Super dumbo? xD
Tänkte på en grej inom Dumboavel, om man avlar med BARA dumbos med varandra (flera olika linjer med 110% dumbo för att förhindra inavel) i hundra år, och efter hundra år avel med bara dumbogener tar man en Dumbounge och parar den med en dumbobärare… Blir det hälften dumbo och hälften dumbobärare då? (Ungefär) Dumbobäraren har ju toppörade genen, men efter hundra år med bara dumbo .. borde det inte liksom "stärka" dumbogenen?
Förstår någon? :)
Intressant tanke. Men det bör bli dumbo och dumbo bärare i kullen. Om inget kan hända med genen. Typ en defekt/avels fel som gör gör genen dominant.
Toppörad är ju avlad med ren toppörad under väldigt lång tid innan dumbo kom. Men där räkte det med att para ett par topp+dumbo som gav dumbobärare. och en annan kull med det samma topp+dumbo för att få dumbobärare.
och sedan para dumbobärana med varandra. Ger samma utslag ;-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Intressant tanke. Men det bör bli dumbo och dumbo bärare i kullen. Om inget kan hända med genen. Typ en defekt/avels fel som gör gör genen dominant.
Toppörad är ju avlad med ren toppörad under väldigt lång tid innan dumbo kom. Men där räkte det med att para ett par topp+dumbo som gav dumbobärare. och en annan kull med det samma topp+dumbo för att få dumbobärare.
och sedan para dumbobärana med varandra. Ger samma utslag ;-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 Det vore ju häftigt om Dumbo blev dominant :) Sålänge det inte blir något fel så att djuret lider, som ex. vissa hundraser. (Nakenhundar tappar många tänder och fryser ofta, mopsar svårt att andas.)
Undra om det liksom går att avla fram "raser"? Under en väldigt lång tid då, som man gjort med hunden. Fast med hunden har man ju blandat in rävar såg jag någongång på Animal Planet xD Sen är det ganska mycket inavel där.
Fast jag tycker råttor är fina som dem är, men jag tycker ändå att dumbo är sötare och det känns ännu bättre för dem inte har några defekter :D
Själv tycker jag de är som sötast/stiligast med toppöron så jag har dem gärna som de är ^^
Men det är en intressant tanke =)
Hakuna matata!