte jag att hanarna "grisade ner" mer i burarna men nu tycker jag att det är tvärtom. Honorna kissar faktiskt mer på burgallret än vad mina hanar gör…

Korpglugg
0

*följer tråden om det kommer mer*

Jag skrev en egen tråd, där jag undrar bl.a. om det oftare blir problem att införa en ny hane om ena dör, än om det hade varit honor.