Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 995 ggr
[Mara-Bell]
0

Tumör

Min gamla råtta Ellen har nu fått ännu en tumör, den sitter precis vid rumpan under svansen. Min fråga är då om tumörens placering kan orsaka några problem eller om jag kan låta den vara tills den blir för stor eller tills hon verkar må dåligt.

Då Ellen är drygt två år gammal är operation inget alternativ, och jag hoppas på att jag kan ha henne hos mig ett tag till.

Den förra tumören hade hon i livmodern eller nåt, och hon tryckte ut den själv, och den gången var jag hos veterinären med henne.

Den huvudsakliga frågan är väl om jag kan låta det vara så länge Ellen verkar må bra, eller om jag bör fundera på att låta henne somna in.

[Mara-Bell]
0

Ingen som har en åsikt?

Cis-j
0

Jag har ingen erfarenhet av tumörer, men om hon inte på något sätt lider av den så kan du låta det vara. Det jag skulle tycka vara svårt är att avgöra när det är dags så att säga. Har hört att råttor ska vara väldigt bra på att dölja om de har ont, så man kan ju aldrig vara helt hundra :/.

OttoIsTheShit
0

min ena hona har en ganska stor tumör men visar absolut inga problem me den.. så hon får gå med den tills det blir svårt för henne. Min egna åsikt är att hon kan gå med den tills det ger problem…fast med den placeringen vet ja inte riktigt..

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[Mara-Bell]
0

Det är just placeringen jag tänkte mest på, för veterinären har sagt att det antagligen är ofarliga tumörer. Sen vet jag inte om det är en eller två tumörer, för den är avlång och det känns som att det går ner i mitten, så jag funderar på om det är två som sitter precis intill varandra. Men jag kommer antagligen låta henne gå med tumören tills hon visar några tecken på att inte må bra, vet bara inte riktigt hur jag ska se det för hon är allmänt slö, men det är ju inget konstigt med tanke på hennes ålder.

[Mara-Bell]
0

För er som vill veta har jag nu tagit beslutet att kontakta veterinären på måndag. Tumören blir större, och det känns egentligen som att det är två elelr tre mindre tumörer som sitter tätt tillsamamns. Sen har hon blivit väldigt pipig när de andra råttorna är på henne, så jag misstänker att hon kanske har ont. Jag anser att det är dagr för henen att gå vidare, hon har trots allt levt ett bra liv här hos mig under sina dryga två år.

Tycker ni att jag har tagit rätt beslut i den här frågan? Jag tycker det är väldigt sorgligt, men jag vill inte vänta tills hon ligger döende i buren, särskilt inte eftersom jag redan misstänker att hon lider av det.

Anvariel
0

#5 Det är nog bara du som kan svara på om det är rätt beslut eftersom det är din råtta. Men jag skulle nog tänka mig att du gör rätt - om hon verkar lida av det och det inte finns någon sätt att avlägsna tumörerna så är det nog tyvärr inte så mycket att göra. Alltid trist när man måste ta ett sådant beslut. :S

[Mara-Bell]
0

Jag har nu fått en tid hos veterinären i morgon 11:50. Och nu är det verkligen dags trots att jag inte vill skiljas från min lilla älskling. Hon har rasat i vikt på bara en vecka och har fått extremt dålig balans, sen verkar hon inte kunna äta torrfodret längre, utand et är mjuk mat som gäller.

Men hon mår bäst av att få somna in, och jag har haft ett pat sista mysiga dagar och nätter tillsammans med henne, hon brukar sova med mig på nätterna.

Det kommer bli väldigt tomt, men jag känner att allt ändå är som det ska, och hon har haft en bra liv här hos mig.

Dramatik
0

Precis, det är det som räknas. Att hon haft ett bra liv och blir avlivad innan det blir för jobbigt för henne.

Jag tycker du tar rätt beslut, visst är det jobbigt, men det är ännu värre att se en råtta lida för ens egen egoism:)