Burstorlek
Jag tänkte bara kolla hur stora burar man ska ha, har två burar, men ingen av dem "platsar" som råttburar enligt Burräknaren, är det olika beroende på hur burarna är formade? går det att "bygga ihop" två "för små" burar så att den sammanlagda golvytan blir större?
Burarna jag har är : (B/L/H) 29x49x65 och 31x59x55
Behövs det olika mycket plats på burar om det är honor/hanar?

De burarna passar inte så bra som råttburar. Och det blir nog svårt att bygga ihop de på något sätt så de skulle passa. Det finns ofta rätt billiga burar på blocket som passar till råtta! Det är ofta fågelburar. Det man ska tänka på när man skaffar bur är att botten gärna inte ska ha någon sida som är under 30 cm, men oxå hellre större än det! Det är för att råttorna ska kunna springa lite på botten. Höjdmässigt ska den gärna vara så hög som möjligt, för de älskar ju att klättra!
Här har du tips på några burar som finns just nu på blocket som skulle passa:
Bur 2 (fågelburen, inte marsvinsburen)
Alla för under 500 kr. Jag vet ju inte var du bor så jag sökte på hela landet, men det ger ju en bra bild över vilka burar som är okej iaf!
Honor och hanar behöver lika stora burar, däremot kan hanarna vara lite mindre aktiva.
Okej, så även om man monterar ihop burarna och lägger in golvplattor osv, så blir det för litet? för det har varit råttor i burarna förut, dock så har inte jag haft det.
jag tänkte ha flera våningar och mycket saker som de kan klättra i/på, och dessutom ha dem mkt utanför burarna när jag haft dem ett tag.
men om du monterar ihop dom på höjden på varandra så blir det ju för liten bottenyta, och om du ska montera ihop dom på nåt sätt bredvid varandra så blir ju höjden inte så passande..
Fast jag är ingen byggare bob när det gäller burbyggen, så nån annan med erfarenhet kanske tycker helt annorlunda 

Som #3 säger så blir det för litet åt nåt håll hur du än sätter ihop dem. Det spelar inte så stor roll om det har varit råttor i de tidigare, det finns många råttor som sitter i för små burar för att ägarna inte vet att de är för små. Det betyder ju inte att det är okej för det liksom..
okej, så måtten är alltså till för att de måste ha en viss storlek på varje våning? ok :/
Jag förstår nog inte riktigt vad du menade med din sista fråga 

De behöver både stor yta på djup och bredd samt att buren ska vara hög. Har du inte råd att köpa en begagnad billig bur?
Jag menar att det går alltså inte att ha en total golvyta, utan den måste sitta ihop helt?
Jo jag har väl råd att köpa en beg. bur men hade dessa två och det hade ju varit skönt om de hade funkat.
men visst kan man ha råttorna i en mindre bur ex över en helg om man är hemma hos föräldrarna nån dag?

#8 Nej, du kan inte räkna samman den totala ytan av botten + hyllor, utan det är bredden x djupet som räknas. Det är för att råttan rent teoretiskt ska kunna springa fram och tillbaka ordentligt, vad jag har förstått. Sen blir det ju bättre ju fler hyllor och saker att klättra på som det finns!
Det finns lite olika åsikter om det där med tillfälliga mindre burar. Men jag personligen är av den åsikten att de inte mår dåligt av att vara kortare perioder på lite mindre yta, om de får vara ute och röra på sig ordentligt varje dag. Men då enbart korta perioder, om det inte finns några andra valmöjligheter!