Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 864 ggr
Mitchika
0

Jagar svansen?

Min dumbo rexhane Dryad på drygt två månader har börjat med något som ingen av mina andra tre hanar har sysslat med. Han klättrar upp på det högsta plasthyllplanet i buren där han sedan sätter igång och jagar svansen!

Han jagar svansen runt ett par varv innan han får tag i den, biter fast i den och drar in den med sig själv i röret. En kort stund efter kommer han ut igen och proceduren upprepas. Det ser helt bedårande ut, men är det normalt?

Hans bror gör inte så i alla fall och har aldrig sett mina äldre göra det. Min hund gör det däremot, men jag har svårt att tro att Dryad blivit influerad av hunden, trots att dom träffas och umgås lite ibland.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Banankaka320
0

Han är förmodligen oehört uttråkad. Läs på nätet om Sterotypier.
Ta ut han oftare, sätt massa underhållande saker i buren som kan underhålla honom och låt han jobba för att få mat.

artdesiu
0

Jag hade en hona som som gjorde precis så. Hon gick ut ur sitt hus på bottenplanet, började snurra runt runt runt tills hon fick tag i svansen och bar sedan in den i huset. Toktjej..

Mitchika
0

#1 Nu när du säger det så brukar han göra det då dom andra grabbarna ligger och sover och inte vill busa… Ska göra som du säger och dekorera buren mer. Dom har en nyligen införskaffad Furet Towerbur så det finns gott om plats för mer prylar. Jag får se vad fantasin får mig att hitta på.

Sen får han väl följa med mig på axeln när jag gör lite hushållssysslor, så blir han nog glad. Det enda problematiska är att han är lite klumpig. Snavar ofta när han klättrar på gallret och även på min tröja (dock så har han rätt bra balans). Totalt orädd för allt, speciellt hunden, och känner ingen rädsla för höjder eller att ramla. Därför kan det vara lite läskigt med honom ibland.

#2 Vad gulligt, exakt som Dryad gör! Det ser riktigt bedårande ut ibland, tycker jag.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Banankaka320
0

#3 Okej bra :) Såna burar är ju skitstora och man kan ju trycka i hur mycket som helst xD Sen kan du ju ha flera leksaker  på "lager" och byta ut dem då och då när råttorna har glömt dem och tror att det är en ny intressant grej:)

[RussinsMusli]
0

Det gjorde min hona också, men jag tog ut henne mer, hon är numera ute mer än inne och har slutat jaga svansen!