Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 938 ggr
[lucke]
0

Burfläkt

Någon som har erfarenhet av burfläkt, typ denna:

http://www.hagsatrazoo.se/product_info.php?products_id=634&osCsid=19acb6468722eac04feb243351a78c4b 

att sätta på transportburen till råttorna heta sommardagar? Eller är det bättre att lägga in kylklampar i buren?

[veralera]
0

Jag tycker det där bara verkar konstigt, har aldrig sett en sån innan. Drag är ju aldrig bra heller.

Tror bara det är något djuraffärerna, precis som allt annat, vill intyga dig om att du bara MÅSTE ha för att inte plåga dina djur, så att du spenderar pengar på det.

Fast jag vet inte, kanske någon har erfarenhet av den?

[lucke]
0

Jag är faktiskt inte så säker på att det är blaj. Transporterade två av tjejerna i lördags när det var så varmt. Det hade verkligen behövts någon form av fläkt eller avsvalkning då… Men det kanske funkar lika bra med kylklampar? Är ändå nyfiken på om någon har egen erfarenhet av en fläkt…

Lancia
0

Ingen aning om det är "blaj" eller ej. Men rent generellt tänker jag att råttor är ju relativt känsliga för drag och vind samt att det kan vara svårt för dom att "komma undan" om dom inte vill få fläktandet på sig. Lindar man in en kylklamp i lite tyg och lägger ner, så kan ju råttan däremot välja om den vill ligga där det är kallt eller ej. (Samma princip som när man lägger in en flaska med varmvatten hos ett sjukt/kallt djur)

Jag använder mig i princip endast av kattransportburar, luft kommer enkelt in och ut och det blir inte lika instängt som i sånadär små "plastbubblor" till smådjurtransporter som vanligen används.

Cis-j
0

Jag tror nog inte varken den där fläkten eller kylklampar är så bra, kände med en gång spontant "nej!". Däremot kanske en skål med lite rumstempererat vatten skulle vara något om det skulle vara så varmt så det blir risk för överhettning. Men då är det ju det att stöter man i något så kanske man har vatten överallt. Men en vattenflaska att fylla på en skål när man står still kanske?

[lucke]
0

Vatten blir hett väldigt fort om man åker i en varm bil, så då tror jag mer på kylklampar. Jag tror det är bättre än att de riskerar att bli överhettade.

Och det var just en kattransport jag använde, men i bil blir ju även sådana väldigt varma.