High White
Jag försöker lära mig lite om sjukdomen Megacolon.
Jag läser på en (lite för svår) engelsk sida (http://ratguide.com/health/digestive/megacolon.php) så jag förstår inte det mesta men lite sjunker in i alla fall och stöter på ordet "high white". Nu undrar jag Vad menas med High white?
Jag kan inte hitta någon information av detta, så finns det här på forumet skicka länken för jag kan inte hitta det.
Tacksam för svar
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Det verkar vara den vita genen de syftar på. 
har för mig att black eyed white kan ha med det att göra, men jag kan ha blandat ihop den med nåt annat…

Sen jag läst igenom sidan en gång till har jag fortfarande känslan av att de syftar på färger med "den vita genen".
här står det om det… även om denna sida oxå var på engelska

High white är råttor med mycket anlag för vitt. Tex BEW, Capped och bläsade råttor och angående megacolon anses de med high white anlag bära på detta, nåja inte alla, men risken anses högre. Detsamma gäller även odd-eyed. Om jag förstått det rätt:)
Lite OT, men är en BEW en helt "tecknad" råtta? För albino (PEW) är väl en råtta som är helt nerblekt av albinogenen, även ögonen?

En Bew är en övertecknad råtta ja. Och du har rätt om PEW också, en PEW kan vara vilken färg som helst under PEW-färgen:)

Higwhite är en teckningsgen. Finns flera olika teckningsgener.
Jag är inte heller så bra på det där med teckningar men jag vet att highwhite är sammanknippat med variegated/ambk osv och megacolon. Därför måste man ha stenhård koll på linjer med dessa teckningar så att det inte finns megacolon bakom. Din Seven hade en ambk bakom sin Mormor, såg jag så visst kan det finnas megacolon där.
Älskar mina stora små vänner..
#8: Fan… Det är för trist för att få vara sant!
Mvh Nathalie
Men Seven har väll ingen ambk i släkten? (vad vi vet)
Hennes mormor är ju Hooded och efter henne vet jag inget eller har du lyckats hitta något mer?

Jodå, jag har sett en ambk i bilderna du skickade. Pärlans mamma hade ett ambk-syskon med pannfläck.
Jag vet inte alls hur det fungerar med nedärvningen men eftersom det är mycket roan och pew i den linjen kan ju det ha dolt en hel del higwhiteteckningar.. Fast samtidigt borde det ju ha blivit fler highwhiteungar i den här kullen då så jag vet inte hur väl det stämmer in genetiskt.. Nä, ska egentligen inte uttalla mig! Just teckningsgenetik och det har jag inte alls bra koll på. Men visst hade Piff lite ambks och sånt bakom sig med?
Hooded kan ju vara "fuskhoodeds" som alltså egentligen är en feltecknad varigated. Men jag tycker det borde ha dykt upp andra teckningar än hooded om det handlade om highwhite.. som sagt, ska inte uttala mig om den saken.. Jag hoppas att hur som helst att det går att reda ut vad det är ni har råkat ut för.
Tänk också på att några fick hem skit från Tierpsutställningen. Jag kom på nu att du var ju på den, zakaraa.. Och då insåg jag mitt misstag där också med Kickans råttor.. :/ Var ju därför jag inte ville ta hem dem till mig, eftersom min karantäntid inte är riktigt klar ännu. Men då kanske de ändå blev utsatta.
Ahja, ingen íde att spekulera egentligen, bättre att testa dem som blir sjuka och vara noga med karantän. En duktig person på t.ex. SVA kan vägleda om vad man ska inrikta sig på att göra för tester.
Syftar du på den här bilden? http://www.pixbox.se/pic_show_id26924864.html
Om det är det så är det antingen en Moster eller Morbror till Seven och Kola ;) För det är kullen som Pärlan är ur. (finns inga bilder på Pips kull)
Piff's farmors far är ambk och då är hans morfars mor eubk
När du säger skit från tierp vad syftar du på för skit då?
Om du syftar på bortgångarna av ungarna så har ju varken Seven eller de träffat Kickans råttor då de först kom i onsdags och jag träffade Seven senast Förra lördagen (innan det hade jag inte träffat henne på 7 veckor :P)
Jag har mejlat SVA ang om det finns något prov man kan göra för att hitta megacolon genen, får se vad de svarar

