Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1387 ggr
[MittNamn]
0

Liten råtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Jag har precis fårr hem 2 st råtttjejer. Hon som jag fick dem av ville akut bli av med en massa råttor då hon fått flera oplanerade kullar. Hon sa att råttorna är 5veckor gamla.

Jag har inte haft någon råttbebis på flera år och minns inte hur stora de borde vara.. men ny tyckte jag att dessa var väldigt små.(jag har ingen tillgång till våg förän imorgon eftermiddag)

Jag lägger in en bild på en av dem så får ni säga vad ni tror om saken. (Hon sprattlade som en tog så de vart inte så bra)

[MittNamn]
0

en till bild

Emmieline
0

den dära ungen ser yngre ut.

ser ut som min lillflicka när jag hämtade henne , hon var lite över 4 veckor., (vet att hon var förliten)

[Jodine]
0

Jag fick mina när de var  6 veckor gamla, de var definitivt större än så, så jag skulle också gissa på runt 4 veckor isf

Zakaraa
0

Tjejen på denna bild är 5 veckor och 5 dagar, kanske lite jämförelse?
Jag tycker att din ser mindre ut och mina var något små så din tjen kan ha varit lite för liten

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

hus-musen
0

vad väger ungen?

Qui dormit, non peccat

[MittNamn]
0

Nu har jag vägt dem: 49g väger den på bilden och hennes kompis väger 44g, det är ganska mycket for lite eller hur?

Emmieline
0

föööör liite! det e väldigt för lite

[MittNamn]
0

sen är ju frågan om de är magra eller för unga… man känner ju deras kotor i svansen väldigt väl och skulderbladen kan man känna tydligt hur de rör sig under huden. men jag vet ju inte riktigt hur det ska vara på ungar..

men de är väldigt pigga och far runt överallt, den som är mindre är inte lika pigg men jag tror att hon är en aning blyg med.

Emmieline
0

testa att ge dom mkt protein och kött det finns många bra foder sider hära. kolla upp dom och se om du hittar nått som bygger upp dom och ger dom lite mer fett^^ . visa mera bilder uppe från och under ifrån. samt framifrån, om du kan^^

[MittNamn]
0

ok ska ta några sen då.. jag funderade på att kopa välling att ge dem sen. nu idag har den fått havregrynsgröt till frukost och nu nyss fick de an aning fil och blodpudding.

Emmieline
0

om du köper välling köp isf den med mest näring i tex, för 1 månaders babisar dom är bäst. finns barn gröt och barnmat som är bra oxå. gröten och barnmaten kan man ta för äldre barn . och frukt är bra oxå. dvs så mkt näring och proteiner men inte för snabbt och mkt åt gången

[MittNamn]
0

ok, men dåm köper jag det. min karl tycker ju med om välling så de kan dela :) ska ta lite mer bilder i kväll..

Terato
0

Vad glad jag blir av att ni hjälper den här tjejen!

Ville bara skriva det. :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[MittNamn]
0

jag har gjort en liten video på den minsta, vet inte om man kan lägga in den här…

#13. Ja jag blir väldigt glad för hjälp med! Man blir ju orolig för de små.

[MittNamn]
0

http://www.youtube.com/watch?v=i5S56J8pn80 lade in den på youtube istället, men kvaliten på videon vart tydligen sämre.

CamillaS
0

Oj! Ja det är verkligen för lite för en fem veckors bebis!
Den rekomnenderade vikten är 90 gram för en fem veckors bebis, och som  minst 80 gram. Stackars unge..

[MittNamn]
0

#16 ja tyckte de var små redan när jag tittade på dem i överlämningen, men hon försäkrade mig att de var 5 veckor.. men nu undrar man ju.. trodde det var jag som bara glömt hur små de igentligen var men riktigt så var det ju tydligen inte..

Men hur gamla brukar de vara när de väger som de gör? (44g, 49g.)

KickanW
0

Två-tre veckors bebisar ska väga så ungefär. Dina bebisar är äldre än så, så de väger för lite helt enkelt.

[MittNamn]
0

#18 ok, då kanske man kan chansa på att de är runt 4 veckor.. men de borde växa till sig nu när de får lite vättig mat.. Mamman kanske också var för liten då och födde små bebisar..

ska ta och väga dem lite då och då så man ser så de ökar i vikt.

Dramatik
0

De väger verkligen för lite, men det är faktiskt inte helt omöjligt att de är 5 veckor ändå.

Jag och min pojkvän hämtade 2 st 5-veckors bebisar en gång. De såg ut som små musbebisar och vägde 38 resp 40 gram. Alltså hälften av vad de minst ska väga.

De hade antagligen inte fått så bra mat för de gick upp rätt bra när de väl kommit hit.

Jag gav dem mosad avokado blandad med grädde, och en massa annat av allt möjligt. Men ska du ge dem avokado så var noga med att inte få med någon bit av kärnan eller skalet för det är giftigt för dem eftersom det innehåller blåsyra, om jag inte minns helt fel:)

Emmieline
0

han ser lite mager ut men inte för mkt. så jag gissar stor på att han e för ung. så ge han  mkt näring , han ser ut som han e 3½-4 veckor än 5 veckor.. så mkt näring men lätt smält annars kan han få diarré

[MittNamn]
0

Nu har jag vägt småskruttarna igen den lille på 44g har gått upp till 51g (!). Den andra på 49 har gått upp till 52g. känns ganska mycket på ett dygn tycker jag.

Emmieline
0

det går liiite för fort med uppgången. 1-2g /dag skulle gå men inte 7g det e för fort^^

Gurkmoln
0

Tänk på att de antagligen hade mer mat i magen när de vägdes andra gången. De verkar ju ha blivit ordentligt matade :)
Inte säkert att de har lagt på sig allt det där, utan delar av det kommer nog ut bakvägen om ett tagFlört

[MittNamn]
0

Jag har ju inte gett dem mängder med mat.. de får just nu välling för nyfödda på morgonen och vanliga fröblandningen har de hela tiden, och jag vill ju inte ta bort fröblandningen.. även fast de sitter där och knaprar väldigt ofta.. får ta och väga ikväll igen så får vi se (skulle gissa att de inte gått upp lika mycket då).

[MittNamn]
0

Nu har jag vägt igen. Den lille har gått upp från 51g till 53g, den större har gått upp från 52g till 55g.

[MittNamn]
0

råttorna väger nu 64g vs 68g den lille gick om syrran och är nu den store. jag vet att de går upp lite väl snabbt men jag tycker det är svårt att undvika det..