Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 906 ggr
[Cavalli]
0

Råttfrågor

Jag äger mina första råttor, två pojkar, sen en tid tillbaks.

Nu till frågan. Mina pojkar är 7 månader gamla. Är det för gammalt för att sätta in ytterligare en i kullen? 

För några månader sedan skrev jag en tråd om att mina rådisar pinkar på besökare. Nu har problemet utökats. Nu gör dom både nr 1 & 2 på mig också! Speciellt när man gosar. Kliar man bakom örat och pussas så lättar dom på trycket. Vet inte hur jag ska få dom att sluta med det här. Inte speciellt mysigt.

Har testat att ha en toalett med papperspellets i nära till hands ifall olyckan skulle vara framme, men det verkar inte hjälpa.

Börjar kännas hopplöst, ska jag bara finna mig i att dom gillar att droppa fekalier i hår/på kläder och möbler? ><

Allamej
0

Är det droppar eller pölar?

Är det droppar så är det markeringar och det gör dom för att skapa revir. Fläckar inte och luktar inte.

Är det pölar så att dom rent kissar på er då ska du sätta in dom omgående så lär dom sig snabbt att det är inte ok att göra sina behov på folk.

Men om dom kissar på er och ni inte har gett dom en chans att gå på toa så får ni skylla er själv :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Cis-j
0

Får jag bara hoppa in och fråga om det är relativt vanligt att honor även markerar genom dessa droppar?

Allamej
0

Cis, ja det händer rätt ofta det med. Men hanar är mer konstanta :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Cis-j
0

Allamej; Okej. Jo för jag har en dam här hemma som gärna skvätter på alla killar hon möter ;O Får typ varna killkompisar som hälsar på henne för första gången "tvätta händerna innan". Det kanske inte är det trevligaste om man för första gången hälsar på en råtta och den droppar kladd på en liksom :P Inget vidare första intryck ^^,
Hon skvätter alltid på min kille, det är liksom inga undantag. Men han är rätt van nu kan man säga :P Det har hon i stort sett gjort från dag ett vad jag kan minnas.

Kan det vara något med att killar luktar annorlunda? Eller är det bara jag som inbillar mig att det är så?