allergi?
Hej!
jag har haft råttor i 2 år och det har aldrig varit några problem, men för ca ½år sen började ja få klåda på kroppen och massvis, ja då menar jag MASSVIS av prickar på kroppen där dom sprungit.
Ibörjan trodde jag det va något annat men under några dagar då ja jobbat mycket och inte hunnit hålla på med dom lika mycket så märkte jag att det försvann å sen kom tillbaka när jag höll på med dom igen.
Jag har inte låtit dethär stoppa mig då jag älskar mina rådisar mer än något annat men nu har det även börjat sticka i ansiktet när jag håller på med dom, är det nån som vet om det finns något man kan smörja på lr vad som hällst?
för det lär väl vara nån sorts allergi?
Tack för svar // Elin
Det låter lite som det :S
Du kanske borde åka till en doktor och göra ett sånt prick-test eller vad det heter. Så får du veta!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Du kan testa receptfria allergitabletter från apoteket som är mot allergi i näsa/ögon. Jag är allergisk mot bl a katter, och har ej luftvägsallergi utan får hudutslag, och dessa hjälper faktiskt mot det också (om man tar dom i tid dvs..).
Hur det funkar med att äta sånna allergitabletter ofta och regelbundet vet jag inte.. jag tar ett par gånger i veckan, har ingen aning om ifall det kan vara skadligt.
Ett tips hur som helst ;)
Ska du göra ett pricktest kom bara ihåg att de inte stämmer till 100% då det kanske visar att du är allergisk fast du inte är det eller tvärs om (så var det med vår hund)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Så hände med mig med, när dem rev mig svullnade rivsåren upp ><
Jag började använda spec "råtttröja" (vanlig långarmad, hade den bara när jag var med råttorna.) som jag hade när dem var med, eller min sjal så dem fick sitta på den istället på min axel och det funkade jättebra :)
Jag fick min fösta rått 92, har haft råttor konstant sedan 2000 men nu är jag allergisk.. Kom med den sista råttan, vet inte varför.. Får prickar på armarna som kliar. Jag jobbar även med råttor och möss och har då blivit röd i ena ögat och gjorde därför allergitest, fast inte pricktest utan dom tog blodprov och det visar sig att jag tydligen är allergisk mot gnagare.. Så det kan komma helt plötsligt..
Vill tilllägga att det kan fungera att ignorera allergin så den försvinner :) Fungerade för mig tills det blev vår då pollen exploderade och mitt psyke (immunförsvaret sjunker då) var inte på topp och då var jag tvungen att göra av mig med mina råttor pga extrem astma och allergi.
Gjort allergitest och är ej allergisk mot råttorna utan damm, pollen och sådant. Känns jävligt surt när man fixat hem åt djuren ><
jag blir röd i ögonen ibland också å i mellanåt svider det, men det en ju svårt å veta vad som e pga vad =/
men göra av mig me dom tror ja aldrig ja skulle klara men det där me tröjan e smart det har ja provat förr men e dålig på att komma ihåg, tror dock att ja måste ha en polo för ja blir prickig enda upp under hakan