Blind råtta?
Min naken råtta Ufo ca 9 månader verkar vara blind eller se mycket dåligt. Jag har försökt att röra med fingret i närheten av hans ögon och på de andra råttorna, Alla utom han blinkar eller sluter ögonen.
Han går även lite vinglande och när jag sticker in handen i buren så måste han lukta sig fram till var jag är.
Idag fick jag sätta honom i en egen bur för han har ett rivsår under magen. Annars går han ihop med 3 hannar dom brukar gå bra förutom när killarna vill busa eller de blir lite "pojkgnabb"
Har ni några tips om hur man kan se mer ordentligt att en råtta är blind eller ser dåligt?
Funderar också om han ska sitta själv med en äldre eller väldigt lugn hanne?

Vad har han för ögonfärg? Rödögda råttor ser ju i regel sämre än svartögda (råttor över huvudtaget ser dåligt) och dom brukar "vingla", eller som man kallar det när man pratar om detta fenomen, att dom "pejlar".
Tar han sig runt i buren utan problem osv? Har denna blindhet kommit plötsligt?
Han har svarta ögon, Vet om att råttor kan "skanna" har en råtta med rubin färg som gör de.
Men Ufo är anorlunda, Han kan ibland gå in i saker och går fram väldigt sakta. Har haft honom i Knappt en månad och han har hela tiden varit så här.

Ah okej.
Jag vet inte om man kan gå till en veterinär och om dom kan kolla upp eventuell blindhet. Det bästa är nog om du ringer din vet och frågar.
Det du kan göra så länge är att låta honom bo rejält handikappanpassat, utan att hålla på och möblera om emellanåt utan så han lär sig vart allt är etc.
Tycker du att de är bäst att låta honom bo själv så inga andra råttor är på honom?

#4 min blinda hane blir hjälpt av de andra i buren, så ha honom inte själv
You can't spell Bitchy without Itchy

Nä jag tycker inte att han behöver bo själv så länge dom andra inte är rent elaka mot honom.
Okej =) ska bara låta honom vara ensam ett par dagar så hans rivsår läker ordentligt =)
Jag har inga personliga erfarenheter av en blind råtta, men som Lancia säger så ser råttor överlag riktigt dåligt, de rödögda är näst intill blinda.
Det känns som att det inte är så stor förlust om en råtta blir blind, de ser ju såpass dåligt innan också, och de använder ju luktsinnet för det mesta. Okej, formulerade det där lite fel, såklart är det ju inte bra om ens råtta blir blind, men rent teoretiskt borde det ju inte vara en större förlust?
För att handikappanpassa buren skulle jag nog lägga in fler matskålar, ifall han "glömmer" vägen till skålen. Och inte möblera om allt för mycket, även om det kan bli lite tråkigt i längden. Kanske alltid ha två-tre sovplatser och toalådan på samma ställe så att han kan memorera vägen dit.
Jag skulle låta honom bo med sina kompisar så länge de inte mobbar honom. Nakenråttor får lättare rivsår än bepälsade råttor, det gör ju att man kanske överreagerar lite. Men iaf skulle jag låta min blinda råtta vara med sina kompisar om det bara går.
Lycka till!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Känns som de ni säger är helt rätt =) ska få lite hjälp att fixa så att de blir så bra som möjligt för honom =) tack för alla tips och råd

Vi håller tummarna för er. Lycka till!
min kompis hade en blind råtta. (dock dog han nyligen ÖVER 3 år gammal)
Men han var tussan i mig smidigare än sin burkramrat. DOCK mycket försiktig och kände sig mycket noga för. Oavsett om det var mat eller ytor.
Hans ögon var dock röda men liksom bleka å lite gråa.
Men sensmoralen i denna kaka är att jag tror att en blind råtta kan leva ett lika gott liv som en seende så länge de har en good burkamrat och en förstående ägare :)

min blinda hane Mio är en expert på att sno mat från de andra, och är betydligt kvickare och smidigare än de andra,
min största hane är den som han tyr sej till mest, och Jack hjälper honom att komma i och ur hängmattan och håller koll så att han inte ramlar från ngn av hyllorna
(han har ramlat ett par ggr förr)
och de ligger alltid och sover tilsammans
sen har jag även en hona som är i stort sett helt blind, men det märks inte alls på henne
(du har väl träffat båda Jessica ? )
You can't spell Bitchy without Itchy
Ja det tror jag =)