Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 4468 ggr
[r8ttor]
0

gp- råtta

Är det någon som vet vad en gp- råtta är? och hur dom ser ut? Mm.

Jag har gjort den hemsida den heter Blyger.webs.com. Har jag glömt nått? Skriv gärna vad ni tycker Glad

Jag vet inte om jag har lagt den rätt.

[Jodine]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gp-råtta, gambiansk jättepåsråtta, finns en artikel på zoonen.com som tar upp det mesta,

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=148174

gulzebra
0

Det finns en massa att läsa om GP-råttor inne på exotiskadjur här på iFokus :) Men för att fatta det kort så är det en gambisk jättekindpåsråtta. Helt underbara djur om jag får säga det själv.

Synd att du inte frågade om de för ett par år sen istället, då hade du kunnat få träffa min pojk ;) Anders hette han, det är han som är på bilden som #1 la upp :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[r8ttor]
0

#1 Tack så jätte mycket, det ska jag läsa nu :)

#2 Ja det var synd, Anders var jätte söt :)

[Jodine]
0

#2 Haha där ser man, tog en bild från Google bara ;)

[r8ttor]
0

# 2 Hur stora är dom? :)

enbartmalin
0

Inne på exotiskadjur.ifokus finns en del GP-ägare sammlade.

Hälsningar Malin

[r8ttor]
0

#6 Okej tack :)

zickan
0

Exotiskadjur.ifokus.se startades främst upp för att ha ett forum åt gp råttor. Men sajten ökar upp hela tiden med nya djur :-). Finns väldigt många medlemmar med stor kunskap om lite av det ena och det andra.

Gp råttor är det inte många kvar av i Sv.  Var en stor inne grej för att stjäna pengar när de kom in. Många köpte på sig och många djur avled från fel sköttesel och stress av alla omplaceringar. Medföljde även monkeypox som slog ut ett par individer. Gp råttor är väldigt personliga och kan må riktigt uselt av att omplaceras. Ytterst få som ägt/äger gp råttor har dom kvar livet ut.
Första 1-2 åren är en tonårs period där gp råttan oftast testar sin ägare och besökares gränser. Kräver enormt mycket för att göras och hållas tama men även för att man ska orka. De är nattdjur. De kräver stora utrymmen och aktivering. De kan lätt tugga söder dyra märkes jeans eller göra ett hål rakt igenom en vägg. Hyss vilket jag varit med en hel del av.

Jag lånade ut min sista hona nyligen(engla med unik pannfläck) till redrum för en kull med hennes hane. Men tyvärr uppstod graviditets komplikationer och Engla avled rätt snabbt :-/.
Så efter ägandet av 7 gp råttor på 5 kullar är jag nu utan. Vilket är skönt i sig men även en stor saknad. Just nu skulle jag inte orka ge mig på fler, men kan lätt tänka mig att börja om i framtiden.

Grandprix tog någon få kull men lade sedan ned. Har ännu kvar 1-2 stycken skulle jag tro.

Rat_think hade flera gp råttor men drabbades av monkeypox och förlorade både gp och tamråttor. Den hona hon hade kvar och lade upp hela sin avel efter, var tyvärr steril. Så när Vemling avled, lades även hennes gp del på is.

Redrum har haft flera gp råttor. Men har i dagsläget endast en hane kvar. Hon vill troligen ta kull. Men inte så lätt att hitta obesläktad partner. Vet inte om Marie kommer starta om.

Danska uppfödarna insåg hur svåra djur och att de inte var så lätt sålda efter nyhetens behag. Så det verkar som danska gp sidan dött ut också.

Däremot verkar det ännu vara lite aktivitet i tyskland och holland.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2022-05-19 14:00 av zickan
[r8ttor]
0

#8 Dom verka svåra att ha dom husdjur. Tack så jätte mycket att du skrev :).

zickan
0

Ja de är rätt svåra. Väldigt envisa och kan trilskas. Måste kunna säga till på skarpen.
Liknar lite 3 åriga trots barn i sinnet.
Extremt smarta och behöver utlopp genom lek, trix, sök, spårning, aktivering av något slag.

En gp är även något läskig för den ovane. De attackerar inte andra djur så länge de inte känner sig trängda, får den kost de behöver, blir konstant irriterade med att typ inte få sova eller få sin mat stulen. 
Gp råttor som känner sig hotade, springer iväg och gömmer sig/skapar ett avstånd. Eller så tvärnitar dom och svänger runt. Ställer sig på bakbenen, sträcker upp kroppen. Kan göra div läten beroende på humör. Öronen brukar lägga sig utåt sidorna och råttan pelar av sin motståndare håller sig på avstånd. Tycker gpn att det inte är ett hot eller bara en irriterande förföljare. Så brukar de rått snabbt återgå till vad de höll på med.

Blir en gp råtta trängd, är deras första försvars mekanism det ovan. Men vid försvar/varning så använder de framtassar/tänder för att putta bort.
Kan ge från snälla små nyp om inte går hål för att varna, säga till, busa, fula sig lite. Till upp mot att verkligen ta i.
Många har behövt uppsöka lasarett och fått sy. Men oftast är de lätta att tyda och man hinner dra sig undan för att bara skrapa på ytan.

