Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1150 ggr
Zakaraa
0

Rest ragg!

Jag har fått problem med mina tjejer.
Problemet är mellan min äldsta Bella (ca 1år & 2m) och yngsta Donna (ca 7m)

Jag tar det från början…
För några månader sedan tog jag hem Donna introduktionen tog lång tid men efter ett bra tag accepterade alla fyra tjejer varandra och en tid efter det flyttade de ihop i stora buren.
De va lite rangbråk i början och sedan gick allt som smort, ända tills nu.
För ca 3 veckor sedan åkte en av tjejerna iväg för parning, jag är nästan helt säker nu på att det var Hon som var alfan i min flock.
För det var nu som bråket började blir bråk. Det började lugnt och har ökat lite då och då men det har aldrig blivit slagsmål.

Efter ett tips så fick alla tjejerna flytta in i en mindre bur under nätterna då det var den tiden som var bråkigast. Nu för några minuter sedan upptäckte jag att Bella gick sidledes med rest ragg mot Donna, något som aldrig hänt förut.
Vad ska jag göra?!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
0

Ingen som vet vad jag ska göra?

SweGizmo
0

stoppa inte in händerna mellan dem när dem gör så bara, då kanske du åker på dig ett hugg tyvärr.

Min blogg: SweGizmo.se

Zakaraa
0

Jag avbröt dom med rösten och efter det separerade jag dom
Dom slåss aldrig, inte denna gång heller, och de har aldrig börjat blöda efter ett bråk, inte ens hittat några skador på dem.
Jag kan inte heller se att de hugger mot varandra

silverorm
0

Så länge de inte biter varandra är det ingen fara, sätt ihop dem och låt dem vara, de måste göra upp så att de vet var de har varandra. Varje gång du särar på dem måste de börja om från början igen.

Din Bella är äldst och ska "tukta" el fostra de yngre, det är ett dominant beteende hon har med rest ragg, men det får du tåla. Allt kommer lugna sig med tiden när de alla har sin plats i flocken. Med honor kan sånt ta tid..Glad

Zakaraa
0

Det här är första gången jag separerat dom, annars har jag bara sagt åt dom om det gått för långt

Jag har läst att rest ragg inte är acceptabelt?

Jag hoppas att det blir bättre när Seven kommer hem igen, kanske hon kan styra upp sin flock

Zakaraa
0

Kanske ska tillägga att det endast är på kvällningen & i Stora buren (Furet tower) som bråket uppstår, ingenting i "nattburen" eller när de är ute.
Och innan någon säger att buren skulle vara totalrengjord och ommöblerad när de flyttade in så läs detta ;D_
Buren hade precis kommer hem, den och all inredning blev skurade & tvättade :)_

Terato
0

Ja, alltså, jag tycker det är lite annorlunda här eftersom honorna faktiskt har bott ett bra tag ihop och hon börjar tjafsa nu.

Som jag skrev i pm:et tror jag att det handlar om en lite för uppkäftig bebis och en lite för känslig vuxen hona. Tycker inte att de ska bli sådär arga. De ska fostra vänligt men tydligt. Men nu är det så och då får man göra det bästa av situationen.

Jag tror inte heller att de har ihjäl varann. Och man måste ju låta dem reda ut det men du ska absolut avbryta om det blir allt för våldsamt. Det kan räcka att säga nej och eventuellt lägga ner den som beter sig illa. Titta på hur råttorna beter sig mot varandra och utnyttja deras kroppspråk. En råtta som sätter en annan råtta på plats liksom vänder ner den från sidan och håller ner den och släpper sen. Men det funkar inte alltid, vissa råttor bara triggas av det. Och visst finns risken att man blir biten.

Tycker det är skitsvårt att ge tips på nätet sådär, nu för tiden agerar jag enbart genom känslan men det tar ju ett tag innan man lär sig hur ens råttor funkar.

Men jag säger, skit i Towern helt ett par veckor om det är där dom bråkar. De dör inte av att bo trångt.

Det kan ju vara så att Bella blir sur när Donna sticker iväg och hon måste jaga henne och då kan aggrotendenserna öka. I en liten bur får hon en bättre chans att verkligen möta Donna, nosa igenom och vända på rygg och sånt. De lär sig att vara nära varann och att ta itu med varann innan de hinner stressa upp sig själva och bli arga. Brukar funka för mig när någon trasslar. Och jag upplever att de klarar ut tjafs snabbare då. Jag gör alltid så att jag låter dem vara med varann där det funkar. Jag accepterar inte bråk. Risken om de tuktar ungen för hårt är att även den blir våldsam mot yngre när den ska göra sin första introduktion.

Men sen gäller det ju att lära sig se när det bara är lagom tjafs och när det är allvar. Mina retar varann och vänder på rygg men det är ändå en lekande glimt i det hela. De testar varann på det här sättet men det är alltid lek. Förutom en då, som kan bli sur.

Men om det är allvar accepterar jag det inte. Men det är hur jag gör. JAG låter dem inte bråka tills det är bra. Jag undviker helt enkelt såna tillfällen där de blir arga och låter dem bara vara med varann där det funkar istället. Avledning, typ. Till slut växer rollerna fram och det blir lugnt.

Eller så har du en problemhona som inte fixar det. Så kan det också vara. Men ge inte upp än. Du har ju rätt mkt tonårsråttor i din flock nu och då kan det bli trassligt.

Hur beter sig förresten Kola? Lägger hon sig i alls?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

Jo Donna är ju, precis som vi pratar om tidigare, en väldigt dryg tjej.
Det är ju inte alls ofta som bråken uppstår utan det händer kanske 1 gång varannan Kväll, förut var det även nätterna men nu bor de ju mindre under natten så nu är det inge bråk.

De bits aldrig, har aldrig bitit varandra eller mig så jag har inget problem med det, det är sidledesgång, rest ragg (hänt 1 gång, den 14/5) och att Bella vänder Donna på rygg. Bella har även gått på Kola (den 3e tjejen) någon gång denna vecka Men har slutat väldigt fort då Kola har accepterat att Bella gör så, hon säger inte emot.

På dagarna & nätterna ligger Donna & Bella ihop och sover så de har ju inga problem alls att vara nära varandra, de tvättar varandra och myser ihop det är endast under de här korta stunderna på kvällarna som det blir jobbigt och jag kan inte se Varför det endast är då det händer när det inte är problem annars.

Vilken menar du är problemhonan? Bella eller kola? :P

När Bella & Donna håller på så är Inte Kola där, jag kan faktiskt inte svara på vart Kola är någon stans då jag endast fokuserar på att kolla på bråkmakarna, troligtvis sitter hon på undervåningen (de andra är på övervåningen) för där brukar hon sitta

Zakaraa
0

Bella har inte rest ragg alls sedan den där incidenten så Donna måste va varit riktigt dryg på något sätt för att förtjäna ragg, kan bara inte komma på vad det var