Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 906 ggr
fiffiluren
0

Bits inte

Blir lite störd på en grej när jag läser säljesannonser. Det står i alla (med ett par undantag för att människan vet bättre eller nåt) annonser: Bits inte! Har aldrig bitits osv

Varför i hela h****e känner försäljaren att de måste skriva det? De kan skriva OM de någonsin har bitits och varför, men de behöver inte säga att de inte bits!

Det är ju en sån där grej som dom skriver bara för att köpare kan ha fördomar för att de är gnagare och råttor. Men varför spä på det ännu mer?

Om man har läst på om råttor innan man köper så vet man att mentalt och fysiskt friska råttor inte bits. Nån som hänger med?

Cis-j
0

Håller med. Även om jag har ägt råttor ett bra tag nu så får jag alltid en snabb tanke så fort jag läser "har aldrig bitits!" att "vänta, bits råttor?" och nej, det gör de inte. Inte om de trivs och har bra temp.
Så ja, jag förstår vad du stör dig på. Jag stör mig på det själv också.
Om man skulle läsa i en hund-annons "har aldrig bitits!" så skulle man ju reagera på samma sätt. eeh, hundar ska inte bitas?
Men det är ju knappast någon hunduppfödare som skriver ut att de aldrig har bitit någon.

fiffiluren
0

precis, känns så j***a surt att gnagare och i synnerhet råttor har fått den stämpeln att det "ska" stå i annonsen "har aldrig bitit"

Lancia
0

Hamstrar och andra små monster förtjänar dock sitt rykte. ;)

Råttor däremot gör det inte!

fiffiluren
0

sant, hamstrar litar jag inte på för fem öre

MangoMelon
0

Jag var på djurmässa för några helger sen och ställde ut. Utställningen var öppen för allmänheten och det hände sig rätt ofta att det kom fram en barnfamilj och ville klappa råttan då man stod och fixade på den inför bedömningen. Första frågan efter den obligatoriska "får jag klappa råttan?" var "De bits väl inte?! :O"

Efter att ha fått samma fråga av 20 människor blev det lite svårt att hålla god min, men jag fick bita ihop. Det verkar som att ovetande automatiskt tror att råttor bits.

#4 Inte jag heller, har en hamster nu och jag är väldigt försiktig då jag hanterar den, litar inte på att den inte biter.. :S

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

fiffiluren
0

#5 förstår dig till fullo, och sen när man har fått frågan hundra gånger då kommer man tillslut att svara "Ja, den kommer å äta upp dig om du stoppar dit fingrarna" och då är man tillbaka på ruta noll igen, åtminstånde jag.

Dumma och okunniga människor är något som driver mig till vansinne studnvis. Så mitt tålamod skulle inte räcka långt.

Terato
1

Jag tycker det är jättebra att de frågar på mässor om de bits! Det finns ju trots allt arter av exotiska möss osv. som ofta biter. Man ska aldrig dumförklara människor som inte har kunskap om råttor.

Värre tycker jag det är när barnen stoppar in sina fingrar genom burgallret utan att fråga. Vissa råttor kan ju naggas då för att de tror att det är mat.

Det gäller också att man känner sina råttor väl när de ska stå på mässa. En av råttorna som var duktigast i helgen blev jätteless efter ett par timmar och började nafsas. Nu vet vi ju att hon är speciell också men vi hade väl kanske inte gissat att hon skulle bli sån. Man kan egentligen aldrig veta hur de beter sig under stress. Givetvis sade jag till besökarna att de inte bits. Men 100% säker kan man faktiskt aldrig vara. Det är ju trots allt djur och alla djur med mun och tänder kan bitas.

Vid illerbåset är det nästan alltid nån som blir biten. Förmodligen inte särskilt hårt. Men det är bra att tala om i vilka lägen djuren kan bitas/nafsas så att ovana förstår hur de ska bete sig. Illrar är ju vädligt orala djur och de kan ju bitas för att leka eller testa.

Jag berättar att det är hemskt ovanligt att råttor bits och att en bitande råtta är ajuk eller aggressiv och att det inte på något sätt är acceptabelt att en råtta beter sig så. Men jag berättar också att råttor kan nafsas av olika anledningar, t.ex. vid bus eller om de tror att de ska få mat genom gallret. Och även att de gärna använder sin mun för att undersöka omgivningen men att det inte alls gör ont utan man kan känna en tand mot handen.

Däremot känns det, som TS skriver, väldigt onödigt att skriva i annonser att råttorna inte bits. Låter som att annonsören inte har särskilt höga krav på råttornas temperament om den tycker att det är så fantastiskt att de inte bits! :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se