Flytningar??
Har nu suttit och läst igenom de trådar som finns om Livmoderinflammation här och på råttorforumet och tänkte se om man kan få lite råd å hjälp för känner mig helt villrådig just nu :/
När ja va på utställning den 29/5 så upptäckte dem i frisken att min 2 år gamla hona Peony hade flytningar och var något svullen vid magen, samt att min 8 månaders hona Spirit hade illa luktande flytningar.
Spirits flytningar var dagen efter borta och har inte sett någonting mera på henne.
Peony där emot fortsatte att ha flytningar, så på måndagen den 31 (dag 3) hade vi tid hos veterinären där han kolla, och klämde lite på henne. Sen fick vi Baytril 0,01 ml som ja skulle ge 2 ggr om dagen i 7 dagar.
Sen efter 7 dagar av medicinering verkar de som om svullnaden försvunnit men flytningarna är kvar.
Så idag den 9/6 ringde jag tillbaka till veterinären och berättade att de inte hjälpt och får då till svar att då vet dem inte vad dem kan göra mera och säger åt mig att ringa till en expert i sthlm.
Så ja ringde väl dit där dem berätta att jag inte kan göra så mkt mera utan att de skulle min veterinär ha rådfrågat en råttkunnigare veterinär om hjälp för att sen kunna hjälpa mig och min råttis.
Sen berättade hon även att de ev kunde vara någon form av livmoderinflammation, där man borde ha provat lite olika medicineringar, eller fundera på en operation, beroende på diagnosen.
(jag borde fundera på att hitta en annan veterinär som engagerar sig och faktiskt försöker hjälpa till.)
Sen upptäkte jag även att min älsat hona Sue på 2 år och 1 månad har fått flytningar, så vet inte va ja ska göra längre riktigt…
Det låter ju som livmoderinflamation, men det verkar konstigt att två har fått flytningar och en har haft någon annan form av flytning med. Chansen känns ju inte enorm att alla skulle få det samtidigt om man inte skulle ha en jätte hemsk ostädad bur (vilket jag tvivlar på att du har).
Så vad det kan vara har jag tyvärr ingen aning om, men att pröva andra och ev kombinerade pencilinkurer borde man väll kanske ge en andra chans.
Hakuna matata!