Frågor
Hej!
Är ny här..
Jag har lite frågor om vad som är den bästa maten för en Råtta?
Ska få hem en omplaserings råtta här i dagarna, Det första jag ska göra är att ge han en större bur då den han har nu är hör en dvärg hamster :(..
jag vill veta allt man behöver veta om råttor =) har gogglat men finner inget som värkar bra, Har förståt att dom inte ska ha gnagar blandning, vilket han äter nu..
Tack på Förhand Jessica
Bäst att fråga folk som har egna erfarenheter än att bara läsa anser jag =) Men vi har massor med tråfar om foder. Jag gör också eget Torrfoder och det slår det fodret jag använde innan (Rat complete) med hästlängder. Om du ska göra eget foder tänk på att ta osötade varor. Men mitt Torrfoder gör jag av : Osötad müsli, Alla 4 veteslagen, quinoa, Dinkel, oskalade sesamfrön, vetegroddar, Puffat bovete, Hirs och hampfrön sen någon gång ibland får dom nötter men inte för ofta eftersom det blir för fett.
Tack för svaren =)
Hur inreder man buren på bästa sätt för dom? och hur stor bur behöver dom med daglig utevistelse?
Han är även sne i huvudet har fått örondroppar för öroninflamatjon, men tror inte dom har behandlat på rätt sätt, ska jag ta han till vet å be dom kolla eller ska jag starta en ny behandlings tid med det medlet dom har?
#3 Hängmattor älska dom, sen kan man ha rör, hyllplan, mm.
Hängmattor och rör. Jag köper även pinnar som man skruvar fast i gallret som man har till fåglar =) Är man ute med dom innomhus gäller det bara att du har uppsyn och ska du gå ut så har du sele =)
pringels rör är trevlig inredning även om inte långlivad.
Hängmattor kan man göra enkelt. klippa tillräckligt stor bit fleexe, klippa upp hörnen så man kan använda dem till att knytta. Upp klippa byxben, marsvins hus, pinnar, hyllor, stegar, grimmskaft. Det är mest kreativiteten som sätter stopp faktiskt.
Sök på teratos Torrfoder. Blandar efter det jag med lite puffat ris och frebaco musli i med.
#0 Det första du behöver veta om råttor är att råttor är flockdjur, de ska alltid ha minst en kompis av samma kön. Det finns lag på det också.
Om råttan inte kan bo med andra råttor av olika orsaker tex agression, dominans, sjukdom eller dyl är det såklart en annan historia.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#7 jo jag vet allt att dom är flock djur presis som marsvin =) så en kompis ska försöka att införskaffas till han så fort jag får möjlighet till det =)
#8 Jättebra! Hur gammal är råttan? Det du bör tänka på är att om han är lite äldre är det bättre att skaffa två bäbisar än en, så blir inte den yngre ensam när den äldre går bort.
#9 han är dryga 6 månader tror jag,och fruktansvärt överviktig
Han är även sne i huvudet har fått örondroppar för öroninflamatjon, men tror inte dom har behandlat på rätt sätt, ska jag ta han till vet å be dom kolla eller ska jag starta en ny behandlings tid med det medlet dom har?
#10 Okej, jag skulle nog ändå köra på två bebisar. De behöver ju nödvändigtvis inte vara just 5 veckors bebisar, men ganska unga, 2-3 månader kanske?
Jag skulle ta honom till veterinären för att få Baytril utskrivet. Det är dock inte 100 att han återhämtar sig från sneskallen även om han medicineras rätt..
Lycka till!
#11 okej :)
just nu prioreterar jag att få fram en större bur till han :) då den han har är farligt liten för han :( botten är lite mindre än ett A4 PAPPER ='(..
vet ska ringas så fort jag får hit han
Sen tänkte jag på det har för mig att råttor ska få kött i bland eller har jag fått det om bak fotten?
# 12 Råttor ska ha kött någon gång i veckan. Frukt /grönsaker ska dom ha varje dag.
#13 okej ja frukt å grönt serveras här dagligen har 21 marsvin så det finns alltid hemma ;)..
Nu är i alla fall den tillfälliga större buren inred med lite grejer naturligt viss ska jag köpa större bur till han så fort lönen kommer men denna buren är bättre än den han har nu. Så ja jag vet att buren är för liten men som sakt tillfällig..
Kan ni komma på vad mer jag kan ha i den?
kolla alla inrednings trådarna som finns under fliken boende och mat eller pyssel och leksaker
Nu har lille Smoky kommit fy va sned han va i huvudet =( bilder kommer lite senare
om du har marsvin.. har du ingen marsvinsbur att ha till honnom så länge då? om man sätter ihop två på höjden så har du en tillräckligt stor för att vara permanent.
Som inredning har jag tex. en babymössa som hängmatta sen kan man hitta en massa grejer på loppis som tex korgar, dukar, burkar, brickor osv som de mycket väl kan använda som hängmattor, hyllplan och krypin.

Nu är Smokey visserligen ganska stor men mina råttor rymde i alla fall ur marsvinsbur utan problem, och inte bara en gång, jag tappade räkningen efter 30 ggr 
jo visserligen men lite större råttor kan vara i marsvinsburar iaf :) tänkte om hon endå skulle köpa råttor på 3mån så är de ju ganska stora då..
Tyvär har jag inga vanliga burar till mina marsvin alla bor i olika bygda burer =), men Högre och större bur ska skaffas till Smoky men just nu ska vi lära känna varandra och han ska jobba upp sin balans innan jag vågar skaffa större och högre bur till han, förut har han inte haft pinnar att klättra på utan bara en bur med spån mat och vatten, så han har bara kunnat klättra upp å ner hella tiden
Agouti skulle jag gissa på :)

Jag skulle också vilja säga agouti :)
en augoti men han är nog inte helt och hållet. Han har vita vantar på sig så han äe ju inte perfekt färg eller vad det heter. *fundilera* för knäpp i huvudet idag för å komma ihåg vad teckningen han har heter men. No big deal riktigt men augoti är färgen har har samt en teckning skulle jag gissa på.

Ja agouti är väl färgen ändå, frågan är bara teckningen :) Jag skulle gissa på eubk kanske?
Ska försöka fota magen på han sedan när sambon kommer hem =) jag får hålla och han fota ;) (han mindre gillar råttor som han säger )
Men lille smoky värkar ha funnit sig någorlunda till rätta i alla fall =) i dag har varit med mig ute i solen och ätit glass =) det va kallt me poppis
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Upptäks färd på skrivbordet :)
Jag ger mina osötad musli med alla 4 sädesslagen (Havre, korn, råg, vete). Väldigt enkelt och finns i alla mataffärer :)
Blandar man i lite hundmat i muslin så får han ju lite kött också :)
Jag brukar ge mina råttor färsk mat varje dag enligt tallriksmodellen. Kött/fisk/fågel & grönsaker/frukt/bär & pasta/potatis/ris/bröd.
Han ser ut som en Agouti Eubk (european berkshire)
Han kanske är en agouti europeisk berkshire :)
Bästa maten är det du äter :) Råttor och människor har samma kostcirkel, men dem ska ej ha så kryddig mat och ej för mkt socker :)
Okej då har jag inte gjort fel då som sparar lite av midagen till han =) så i kväll får han pasta salad med kyckling =)
ja kom ihåg bara å inte ge dem lök. Kommit ne bra tråd om vad man inte skall ge med. Visa saker kan man dock ta en nypa salt men som är bra att veta.