Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1363 ggr
Banankaka320
0

För små ungar

Jag har hämtat två ungar, och dem är 4-5v gamla. (tror jag)
Jag trodde dem var leveransklara men dem är väldigt små, men dem äter själva. Hur påverkar de att dem är så små? Sociala beteeenden? Kan jag uppfostra dem? Bör jag skaffa en vuxen råttkompis som kan "fostra" dem?

Skäll inte på mig, skäms redan att jag inte fattade hur små dem var. >< Och vill helst inte lämna tillbaka dem för jag litar inte på dem andra :s

Anvariel
0

Har du någon våg som du kan väga dem med så du får en uppfattning om hur mycket för lite de väger? Kan du ta några bilder på dem så vi kan se hur små de ser ut i kroppen? Det kan ju vara så att de ÄR leveransklara tidsmässigt men att de är alldeles för små.

Har du köpt från en zoobutik eller från privatpersoner? Om det är en djuraffär och råttorna visar sig vara alldeles för unga eller små så tycker jag att du ska anmäla butiken!! Privatpersoner är det ju lite mer känsligt med kanske, även om man naturligtvis har full rätt att anmäla sådana också.

Äter de bra och sådär?

Banankaka320
0

Privatperson. Ja dem äter jättebra och sover jättemkt, dem leker och mår allmänt bra. Har en våg hemma, det känns som dem är för små. I storleks mässigt exempel så når dem precis upp över en toarulle, dem kan krypa in i en toarulle och säkert om båda vill får dem nog plats om dem trycker på.

Dem ser väldigt flummiga och osmidiga när dem börja springa och gå runt.

http://www.youtube.com/watch?v=vU4nYgE5-QM

Ungefär en sånhär storlek har dem. (Ej min video.)

Anvariel
0

Alltså, 5-veckorsbebisar ÄR ju små, såklart. Otroligt små!! Åtminstone känns de så om man inte haft några bebisar på ett tag. :) Men de ska ju ändå vara större än 4-veckorsbebisar…

Vad vägde de när du vägde dem?

Nu måste jag tyvärr springa iväg. Hoppas någon kan ge lite råd som har mer koll på bebisar!!

cosmonita
0

Är råttungarna 5 veckor men väger för lite så tror jag inte att de får så mycket men i framtiden. Men det är ändå inte lämpligt att ungar ska få byta miljö med all påfrestning det innebär om de inte har vikten som behövs. Om de däremot är både små och för unga så kan de ha missat viktiga moment i utvecklingen som bara deras mamma och tillvaron tillsammans med mamma och syskon kan ge dem. Vad det sen betyder i praktiken vet jag inte.

Du kan inte göra så mycket mer än att ge dem bra mat ofta och umgås med dem. Tror nog inte att det hjälper att nu försöka skaffa en vuxen kompis. Det är inte samma sak som att få bo tillräckligt länge med mamma och syskon. Men som sagt, troligen kommer det att gå ganska bra ändå även om inte starten var perfekt och önskvärd.

Banankaka320
0

Den minsta vägde 65g, den andra 85g. Dem är från två olika kullar, dem småbråkar med varandra då och då och liksom inte "gillar" varandra. Dem sover inte ihop förutom i buren och dem följer inte varandra som mina förra råttor gjorde.

Först kunde dem inte gå runt själva och vågade inte äta maten som låg på bordet, utan skulle sitta på min sjal och sträcka sig till mitt knäckebröd varje gång jag skulle ta en tugga xD
Men jag la dem på bordet flera gånger och sen vågade dem vara där själva, det är väl bra tecken? :)

Vilken ålder brukar dem vara leveransklara?

Zakaraa
0

Ungarna ska vara minst 5 veckor och väga minst 90g när de säljs har jag för mig att det står i SRS rekommendationer

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
0

5 v 80 gram

Är de syskon och ene väger 85 så verkar de iaf vara över 4-5 veckor. kan man hoppas.
ge lite barnvälling, barngrötm barnmat och annan nyttig mat som är nyttigt. hellre nyttigt än mycket fett. Börja med att ge dom en bra start. Bygga upp kroppen :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

jonasjohan
0

hej svejs

Enligt lag måste dom inte vara mer en 3veckor

men jag plus (nästan)alla andra anser att ungarna ska vara minst 5veckor

hus-musen
0

Det stämmer att enligt lag så får man sälja dem vid 3 veckor, men ingen ansvarsfull djurägare säljer sina ungar så tidigt eller innan de väger minst 80 gram. De flesta väntar tills de är 5-6 veckor och väger 80-110 gram eller mer.

Qui dormit, non peccat

Banankaka320
0

Okej,

Men jag har köpt massa bäbismat nu:D