Fnyser?
Har sökt lite men inte hittat något som jag tycker svarar på min undring…
En av mina tjejer var förkyld för flera veckor sen, men efter några dagar med roiboos så blev hon helt kry. Har dock märkt att hon fnyser väldigt mycket de senaste dagarna, är detta detsamma som en nysning, eller kan det vara något som irriterar henne?
Använder toalätt och tidningspapper, så det är inte bottenströet som gör det, när hon var förkyld rosslade hon lite i ett par dagar, och hade lite rött på nosen, men det var bara då och har inte kommit tillbaks sen dess. Hon är pigg och alert och helt som vanligt, det är bara fnysningarna som är konstiga.
Så, ja, vad kan fnysningarna bero på, och vad kan jag göra?
putt
Någon? Hon fnyser rätt mycket nu :(
putt

Vill bara påpeka en ordgrej först. Fnyser gör arga råttor. Nyser gör sjuka råttor eller råttnosar som irriteras av något i omgivningen. Men de kan också nysa ibland när de är ute och upptäcker för att de vill ta in dofterna i omgivningen bättre.
Som du beskriver det så nyser din hona. När nyser hon? Hur ofta?
Nysningar kan alltså indikera infektion. Det skulle kunna vara en bakterieinfektion, t.ex. Hur mår de andra råttorna i flocken? Om hon har dragits med det väldigt länge tycker jag nog att du ska kontakta en veterinär och be om att få antibiotika utskrivet. En kombinaionskur med ronaxxan och baytril körde jag nu när jag hade nysningar i min honflock och de piggnade på sig snabbt och blev friska.
Älskar mina stora små vänner..
Ah, ok, och tack för svar! Arg är hon absolut inte, så då måste det vara nysningar eller något som irriterar henne. Använder dock parfymfritt tvätt- och sköljmedel till hängmattor och tyger som är deras, har bytt ut trähuset mot ett plast (ifall det sugit i sig urin tänkte jag), och kan inte komma på vad annars som skulle kunna irritera henne. Ingen av de andra honorna gör som hon.
Ja, hon har inga alls andra tecken på förkylning heller, en annan hona i flocken får rött kladd runt ögonen när hon sover, men ingen rosslar, ingen har rött från nosen heller. Funderade på om det kunde vara mycoplasma hos honan med ögonkladdet, men eftersom hon inte har andra symptom fick jag rådet att vänta lite och se.
Så ja, av mina tre honor så är de enda felen på dem - en nyser, och en annan har ögonkladd efter sömn… Låter det som en infektion eller bakterie? Kan de båda ha samma sak fast med olika symptom?

Symptomen du tar upp kan bero på en mängd olika orsaker. Enda sättet att egentligen veta är att ta ett prov. Kruxet är att man också måste veta vad man ska testa för. Vet man vad man har så vet man också hur det ska behandlas. Det finns ju flera olika typer av antibiotika, t.ex.
Du kan ringa till SVA och rådfråga dem eller rådfråga en kunnig veterinär.
Men oftast gör man så om man misstänker infektion att man sätter in antibiotika med bred verkan och hoppas på det bästa.
Antibiotika tar inga virus utan bara bakteriella infektioner. Men om råttan har en besvärlig virusinfektion så kan den ändå behöva hjälp att brottas med de sekundära infektionerna, som alltså beror på bakterier.
Mycoplasmaorganismen är en typ av bakterie men lite annorlunda då den saknar cellvägg. Antibiotikans effekt har just med cellväggen att göra. Därför går inte mycoplasma att bota och de flesta råttor bär på mycoplasma. Men mycoplasma samverkar med andra virus och bakterier för att skapa problem och där kommer också råttans immunförsvar in. Men det beror alltså förstås också för vilka virus och bakterier råttan utsätts för. Mat och miljö är också viktigt. En stark råtta klarar bättre av infektioner.
Man ska inte sätta in antibiotikabehandling om det inte behövs då råttan kan bli extra känslig för infektioner ett tag efter behandlingen. Men man ska absolut inte låta en sjuk råtta få gå utan behandling heller. Det är lite fingertoppskänsla där att avgöra om de behöver hjälp. Men det är inte normalt att en råtta nyser eller har kladd i ögonen en längre tid. Se det som med förkylningar hos människor, de allra flesta förkylningar fixar vi inom 10 dagar. Men varar den längre tenderar den att förvärras och t.ex. kan vi få bronkit eller lunginflammation. Då behöver kroppen hjälp att ta kol på de bakteriella infektionerna.
Vi är inga veterinärer här på forumet heller och jag vill verkligen vädja till er som har hälsoproblem med råttorna att vända er till en kunnig veterinär!
Sök gärna info själv, det här är en bra sida för alla möjliga råttfrågor:
Tack! Ska genast kolla upp.