sår efter bett?
Hej!
Jag fick ju för ett tag sen hem tre tjejer, varav två fick åka hem för de trivdes inte här utan var stressade upp till öronen. Så Mårten var den som fick stanna kvar för hon har verkat trivas.
När de två andra fick åka hem via utställningen i Göteborg så var det vad jag antog och med prat via Johanna som att tjejerna fick börja om från scratch med rangordningen. Så de har kivats till och från. De sover allihopa tillsammans. Men som sagt var så har det varit en del bråk. Främst mellan Älva - Mårten och Lova - Mårten.
Sen har jag sett att mårten har haft några små rivsår som förmodligen har orsakats av när de tumlat runt. Har inte kunnat se något på någotn av de svarta honorna. Har blåst igenom pälsen på båda två utan att ha sett något. Sen är det ju lite enklare att se på Mårten om det finns sår i och med att hon är såpass ljus som hon är och för att hon är rexad.
De bråkar mest utanför buren. Det har hänt att de har flygit ihop bredvid mig i soffan. Ett exempel var bara några dagar efter utställningen som de uppenbarligen lyckades dra loss hår från varandra för min kjol som jag hade på mig (som visserligen drar åt sig av allt) var full med hår. Mestadels silvrerade svarta hår men även något som såg ut att komma från Mårtens päls. Har aldrig dock sett att någon skadat den andra så att det börjat blöda.
Men, nu upptäckte jag sår som ser ut som att det kan vara pga att att någon av de andra två har bitit henne. Tog kort på det, ser även ut som att det är tunnare med hår där så förmodligen har de väl ryckt loss en tuss samtidigt.
Vad tror ni?
De går ju bra ihop i buren så jag fattar inte vad som är problemet. Nu har det ju även gått tillräckligt lång tid efter utställningen så de borde ju ha gjort upp om rangordningen.
Börjar dock bli mer och mer övertygad om att min stora svarta hona inte riktigt vet hur man ska bete sig som flockledare. Så det verkar som att det är massa med förvirring i det hela. Och den lilla svarta honan verkar inte gå med på att hon borde vara lägst i rang, så ibland kan jag nästan tycka att det är som att hon provocerar.
långt inlägg men hoppas att någon med lite mer erfarenhet än jag kan komma med tankar. Är tacksam bara om jag får bolla lite tankar med någon.
Såhär ser det ut iaf;
(Jag har blåst "isär" pälsen så hon är inte så "kal" som det ser ut. Men något tunnare än resten tycker jag att det känns som)
puttar för jag börjar tro att de andra kanske mobbar lilla mårten :( Har sett de flera gånger "jaga" henne liksom. Utanför buren. Tror att jag någon gång har läst någonstans att det kan hända att råttor mobbar andra för att de tycker de är annorlunda. Hon är ju rexad så kan det vara så? Tyckte jag läste någonstans att det var relativt vanligt att nakna mobbas och kan förekomma bland rexar och dumbos också. För att de är annorlunda och som den sistnämnda har svårare att "prata" med öronen. Kan detta stämma eller är det helt enkelt en typ "myt"? :S
Mobbning mellan råttor kan ske, har en naken råtta som mobbas
Okej, på vilket sätt mobbas hon/han? Vad gör de andra? Kanske kunde vara bra att jämföra lite så att säga..
De jagar henne och naffsar efter henne, hon får inte äta ur matskålen om de andra gör det, mycket att hon inte för röra sig hur hon vill utan är förvisad till en viss del av buren.
okej.. usch vad hemskt :(. Alltså det är ju lite så här hemma att de jagar henne om de är utanför buren, men väl inne i buren så sover de tillsammans och de tar mat ur samma skål och så. Dock flög lilltjejen och mårten ihop när jag gav dem ett helt ägg med skal på för några dagar sedan. Men om jag ställer in ett litet fat välling så sitter de ju alla tre tillsammans och äter. Och hon rör sig ju lika mycket i buren som de andra.. Så det verkar ju inte vara lika illa mobbing eller hur man ska säga :S
Ja det verkar bättre än här hemma i alla fall
Jo.. Men det jag undrar är väl om det som är här hemma är allvarligt? Borde jag göra något? Hon är ju så mysig, vill inte behöva lämna tillbaka henne också liksom.. Men om de mobbar henne så måste hon ju få en chans att ha Snälla burkamrater. uh, vad jobbigt :(
Kan det kanske ha att göra med att mina andra två honor inte verkar vara så flocksmarta? Lova är nog en lite för snäll flockledare som inte säger ifrån för fem öre när hon själv inte är inblandad.
Skulle det kunna lösa sig med tiden?
Du kan ju välja och vänta ett tag och se om de bli bättre.
Jag har valt för att mobbningen är så allvarlig att leta en ny hona som kan sitta med Billie min mobbade råtta.
Okej.. hm jag får väl vänta ett tag.. Så länge det inte blir fler sår så..
Usch vad tråkigt att det ska bli så.. Fast kul med en ny hona också :P
Puttar för att se om någon kan förstå sig på mina honors beteende..
Ingen som har några tankar? Usch jag drömmer typ mardrömmar om hur jag hittar mårten helt sårig och blödande. :( Hemska tanke
Nu för bara en halvtimme sen så kommer min stora svarta hona springandes med ett sår i örat. Hörde pip som kom under sängen så jag antar att hon var i bråk med Mårten.
Var tvungen att ladda batteriet lite snabbt till kameran men här kommer en bild..
Tror ni att hon har fastnat i något eller att det orsakats av bråk? Det är inte likadant på baksidan av örat. Dock ser det ut som om det är ett typ "streck" på baksidan.
Vad ska jag göra? Det här hände utanför buren, och det är inte ofta jag hör pip eller skrik ifrån buren. Inte så som jag hör utanför buren.
Ingen som har några tankar? :(
Puttar igen för de fortsätter bråka. För några timmar sen stod de två honorna som det är bilder på i inlägget och boxades med varandra, denna gången inne i buren.
Bör jag sära på dem? Eller ska jag vänta?
Har inte sett några nya sår dock.
jag har ett liknande problem, båda mina råttbröder har sånna sår, fest fler än råttan på bilden..
mobbar dom varandra då?
Jag tror jag läste ditt inlägg om det, men jag vet faktiskt inte. Det är ju inte riktigt samma sak, för dina har ju gått ihop om jag förstått det rätt? Alltså de har bott med varandra sen de var bebisar?
De två honor på bilderna jag har, har bara suttit i samma bur i två månader ungefär.
Och det har varit lite småbråkigt, dock blev det värre när de två andra honorna fick åka hem till sina uppfödare igen.
Jag vet inte vad jag ska göra bara. Är så rädd över att en dag kanske hitta något allvarligare sår. :/
Förlåt, såg att det var en helt annan person som skrivit ett inlägg med två bröder som bråkat.