Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1058 ggr
[Mara-Bell]
0

För liten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tidigare lagt upp inlägg om en av mina honor som jag planerade att ta ungar på nu i vår, men jag rekomenderades att vänta, och det har jag gjort. Min fråga är nu om jag någonsin kommer kunan ta ungar på Lumi som honan heter, hon är nu snart 6 månader och väger 295 gram. Kommer hon bli större, eller förblir hon en liten råtta? kan man ta ungar på henne till hösten trots hennes vikt? Hon är inte smal, utan har fint hull, är bara allmänt liten.

MangoMelon
0

Vem är det som fött upp henne? Bara intresserad ^^

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

[Mara-Bell]
0

Hon är från en djuraffär, troligen därför hon är så liten.

hus-musen
0

300 gram ligger väl rekommendationerna på men gärna större ändå. Satsa på att få upp henne i vikt, näringsrik mat och träning kan göra mycket. Hon är inte färdigvuxen vid 6 månader, men å andra sidan kan man inte vänta alltför länge med första kullen heller. Man ska inte haka upp sig på enbart vikt, men råttan ska vara proportionerlig, ha gott hull, temperament osv.

Du kanske kan låta någon titta på henne och lämna en åsikt?

Qui dormit, non peccat

Elshira
0

Råttan ska ju inte behöva bli fet bara för att ha en "bättre" vikt. Är hon i lagom hull och bara är allmänt liten så är det ju klart att hon kommer väga mindre. Sedan växer hon kanske lite till men inte särskillt mycket skulle jag tro.

Men jag tror hus-musens sista mening var ett bra förslag. Man blir lätt hemmablind så att ta henne till någon som har lite mer erfarenhet av råttor och kan bedöma hullet osv kanske inte vore en allt för dum idé =)

Personligen vill jag inte ha några "monster råttor" utan föredrar den lite mindre varianten (har en hona på drygt 400-420 gram vilket jag tycker är alldeles lagom stort, men hellre mindre än större om jag skulle behöva välja).

Vill du ändå försöka se till att ungarna blir normalstora kan du ju försöka hitta en lite större hane. ^^

Hakuna matata!