Japp, precis!
Det var några som fick nysningar på sina råttor, och gissningarna var väl bakterier.
Min hjärna orkar inte riktigt tänka på karantänstider osv just nu(blir ju ny karantäntid när man tar in nya råttor osv), bara uppmanar er att reda ut detta och kolla upp ev. smittovägar så att ägarna har en chans att skydda sig och att inte sprida vidare i onödan. Sen tyckte jag att ungarna såg lite tunna ut i första tråden(det är ju ingen jättehona och då blir det lätt så) men sen verkade de ha tagit igen det. Men sånt kan ju också påverka hur väl deras kroppar hanterar ev. smittor.
Men är det megacolon så är det ju inget som smittar. Vill bara påpeka att det kan finnas massvis med orsaker till att bebisar blir sjuka så att ni inte stirrar er blinda på megacolonmisstanken även om det förstås finns en risk att det är det.
Okej, det kan ta ett tag att få svar. Bättre att ringa, man får snabb och bra service då! Jag kan ge er ett nummer imorgon.
Sen vill jag också säga att ingen ska känna någon skam i detta(vilket det ofta blir med sjukdomar, särskilt när det gäller bebisar). Sjukdomar är något väldigt naturligt som man tyvärr får brottas med som djurägare och det går aldrig att skydda sig till hundra procent. Men ju mer kunskap man har dess lättare är det att förstå hur man kan undvika onödiga sjukdomar och även att upptäcka dem. Är iaf toppen att ni båda gräver i det här tycker jag! Moget och ansvarstagande fast ni båda är rätt unga!
Fast ungarna kan ju inte ha blivit smittade av det då, som tidigare sagt, Seven inte träffat dessa råttor (och mina fick inga nysningar) så det är lite svårt för dom att bli smittad av det då. När jag träffade ungarna hade ju inte dessa tjejer kommit hem till mig ännu (de kom 3 dagar efteråt)
Vill man ha en framtid inom råttuppfödning får man se till att plugga rejält, läser hellre om allt sånt här än att sitta i skolbänken haha ^^

'High White' är ' white spotting' gen (Ws) och det ger som sagt mkt vit i råttan. Ws är dominant, och Ws/ws kan se ut som ambk, var, husky osv. dubbel Ws (Ws/Ws) råttor har mycket vit (tex bew) och kan ha megacolon.
MEN.
det finns annan gen (gener) som ger vit i råttor, i lokus H (hooded lokus) med dessa gener gör man också hooded, berksire, ambk, vari, capped, även bew, och den har inte megacolon-risk. dessa gener i lokus H är recessiva.
därför är det mkt viktigt veta VILKA gener man har i släkten, och aldrig leka med Ws genen.
tex mina linjer har inte Ws, även jag har ambk, vari, hooded, roan och även har haft capped/masked/bew.
#15: Rätta mig om jag har fel, men borde inte vi fått ex ambk om den vore den dominanta Ws genen?
(Piff och ev Seven har ambk bakom sig)
Mvh Nathalie

#14 Jag menade inte att Kickan skulle ha något, tvärt om, att dina råttor i så fall riskerar att ha smittat hennes och att det är Seven som har haft bakterier/virus som påverkat ungarna. Men jag vet ingenting, bara öppnar för att se på olika orsaker.
Ja, det finns mkt att läsa!
#15 Okej, tack Sarian, det var väldigt bra förklarat!
Så Ws ska man alltså alltid undvika om jag förstått rätt? Och det är när det blir i dubbel upplaga som man riskerar megacolon då?
Har du förresten några förslag på läsning på nätet om highwhite och andra teckningsgener och megacolon?
Hittade den här tråden nu och blev lite orolig.
Vad är det som hänt, är det bebisen hos Nathalie ni syftar på? Är det alltså något som finns hos Nathalie också? Annars var det ju ingen smart grej att ta dit mina honor.
Skriv till mig så fort ni får reda på något i alla fall, om ni gör det. Vet inte hur jag ska göra med mina honor nu riktigt.
#18: Mest sannolikt verkar det ju vara megacolon, vilket inte är någon fara för dina råttor :P Dom står iaf inte i samma rum heller.
Mvh Nathalie
#19 har du någon råtta med megacolon nu?. Varför tror du det. Hur ser råttan ut, hur mår den, beter sig.
Megacolon smittar inte via kontakt ;-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#19: Jag hänger inte riktigt med. Är det samma sak som du misstänker att du har som zakaraa är orolig för? Om det då är megacolon - Vad är det ni skriver om som skulle kunna ha smittat mina honor hos zakaraa?