Värsta bettet jag fick var av en nykommen hane på ca 2-3 kg. Inte så hanterad, stressad och rymingsbenägen. Var hundvan men blev skrämd av min då valp, jag fick tag i honom när han var stressad och skitförbannad.
Första bettet under lillfingret var ungefär som en vuxen kanin som biter till. Andra bettet mellan min tumme och pekfinger. Blev djup och lämnade en bestående skada med att det tog ca 2 år innan jag kunde räta ut hela handen.
Vanligen så biter de sällan hårdare än varning elelr typ fuck off. Men även den tamaste kan tappa humöret och man råkar missa signalerna.

De är annars väldigt enkla att tyda. Mycket lik hund. Rena rama tjuvar om plockar på sig allt.
Jag har hittat mobil skal, kläder, rakhyvel från hög höjd på toan, massa pengar, räkningar etc.
Min ena tjej jag hade samlade på uttag. Hon bet sönder min nuvarande tvs uttag. Den del man sätter i väggen. Knep av sladden, drog ur uttaget och släpa hem till sitt bo hon gjort i min vägg.
Vilket var att jag hittade tv och flera mobil uttan under flera gånger.

Har även i min bostadsrätt fått en tunnel mellan vardagsrum och sovrum. I sthlm gick en rakt igenom min rumsdörr på ett par timmar. men på nya stället så lät de bli dörren, tog istället plastmattan och tröskeln. Började jobba sig neråt tror jag planen var. Innan matte kom på.

Fick även hem en tjej som verkligen inte fungerade med mig. Vi kopplade inte alls. Men hon var skit go mot andra. Varit med på tv osv.
Men den tjejen slet av gallerpinnar på voljärer under nätterna. En natt blev jag arg och kastade in henne i ett glas terrarium och satte på metal lås. Allt för att bara få sova. Morgonen så hade gp råttan tuggat av ca 2cm av plåt listen som håller upp glas skivorna. Kanin huset hon fått med var bara träflisor och ett tak kvar av :-P

Så det som fudnerar på gp. Fundera en gång till, gärna två gånger till. Läs på mer och verkligen fundera om man skulle klara en gps dåliga sidor. Inte alla som blir riktigt hemska. Men allt bus slipper man inte undan ;-)
Klarar man av den jobbiga sidan så är gp råttor verkligen jätte goa, aktiva, smarta djur. Dock kastar man upp allt det jobbiga först. Just pga den ska ha mani som dök upp för ca 2-3 år sedan där flertalet omplacerades, skadades pga fel sköttsel eller bara blev orm mat/avlivades för att de inte längre var aktuella djur som kunde inbringa pengar.

zickan
0

Annars är det vakra djur med :-D

zickan
0

Men ja. Får de för sig att de ska till andra sidan. Så kommer de till andra sidan

zickan
0

Och är de arga så hittar de saker att ta ut det på

zickan
0

Då går inte ens sitt eget hus säkert.

zickan
0

Men ibland kan man vara jätte snäll och skydda en råtta som blir mobbad. Med att bara ställa sig över

zickan
0

---

[r8ttor]
0

Åh vad söt den var!

antidote
0

#15  så en gp råtta kan gå ihop med en vanlig tamråtta?

gulzebra
0

#12: Haha snyggt hål :D Ska nog vara glad över att Anders bara hade fått för sig att tugga sönder en antennkabel och aldrig lyckades… Tror inte hyresvärden här hade blivit så glad över ett sånt där vackert hål i väggen :P

#18: Ibland kan de det, ibland inte. Min grabb fick hälsa genom galler en gång bara, det räckte för att jag inte ens skulle tänka tanken att testa igen kan jag ju säga. Han verkligen hatade tamråttorna :P
Personligen skulle jag inte testa ens med en som inte har problem med tamråttor, just för att de är så mycket större… Går det snett så har tamisarna inte en chans liksom, och det är ju inte nödvändigt att ha de ihop så varför ta risken liksom. Men that's just me :P

Gaah kan knappt vänta till den dagen jag kan flytta till större! Skulle så gärna vilja ha en GP igen men det går åt hellskotta om jag skaffar en nu när jag bor i en etta. Men nån gång, då ska jag ha en ny skrutt. Och inte nån "begagnad" den här gången som de otama honorna jag hade, fy fan för otama GP-råttor säger jag bara :P Nä, det ska vara som Anders - en bebis man klickar med från första stund! <3

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

#5: Typ 1½-3 kg, vanligast runt 2 kg. Längden är jag osäker på men Anders, som låg på runt 2 kg, var ungefär 75 cm lång med svans :)

gulzebra
0

Anders på stol :)

gulzebra
0

Världens sötaste sömntuta <3

gulzebra
0

Man får ju inte glömma att GP-råttor har världens mysigaste öron heller! Känns som riktigt mjukt läder ^^ Jag är helt nerkärad i öronen, kom ofta på mig själv med att sitta och pilla på de :D

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.