kön skillnad??
Funderar på att ska ffa r8or .. igen ..
Hade 2 underbara killar för 15 år sen, men hade egentligen ingen kunskap om dem, men älskade mina killar ..
Den ena var me om en tragisk olycka (vid 1 år), o den 2:a blev jätte sjuk (vid 1,6 års ålder) .. :'(
Skaffade därefter 2 flickor, men tyvärr hade de inte haft ett bra liv innan de kom till mig, så de var välldigt bittska o iom jag inte hade någon erfarenhet av att ta hand om de så fick de somna in ..
en fråga:
Vilket kön är "bäst" ?? Eller finns de, en som är bättre ?!
(vet inte om det här hamna rätt)
Enligt mig:
Hanar = Lugnade och "Mysigare", luktar lite mer, småbråkar med varandra oftare (beror på råttorna såklart) Revirmarkerar
Honor = Hyperaktiva, vill vara överallt, luktar lite mindre och revirmarkerar inte.
Honor markerar också, men inte lika mycket.
sedan kan jag tycka att det är vanligare att honor får tumörer än hanar, så var noga med att kolla släktsjukdommar om du ska ha honor. Så trist när sina älsklingar får tumörer:/
Min blogg: SweGizmo.se
Jag tycker att hanarna är bäst som första råtta.
Finns väl egentligen inte något kön som är "bättre", det beror ju på vad man gillar med en råtta. Enligt min erfarenhet är det precis som Maria92 säger att killar ofta är lugna och gillar att gosa, medan tjejerna är mer åt det spralliga hållet.
Sen får man ju inte glömma att alla är individer, hade en grabb som var skuttigare, nyfiknare och mer hyperaktiv än någon av de tjejer jag haft 

haha har inte mycket erfarenhet så ska väl kanske inte säga nåt men har för närvarandet mina första råttor som är killar och de är urcoola
än så länge är de bebisar så det gör de ju lite piggare men det är bara roligt att se på busmonstrerna:P
"å en näsa!"(nafs)
"Nej inte nafsa i näsan!"
(råttan springer iväg)
1 min senare:
"å en näsa!"
så kan råttorna leka i timmar:P

#1 Mina honor har inte fått höra det där om att honor inte revirmarkerar. :) Men spralligheten kan jag definitivt hålla med om. Det sitts inte still väldigt mycket inte.
#6 & #2 Mina honor som jag haft revirmarkerade inget :)

#7 Åh, lyckoost! Varje gång mina går över min hand (eller fjärrkontroll, eller arm, eller klädesplagg, eller soffa….) så kommer det en droppe. Synnerligen irriterande! :S
#8 Usch xD Fast jag hade en hona som var väldigt nervös av sig och hon älskade att kissa på mig när hon satt vid axeln, gärna bajsa några kletiga pluttar med xD
Jag säger;
Hanar: Större, lugnare, luktar mer & markerar mer.
Honor: Har mkt mer energi och är mer sprattliga, mindre till storleken, luktar mindre & markerar mindre.
Jag föredrar hanar ;)
Får man säga så? Hehe..
#5 *asgarv* Jag har en tjej som också gillar att nafsa näsan på mig XD
#10 Vad menar ni med att hanar luktar mer? Kissar de mer eller?
Här är det särskilt ledarhonan som markerar mycket på matte, och lillskrutten som ska smaka på diverse kroppsdelar (samt jävlas med burkompisarna)
Tack så mkt för alla svar 

#9 Mina bajsar tack och lov inte utanför buren. Inte pinkar de heller (med undantag av minstingen som gjort det ett par gånger på sistone… men hon är lite skum också). men revirmarkeringen är minsan på g. Värst är det om jag har dem ut alla tre samtidigt. De ska liksom markera över varandras markeringar hela tiden!! De vill väl säga vem som äger matte eller något. :)
Hanarnas bur luktar illa snabbare än honornas..
Men lukten är ju också väldigt individuell. Min honbur luktar mer än hanarnas.
Jag tycker det bästa är att välja råttor efter den man först klickar med.
Dock passar hanar mig bättre, för honorna kräver mycket mer aktivering och kan bli heldampiga om dom inte får komma ut ett x antal timmar varje dag
#16 Hehe, det är ju det dampiga som gör dem så underbara ^-^ jag älskar knasiga och busiga råttor, som ränner runt och ska undersöka saker. Har en hona som brukar ställa sig på bakbenen och sniffa på saker, tills hon tappar balansen och ramlar baklänges och hamnar på rumpan XD
Ja det är jättekul att kolla på deras bus, haha. Men har man begränsat med utrymme och tid till att aktivera tokdampiga råttor tycker jag lugna hanar är bättre.
Fast jag har både och för jag skulle faktist aldrig kunna utesluta något av könen :P
Tack, till er som skrivit ..
Min saknad är för stor efter mina killar, jag hade (fast jag kommer juh aldrig få tbx dem) .. men de lutar sig nog till att jag kommer nog satsa på att skaffa hanar igen (om jag inte träffas på några underbara töser på vägen)
.. men innan dess, ska jag LÄSA massor om råttor, så att jag är mer förberedd denna gång .. *thi hi*