Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 237 ggr
dreamiz
0

vad är acceptabelt?

Jag har en råttflock med tre pojkar och jag börjar nu undra var gränsen går för vad som är acceptabelt och inte…

Jag har en annan flock med två hanar (de bor för sig då de ej accepterades av min rexhane) o de är harmoniska tillsammans.

De som är tre känns inte som en harmonisk flock men tyvärr hinner jag oftast inte se vem som börjar när det blir bråk. Det är rexhanen som är 11 månader, en variegated som också är 11 mån o köptes samtidigt som rexen o så minstingen som är 5 månader.

Minstingen är pipig av sig så jag kan tänka mig att det inte alltid är så farligt som det låter. Men emellanåt har han sår på svansen. Nu har variegated en svullen tå som jag inte vet hur han fått. Det är spänningar framför allt mellan rexen o minstingen. Men samtidigt är ju minstingen i en sån ålder så  han kan börja vilja bli högre i rang kanske.

Rexen passar på de andra två när de är ute. När han klättrade upp på deras bur o de skulle nosa blev han arg o försökte bita genom gallret.

Mot mig är rexen hur go som helst. Men jag undrar ändå över hans beteende. Är det normalt? Ska jag sära på flocken eller avvakta lite? Verkar som att rexen o variegated funkar ihop men nu med variegateds tå så vet jag inte…

Jag funderar fram o tillbaka på alla möjliga lösningar men vet helt enkelt inte vad som är bäst. Kanske skulle testa att sätta minstingen med de andra två men då har jag tre som är lika gamla o det kan ju bli problem pga det med rangordning osv.

Har nån nåt råd att ge?

Kan tillägga att när jag försökte sätta ihop de två med de tre så bet rexen de två ordentligt. Därför har jag inte gjort om det försöket. De två är dumbosar om det nu spelar nån roll…

Ninja
0

Jag tycker att rexen låter överdominant.. Bara bråk behöver man inte bry sig om, men när blodvite uppstår så kan man inte låta det fortsätta för då börjar det bli allvar och det kan bli värre än "bara" sår.

Jag har läst att dumbosar kan vara svårare att tyda för råttor, men jag har inte hittat någon källa till det. Jag har inte några problem med min dumbo. Jag vet andra som också har dumbos, utan att det är en massa bråk.
Därmed inte sagt att det inte är sant, utan det är bara det att jag inte har hittat "bevis" till det påståendet och jag har själv aldrig upplevt problem.

Antingen så kan du prova med en ung, helt ny kompis åt rexen, en som inte har blivit könsmedveten än (obs, skillnad på könsmedveten och -mogen). Dock kan problemet för en så ung råtta vara att den kan skadas allvarligt och/eller dö av ett bett. Den har mycket svårare att försvara sig om rexen bestämmer sig för att han inte vill ha en unge där.
Ett annat alternativ, om rexens allmäntillstånd är bra, är kastration. Det kan han lugnas av rejält, och förhoppningsvis kunna acceptera andra hanar sen. Fördelen om det ändå inte funkar är att du kan omplacera honom till någon med honor, det kanske går bättre om han slipper andra hanar.

dreamiz
0

Det är bara rexen som verkar ha problem med dumbosarna. Sen vet jag ju inte om det beror på att de är dumbosar eller inte.

Han är 11 månader, fullt frisk. Är det inte sent att kastrera honom? När det gäller hundar brukar man ju säga att ett beteende som blivit invant inte går över, men det kanske inte är så för råttor?

Förut idag så sov han o minstingen sött tillsammans så det är ju inte bråk jämt. I så fall hade jag inte tvekat att dela på dom.