Hull?
Hej! Jag har haft mina råttpojkar i snart ett halvår, men grejen är den att jag aldrig har fått möjligheten att väga dem. Så tänkte att jag kunde lägga upp en bild på dem o så kan någon med lite mer erfarenhet än mig avgöra om de är i bra hull eller inte. 
Personligen skulle jag säga att de är i bra hull, men då jag inte har så bra koll då detta är mina första råttor så vill jag ha lite hjälp då somsagt. 
Först ut har vi Liten! Och han är liten, så tänk på det ^^
Bilderna är inte dagsfärska, men dom har då inte krympt iaf. Och så visste jag inte vilken grupp jag skulle lägga tråden i.
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.

Och sen vet jag också att det är svårt att avgöra om de har bra hull med bara bilder, ska ju självklart försöka få tag på en våg någon dag också. Men vill somsagt ha en liten hum.
Tantor! Hade dock ingen vidare bra bild på honom :/
/Frida
Lite biffigare kan de gott bli, men det är min personliga åsikt. Ofta tycker jag att roans känns lite mer avlånga, och blir inte lika kompakta som andra råttor, men det kan verkligen vara inbillning.

Ja, du har nog rätt. Avlånga är dom allt! Har ju köpt dom i en djuraffär, kan det bidra till att dom inte är så "kompakta"? Tänker på gener och sånt som jag antar inte är lika bra på djuraffärsråttor. :)
/Frida
haha ja alltså jag vet verkligen inte alls om det kan vara så, det är ju bara så jag upplever roans :) Skulle vara intressant att höra hur andra uppfattar dem, om det finns fler som har samma åsikt!

Sant :) Vi får vänta tills någon annan svarar då ^^
Här är ännu en bild på råttorna, där man ser storlekskillnaden på dem lite bättre :)
Men somsagt, bilden är gammal, så båda är ju större, men Liten har inte vuxit ifatt än iaf. :P
/Frida
Mina hannar är garanterat större än så där och de är i ungefär samma ålder
Nu vet jag inte vart dina råttor kommer ifrån, men kommer de från en uppfödare där dina pojkar har större råttor bakom sig så borde de med största sannolikhet vara större.
Är de däremot zoo-råttor eller liknande så är de oftast mindre.
Bilderna är svårbedömda, men jag kan inte se att de verkar magra i.af, de kanske skulle kunna gå upp ett par gram men att få dem biffiga i den mån att de blir överviktiga är ju heller inte bra. Är de små så kan man ju inte direkt förvänta sig att de ska väga 700 gram. Men du kan ju ge dem några extra godsaker ibland för att få upp dem lite i vikt :)
Men vill du väga dem så ta dem i en skokartong eller liknande och gå ner till posten - ställ dem på postvågen och säg att du bara ska se hur mycket paketet väger ;)
Själva kartongens vikt kanske du kan uppskatta genom att jämföra med din mobil (de brukar väga runt 100 gram), om du inte kan väga kartongen tom medan du ändå är där.
Hakuna matata!

OBSERVERA att bilderrna är gamla, råttorna är större nu!
Dom kommer från en djuraffär. Magra är dom då inte, det är jag säker på, men undrar om dom behöver lägga på sig mer. Mina råttor är rätt små efter vad jag har kunnat tyda när jag kollat på bilder på andra råttor som är lika gamla.
Får se vad jag kan göra, ska försöka väga dom så snart som möjligt! :)
Här är den nyaste bilden jag har på dem. det är en dålig bild, men den är bara några dagar gammal.
/Frida
Jag tycker att de på senaste bilden ser ut att vara snäppet mindre än min hona som väger runt 430 gram. Så kanske 380-400? Är dock bara en vild gissning :)
Hakuna matata!

#9 Kan nog stämma:)
Var hos en liten smådjursklinik för 2 veckor sedan, men där vägde dom inte råttorna då den enda vågen dom hade var en såndär stor för hundar 
/Frida
*8 min hona som kommer från zoo ser ut så.. och hon är väldigt liten. Försök att ge fet mat. Lite fett skulle nog bara göra dom gott
Om jag bara jämför med bilder på andra råttor och hur mina bekantas råttor ser ut så tycker jag inte alls dina ser stora ut, snarare tvärtom.
Men det kan ju vara svårt att bedömma från en bild. 

Tycker dom ser okej ut, men som tidigare nämnts är det svårt att avgöra efter att bara ha sett på bild. Hur som helst så rekommenderar jag dig att införskaffa en våg, finns att få tag på för en hundralapp och uppåt, på typ clas Ohlsson etc, det kan vara bra att ha en och hålla någorlunda koll. Speciellt på gamla och/eller råttor som blir sjuka kan det vara bra att ha en våg till.

Ja, mina råttor är nog rätt små till växten, men våg införskaffas så snart som möjligt. :)
Några bra förslag på fet mat?
/Frida
Avocadokött, barnmat, nötter, leverpastej :)

Rekommenderas några speciella nötter? Då nötter även är omtyckt av mig så kanske man kan slå två flugor i en smäll där ju ;)
Tack! :)
/Frida
#16 De flesta nötter är feta, men jag vet att paranötter innehåller relativt mycket magnesium och omega fetter.
Annars så brukar jag köra på pistagenötterna efter som jag själv älskar det. Jag ger de nötteer som är endast pyttelite öppnade till råttorna (efter som jag själv inte får upp dem mer än med nötknäckaren), då brukar det knappt ha kommit in något salt heller (do kan dock sölja utsidan lite snabbt). Då får dem något att göra också vilket brukar vara en uppskattad syssla!
Men annars finns ju flera nötter med skal, jordnötter som är rostade går också bra. Jag tycker de med skalen på är godast, men för råttorna är det ju ingen match så det kvittar med de mjuka skalen :)
Hakuna matata!

Okej, det ska jag tänka på :) Tack!
/Frida