Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 3959 ggr
Trustn01
0

Siames tvillingar?

Råkade snubbla på en skum sak när jag klickade runt lite idag. http://www.flickr.com/photos/heavenly/sets/72157623787518673/
Blev väldigt nyfiken. Hur vanligt är det med siames tvillingar på råttor?. Extra delar som inte ska vara där osv. Aldrig själv sett det innan så jag vart riktigt nyfiken. Finns det nått levande exemplar?
Hur kommer de fram?. Ende jag känner till är grav inavel som kan skapa den effekten. Vad kan mer skapa extra kroppsdelar osv?
Hur smart är det att avla vidare om det dyker upp i en linje?. Kan man ta reda på vem som burit på den saken eller kan dt dyka upp när som på råttor släkt med den siames ungen?

Dramatik
0

Lämnar ett litet avtryck, nyfiken jag också:)

[r8ttor]
0

Jag lämnar också ett avtryck. Jag är också nyfiken :).

Allamej
0

Varför går ni inte över till R8 och läser hennes tråd om dom? hon kommer ju aldrig att komma hit och svara

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

ScarletMajesty
0

Detta är vad wikipedia säger om siamesiska tvillingar; http://en.wikipedia.org/wiki/Conjoined_twins

sök runt om information på google, finns massor med genetisk info. och säger rom allamej, gå in på r8forum och läs hennes tråd där ang. de där ungarna.

Trustn01
0

R8? r8ttor.se? så ni vet vem det är som har kullen?

Jag var mest nyfiken på fenomenet. Trode detta var ett råttforum där uppfödare höll till som kanske kunde svara på mina frågor. Men hade visst fel. Ge mig en länk där jag kan ställa mina frågor istället för att skriva en förkortning. Dålig stil och tro att alla har koll på allt. suck..

ScarletMajesty
0

Det är Rackarns som har fått ungen ( http://www.facebook.com/#!/rackarnsrattor?ref=search&sid=1197908560.545881994..1.)) Finns mer att läsa på hennes facebook och på r8forum. (r8forum.kanske.net)

Katrin82
0

Länk till uppfödaren :)

hus-musen
0

Sånt som händer, men kanske inte alltför vanligt vare sig bland råttor eller andra djur. I regel är det genetiska fel, men det behöver inte gå i en släkt. Det kan lika gärna vara en dålig kombo hos mamma och pappa.

Qui dormit, non peccat

Trustn01
0

#8 Tack för att du svarar på min fråga :-)
Känner bara till att det varit nån ödla som fötts med 2 svansar, orm med två huvudet och ett får med människo ansikte om det nu inte var publicitet trick. Vad skulle ha hänt om typ den råttan överlevt. Kan de klara sig med lite extra kroppsdelar som vissa människor? Hänt någon gång att djur födda med extra delar som huvud, svans osv, kan använda dessa normalt?

zickan
0

Intressant fenomen. Aldrig sett ett svenskt fall på mus eller råtta. Men funkar det på alla djur som på oss människor när det gäller siames tvillingar?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

#9 Finns många fall där sammanväxta människor, får, hundar, katter osv där djuren överlevt och mått bra. Allt beror på hur grav missbildningen/ihopväxandet är i slutändan, bilden du visade var inte en unge som kunde överleva utanför mammans kropp. Finns ju en tjur som vandrar runt med ett extra ben har jag för mig, helt utan problem,och en hund med en extra svans. Små saker funkar, men man kan aldrig veta om det inte finns allvarligare missbildningar som inte syns.

Sen har vi själva födslobiten, en siamesisk tvilling beroende på hur den sitter ihop med sitt syskon kan vara mycket svårt för mamman att få ut. Vi människor har ju en fördel där med sjukhus och läkare, men många djur avlider pga att de inte får ut ungen.

Personligen så tror jag inte att fåret var ett pr trick, har sett liknande missbildningar förut. Ovanligt men inte otroligt. Inte att förglömma, det finns en hel del knasiga missbildningar pga kemikalier oxå, blir allt vanligare tyvärr.

#10 Hur menar du? =)

Qui dormit, non peccat

Cis-j
0

Oj ja det där var verkligen intressant. Men kan det vara så att som på oss människor, om jag skulle få enäggstvillingar och det ena fostret skulle avlida och den andra tvillingen absorberar upp den. Det är väl så det går till på oss människor? Människor som fått en extra fot, arm osv? Kan det gå till så på råttor och andra djur också?
Eller hur fungerar det, kan djur få enäggstvillingar?

Allamej
0

Cis inte alltid. Det finns ju, visserligen otroligt sällsynta fall, där djur har senare fött sin egen tvilling, fostren kan smälta samman i livmoder och vips så är man två personer i en, en chimera.

Jungfrufödslar kallas det ju när man föder sin egna tvilling. Men det säger man inte om någon som hette Maria tex :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Cis-j
0

Allamej; jo, fast jag menar ju inte så, utan att den andra tvillingen absorberas in i kroppen, inte just i livmodern. Alltså t.ex om jag hade haft en enäggstvilling som gick bort, så kanske min kropp absorberade tvillingens kropp, och resultatet blev en arm som sticker ut ur sidan på magen… ?

