Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1594 ggr
ShitGoose
0

Svullet ben?

Min ena råtta vill inte gå på sitt högra bakben.. Kollade lite närmare och såg att det var svullet också, Där vid vristen typ. Just nu ligger han och sover i en mindre bur.. Har ni någon aning om vad det kan vara?

Han går lite på det ibland och kliar sig med det. Men annars är det helt slappt. Eller nja det hänger ju inte precis men han rör inte på tassen vad jag sett.

Medarbetare på Sphynx iFokus

ShitGoose
0

putt

nello4ever
0

Åk till vet tydligen är han skadad;)

ShitGoose
0

#2 Har ingen bra vet i närheten..

Kan ngn rekomendera någon som är nära Uppl. Väsby?

nello4ever
0

Det är ju inte allt för långt ifrån sthlm där finns det ju hur  många vet som helst;)

ShitGoose
0

Js, det är stämmer.. Men vill helst ha en lite närmare ^^

nello4ever
0

lycka till:)

MangoMelon
0

#6 vilken trevlig attityd!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

nello4ever
0

#7 Jag vet det är ett forum och lätt att misstolka men jag är jätteparanoid och så var du ironisk?

gulzebra
0

Om det är stukat eller brutet så kan en veterinär inte göra annat än att skriva ut smärtstillande - man kan ju inte gipsa en liten råtta liksom, gipset skulle inte sitta kvar i mer än en sisådär 2 sekunder :P Då är frågan om han har så pass ont att han behöver smärtstillande eller om det är tillräckligt okej så att han kan vara utan. Har han jätteont så får du åka till vet, har han inte så farligt ont så kan du strunta i det. 

Det han behöver för att läka är ju just att inte belasta benet och tar man bort all smärta helt och hållet finns risken att han traskar runt som vanligt och inte låter benet läka. Smärta är liksom inte bara dåligt utan det fyller trots allt en funktion också, att meddela råttan att benet är skadat och behöver läka ifred så att han inte ska stödja på det.

När en råtta här hemma stukat ett ben har den helt enkelt fått sitta i en liten bur utan möjligheter att springa och klättra så att han ska ta det lugnt. Något smärtstillande har aldrig behövts och efter 2-3 dagar har råttan varit fit for fight igen.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

Och så kan jag förresten inte låta bli att påpeka att du borde leta efter en bra vet varesig du åker in eller inte, för att behöva leta efter en bra vet när det verkligen är akut kommer inte vara roligt kan jag ju säga.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram