Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 546 ggr
Anvariel
0

Vattengymnastik?

Hejsan,

Jo, det är såhär att en av mina äldre damer, Coco, har blivit så väldigt rund om magen. Parallellt med diet har jag därför funderat på sätt att ge henne extra motion. Den sista veckan har jag testat lite med vattengympa. I badkaret. :) Tänkte att nu när det är sommar så borde hon inte bli förkyld av att ha blivit blöt i alla fall (hon blir ju naturligtvis torkad och uppvärmd efteråt!). Det jag gjort är att jag låtit henne vänja sig vid olika nivår på vattnet. Har haft en plastlåda i mitten av badkaret dit hon kan klättra ifall hon känner att hon vill komma upp lite granna. Igår hade vi tränat så att jag höjde vattennivån så att hon fick simma. Det gick alldeles jättebra! Hon var otroligt duktig! Det jag gör är att jag försiktigt sätter ner henne i en del av badkaret och sen låter jag henne simma till "mig" som väntar på andra sidan badkaret. Igår blev det mest simavstånd på en halvmeter ungefär eftersom hon inte är van. Jag håller på bara i några minuter per gång som det är nu. Vill inte stressa henne för mycket.

Jag kan ju inte påstå att hon gillar det särdeles mycket, men det gör och andra sidan sällan t.ex. hundar som man tränar i simbassäng med heller. Men jag vet inte. Vad har ni för tankar om detta? Jag vill ju inte stressa upp henne varken psykiskt eller fysiskt men vattengymnastik är ju en mjuk träningsform för muskler och hon skulle verkligen behöva träna lite extra. Att springa runt på golvet är inte så ansträngande för henne. Det mysigaste är ju gosestunden vi har efteråt här hon ligger och torkar i en handduk i min famn och jag masserar henne. =) Det uppskattas av både mig och henne (plopp + knaster!). Jag vet inte, vad tror ni, är det något jag kan fortsätta med eller kan det påverka henne negativt på något sätt?

Dramatik
0

Jag ser inga problem med att låta henne simma. Råttor är jätteduktiga simmare och kan simma både långt och länge:)

Jag hade fortsatt om jag var du iaf:) Kanske inte varje dag, men någon gång i veckan kanske:)

Anvariel
0

#1 Ja jag märkte att det kom naturligt för henne att simma. SNABB var hon också, he he. :) Nej, det är nog mer badkaret hon inte tycker om snarare än vattnet. Vattnet är ok. Men badkaret är lite läskigt. Lite som att bli placerad mitt på ett tomt bord. Ska nog försöka hitta lite badleksaker hon kan busa med så att det blir lite mer att utforska. :)

Lancia
0

Kräver film på detta! :D

Louisette
0

Samma här, en mycket intressant träningsform! :D

Anvariel
0

#3 Film kommer när n?gon annan kan filma mig. :) Om jag inte har ner händerna i badkaret så tar det inte länge förrän Coco hoppar ut, he he. :) Men film kan det nog bli.

pebb
0

Tycker det låter som en bra idé att köra vattengympa!! Brukade låta en av mina tidigare tjockisar simma, men han var hemskt snabb på att fara upp på kanten, dök typ ner under vattnet för att kunna ta sats mot botten och sen kom han som skjuten ur en kanon :P