Cis-j
0

alltså, kan råttfoster dela ägg? Eller har ens råttor ägg? nu blev jag jättefundersam.. jag är så sjukt trött, sömnbrist. lär väl sitta och skratta över det här imorgon xD

Dramatik
0

Det är väl klart att råttor har ägg:P

Cis-j
0

haha, ja, men de borde ju kunna få enäggstvillingar också, eller? Sen så finns det ju vissa gener som gör att vi människor har lättare att få tvillingar, det märker man ju ganska lätt för i släkten där det finns tvillingar så finns det ofta ganska många, sen uppkommer det ju lite här och där också..
Men egentligen, teoretiskt sett, så kan väl vem som helst få siamesiska tvillingar, oavsett vad man har för gener? Sen är självklart risken större för vissa procent beroende på omständigheterna..

KickanW
0

Uppfödaren i fråga har skrivit ett inlägg om detta på sin hemsida.

Lancia
0

#8, det har väl inte alls med genetiska fel att göra utan med misslyckad celldelning? Just det här med siamesiska foster alltså. Andra missbildningar, så som avsaknad av ditten och datten är en annan femma och kan bla ha med genetiken att göra. Rätta mig om jag har fel.

Love-
0

mycket intresent tråd tycker jag

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Cis-j
0

#19, ja men det var så jag menade, kudne bara inte finna ord för det igår kväll >.<.
Att det under ett visst skede i graviditeten går fel i celldelningen av två enäggstvillingar.. att det är det som orsakar siamesiska tvillings-fenomen och att vem som helst kan få det, och att de med fler fall av tvillingar i släkten löper en liten större större risk att få siamesiska tvillingar än de som inte har några tvillingar i släkten över huvudtaget..

KickanW
0

#21: Lancia skrev ju inte till dig utan hus-musen i inlägg #8!

Cis-j
0

#22 jo men hon skrev det som jag försökte få fram i mina inlägg, jag var dock inte så formulerad i det jag skrev, ville bara kommentera hennes inlägg!
Jag ville alltså också få fram att det inte har med generna att göra,

Dramatik
0

Förresten, måste inte siamesiska tvillingar ha två huvuden?

hus-musen
0

#19 Att cellerna inte delar sig som de ska beror många gånger på genetiska defekter =) Men ja jag var nog otydlig, alla defekter kommer av att celler inte delar sig som de ska, alternativt att de växer fel i ett senare stadie.

Qui dormit, non peccat

zyrsan
0

Lite mer om siamesiska tvillingar hos människor: http://www.youtube.com/watch?v=5aBhHfV1dDc&feature=related

Där ser du olika varianter av siameser, hur de "blir till" och hur de kan leva och/eller opereras.

Hoppas det svarar på lite mer frågor. DOCK är detta hos människor.

OttoIsTheShit
0

var de inte en liten indisk flicka som hade dubbeluppsättning av ben och armar ? :P tyckte jag såg någon dokumentär om det.

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Cis-j
0

#27 jo och hennes tvilling hade väl alla organen - förutom ett eget huvud. Satt väl ihop vid bäckenet har jag för mig..

Love-
0

#27 Jo det var det så hyllade folket henne för dem trodde hon hade fått det av någon gud eller var det var

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

KickanW
0

#29: Det finns en hinduistisk gud som har flera armar :)

Love-
0

#30 jo jag vet det var drf dem hyllade henne

wollf
0

dette er vel ikke unormalt om det er 3 generasjons eller mer med innavl?

Banankaka320
0

Syskon "slåss i magen" för att starka ska överleva, dem kanske slogs och det där skyddet emellan dem har förmodligen gått sönder och dem växt ihop. Så funkar det på människor allafall vad jag vet.

Kollade inte igenom tråden, lever ungarna/ungen?

Cis-j
0

#33, Vad jag kommer ihåg att jag läste så avled den siamesiska tvillingen av sig självt.

Banankaka320
0

#34 Okej, hade ju varit häftigt om den övdelevde

Cis-j
0

#35, jag vet inte om jag kan hålla med om det :P Förmodligen så hade ju inte den bebisen kunnat röra sig normalt, och den kanske även hade blivit mobbad utav andra råttor. Det hade nog varit mest synd om den :(

Banankaka320
0

#36 Ja det är klart. Jag hade nog avlivat den direkt. Jag skulle bara vilja se hur den skulle se ut som vuxen, utan lidande :)

Cis-j
0

#37, Ja, det hade nog jag med gjort. Förmodligen så hade just den där även inre missbildningar, eller det är i alla fall vad jag skulle tro att den hade.
Ja, visst hade det varit det, Om man med absolut säkerhet visste att den inte led utav det. Men det är ju lite svårt också kan jag tänka mig, :P Att veta med säkerhet menar jag.

Falurven
0

Oj! När man får såna där råttungar ska man vara glad att mamman ens lyckades krysta ut den.

Tänk om den vart missbildad på sånt vis att mamman inte kunde föda den normalt :/

Mvh Nathalie

Cis-j
0

Ja usch, det hade kunnat sluta riktigt illa. :/

[veralera]
0

Jag har inte orkat läsa att men vill bara säga att jag tror knappast inavel har något med saken att göra.

Var ju en "siamesisk-orm" som fick väldigt mycket uppmärksamhet i tidningarna för ett tag sen. En kropp - två huvuden. Ingen aning hur den fungerade rent anatomiskt.