Jag misstänker att det handlar om bakterier som många fått hem från Tierpsutställningen. Johanna har en nysande hona(hon hade inte tänkt på det, trodde det var från ströt eller något) och Piff och Puff har blivit lite snoriga och jag hörde att de nös också.
Nathalie misstänker megacolon pga att ungarna varit uppsävällda om magen men då jag märkte att de fick rätt svårsmält mat tror jag att magarna kan ha berott på det och att det inte var dödsorsaken. Men vi ska inte utesluta megacolon.
Anledningen till att jag inte tror på megacolon är att det borde vara fler varianter av teckningar osv. bakåt om det handlade om highwhite. Det är bara eubks och hoodeds här och enbart någon ambk längre bak. Dessutom var de som dog eubk och self om jag minns rätt. Och Ws/Ws ska ju ha mer vitfläckighet än Ws/ws. Fast jag har inte hunnit djupdyka i megacolon än, det kanske inte har någon betydelse.
MEN jag ska hjälpa dem att reda ut både megacolonmisstanken och bakterie/virusmisstanken. Det finns en död bebis sparad.
Om det handlar om den här bakterien så var skadan redan skedd, zakaraa har den förmodligen också. (varför tänkte inte jag på det?)De vuxna verkar inte bli jättesjuka utan det är mest dräktiga honor och bebisar som har tagit skada, så vitt jag förstått.
Det finns ingen anlednig till panik men bakterier och virus känns det ju alltid lite onödigt att få hem, liksom. Jag föreslår karantän. Om någon av råttorna visar symptom så får du räkna om karantäntiden från sista symptomfria dag.
Hmm, okej. Jag har ju två bebisar (inte minibebisar men ändå) hemma, och en gamling… Så det känns lite osäkert. Frågan är hur jag ska kunna ha karantän här hemma. Får försöka hitta någon som inte har råttor som kan ha dem hos sig då. Svårt det här…
Och just det - Jag klandrar er absolut inte! Mina råttor nyser titt som tätt så jag hade absolut inte misstänkt ett virus bara för det. Sånt händer ju när man ställer ut… Och även när man lämnar bort råttorna till andra råttägare!

Ja, visst!
Alltså, infektioner får ju alla! Både människor och djur. Det är något väldigt naturligt. Men ibland kan det ju ställa till med en del trassel. Och som sagt tror jag att det handlar om bakterier och det är ju lättbotat bara man ger rätt antibiotika. Och håller karantän, såklart.

#17 http://ratguide.com/health/figures/megacolon_figure_3c.php
(page has pics of rat autopsy, do not open the link if you don't want to see this!)
Det finns mycket info om megacolon och Ws på engelska, google tex 'bloat' + 'rat' eller 'Ws' + 'rat'
Hooded är oftast h/h = inga megacolon med :)

Tack ratsian!
Jodå, det kryllar av info, svårigeten ligger mest i att hitta länkar med bra källor. Men Ratguide är toppen, där är jag inne på ofta. Tänkte om du hade någon länk jag inte hittat till! :P
Va till vet för några dagar sedan och fick bekräftat att det fanns någon bakterie hos mina råttor, troligtvis från Tierp utställningen dårå. Så dina tjejer Kan ha fått något av mig, Kickan så du får hålla lite koll på om de nyser med än förut
Verkar vara många som åker på samma bakterie nu. Synd att srs inte skött sin del av vissa inbetalningar. Isf hade det funnits pengar i forsknings kassan att lägga på en undersökning och gå till botten påvad det kan vara.
Flera privatpersoner har skickat in sva. Men ännu ingen som fått reda på vad det rör sig om.
Verkar hänga ihop med snuva, svårighet att bli dräktig, missfall och ev även knölar, småkullar. Funnits länge, men de få som försöker ta reda på vad det är han ännu inte fått napp.
Verkar försvinna snabbt och enkelt med medicinering. Bactrim, baytril, ronaxan typ.

Ja, men precis, det är lätt att medicinera! Men jag vill gärna veta, särskilt i det här fallet.
Ska nog kontakta dem som har skickat in prover så att jag inte testar samma sak. Du får gärna pm:a mig med vilka du vet har provat och vad de har testat för, Zickan, jag vet att sånt här kan vara känsligt. (Självklart vore det bättre om det inte vore det men jag är mer intresserad av att veta än att diskutera andras sjukdomar öppet i forumen om de tycker det är jobbigt)
Vet inte alla som skickat in eller på vad. Vet att nicciz är en av de bästa på att försöka skicka in och ta reda på saker. Men inte ens hon har fått reda på vad det är. Vanligaste många kolla på är pastreuella. Men det har det inte varit.
Wintermynta skickade in några tester på knölar. Men mins inte helt vad hon skicka in och vad hon fick för svar.
Jag hade något på en hona som inte gick att para. Gav på prov ronaxan en gång och det var borta direkt. Själv varit lite dålig på att skicka in. Men ska skicka in ett nollprov nu snart. Se om jag kan ha nått som kan åka fast på koll. De testar bara de 100 vanligaste. Och detta verkar vara rätt vanligt numer. Inte för att hurra över bakterier, men vore skönt om jag åkte fast och fick reda på vad det är som går runt.
Det som är största problemet i Sverige. Inget kan pratas öppet om. Ingen vågar fråga, ingen vågar svara, ingen vågar påbörja öppen diskussion.
Vilket är att allt viktigt missas och saken blir värre.