Lite orolig
Ja nu har jag varit tålmodig med detta för att inte hersa upp mig själv och oroa. Men nu har båda mina äldre rått hannar sår.
det är inte djupa sår utan lätt ytliga men de e rätt långa. på sin höjd 1 cm men inte mer utan tom mindre än det.
Dock oroar jag mig för båda mina hannar har minst 1 sådant sår. Varpå båda har lite små sår här och var.
Hannen jag befarar mest på och etrig är väl Deadly. Men i ock med båda har det känner jag att jag inte kan utsee en syndabock. Men det är mest deadly jag sett som muckar. Och ibland när jag håller i honom för att kolla vill han ju inte vara med alls och spänner sig i hela kroppen och skriker och har sig så han nästan varnar mig för att pilla med honom.
Så hjälp vad skall jag göra? För "tonårs" bråk är det väl på snudden inte längre. Bör jag sära på dem eller vad? Blir lite orolig i och med det som hände med förra råttan… därför får jag lite ont i magen och försökt hålla mig lugn och se vad som sker. Men det tycks inte bättra sig eller förändra sig. För bara några timmar sedan låg de båda tätt intill varandra i hängmattan och såg ut som om de aldrig hade bråkat.
Kommer det lägga sig måntro?
Deadly är ca 9 månader medens Ragamuffin är född runt om första veckan i oktober 2008.. så ca 1.5 år.
Så vad tror ni eller råder mig att jag kanske bör göra härnäst?
Har du sett/hört dem bråka en massa?. Små ytliga sår kan även komma av t.ex skabb
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tvivlar på att det skulle vara skabb då jag har en tredje råtta. Han har inga sår ingenting.
Har dessutom hört dem bråka ibland. Men aldrig hört att det skulle blivit så de verkligen kommit i luven på varandra. De största såren de har ser dessutom som om någon dragit tänderna mot den ena. Börjar rakt och dras ned till en ände. Fungefär som ett pil huvud. Dessutom tycks båda såren gå med "pilens ände" att den pekar ut ifrån huvudena. Så det känns svårt att tro att dom gjort det själva.
?
snälla någon?
Ser eller hör du dem inte bråka och om såren försvinner inom kort så är det inget problem. Sår som förekommer vid allvarliga bråk är ju oftast inga rispor utan lite djupare bett.
Skabbsår är ju oftast inte 1 cm långa som du beskriver utan små och skorviga. Och det är inte säkert att alla i buren har det (men alla måste behandlas om det blir aktuellt) utan det kan vara endast en som påvisar symtom på skabb, oftast den med sämst immunförsvar.
Har du möjlighet att fota såren så skulle det vara lättare att ge råd.
Jo jag har hört dem bråka. Det pips lite osv men inte hört något enormt gapa skrik. Men jag är borta nästan hela dagarna då jag är praktikant på en skola.
Den enes sår har nu läkt. det är inte så lätt att fota de sår de nu har heller. Men jag har inte upptäckt några nya för tillfället.
Har haft ute dem mycket nu på sennaste tiden då jag tänkt att det kanske är därför de gett sig på varandra eller liknande.
TJO! Nu är jag här igen. NU har jag hård granskat dem ett tag. Och så som det ser ut är det Deadly som är boven i dramat.
Jag fotade min Raggamuffin precis efter jag badat honom på en del sår han har å så. Inte hittat löss heller på honom eller någon i buren.
Om jag öppnar luckan till buren för att prata med råttorna på morgonen, som ofta tar jag en å en, pratar lite, klappar lite och sätter in i buren igen. Om jag har pratat med Raggamuffin går Deadly på honom direkt och ska mucka. Det spelar ingen roll om jag redan pratat med Deadly eller inte och inte heller vart jag sätter in Raggamuffin igen. Han går efter honom.
Rätt som de är dock ligger de å putsar på varandra eller sover bredvid varandra.
Vid maten är det Raggamuffin det matsvinet som buffar lite om att ta mat FÖRST, i övrigt är det lugnt, men han ska ha mat först och putter bort de andra. Så jag får väl dela upp blötfodret på två och sätta på två ställen helt enkelt.
Men jag undrar fortfarande om jag borde göra något åt saken, vad jag kan göra, om jag borde göra något. Jag hittade små små sår på min minstigt Mont Blanc idag. Så små att jag inte hade märkt det om det inte vore för en sårskorpa av ett sår som läkt satt fast i pälsen på honom.
Deadly i övrigt är lite små bråkig tycker jag. Är han ute och springer och jag tar i honom. Oavsett om han springer på mig eller golvet stelnar han i kroppen ibland och ibland pipper till ett litet gristjut.
När det dock är dags att gå in i buren. OAVSETT hur länge han är ute. VILL han inte in tycks det som.
Som härrom dagen. De hade varit ute, ja i princip hela dagen. Sedan på kvällen när det var matdags ställde jag in skålen med mat och tänkte "Ja de går la in själva när det vankas mat och då slipper jag bråka/jaga Deadly". Ne då.. Det tog råttorn 3 timmar innan hans ens gick in i buren för att sno med sig lite mat. När han för tredje gången var inne var jag snabbt med att stänga luckan.
Andra gånger som när fassan skulle med ambulans inn till lidköping bara för ngåra veckor sedan var jag mitt i störstädning och lät råttorna springa lösa som jag alltid gör när jag storstädar buren. Då var det ju liksom snabba ryck för att få in dem i buren igen och packa snabbt åt fassan så man kunde åka med som det nästan säger sig självt att man vill. Men han skulle INTE in. Jag fick jaga honom, och när jag väl fick tag i honom skrek han, markerade och sprattlade som om jag skulle nacka honom. När det är dags att gå in i buren, då är han ett djur på flykt känns det som.
Annars är han ju jätte go. Har häng, pussas och kommer och pratar med en.
Jag vet inte vad det är och har inte haft råttor så jätte länge. Bara 2 år nu snart så jag vet faktiskt inte. Min största räddsla är just nu att jag ska behöva ta bort honom också som jag fick göra med Snarf. Men Deadly är ju ingen elak råtta som så.
Lägger upp foton med på Raggamuffins sår så får ni försöka hjälpa mig lite. Jag vill inte att någon på Residens Empy skall må dåligt.
*putt* jag vill gärna få lite syn punkter på det här så jag kan sluta oroa mig
Du tror inte att Deadly är mer en ensamkille? Han kanske skulle må bättre av att få bo i en egen bur, och kanske bara hänga med de andra killarna när de är ute. Det verkar ju som om han blir irriterad på de andra då de är instängda i buren tillsammans, och då för de andras skull kan det ju också vara bra att han inte är instängd tillsammans med dem.
Men de bråkar även när de är ute. Han jagar stackars Raggamuffin
Ah, ja men då bör han hållas själv. Om han mår dåligt av det är nog avlivning det enda alternativet tyvärr (om han inte skulle funka i annan flock förstås). Låter som om att han har aggressivitetsproblem…
Det KAN ju vara tillfälligt gnabb, men problemet är ju att det inte är tjuvnyp, utan riktiga bett, och det både skadar och stressar hela flocken.