Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1642 ggr
[Macho]
0

Waaaa!! Fästingar!!!!

UUUUrk! släppte ut råttorna, mina tre hanar, på gräsmattan idag, tre sekunder var dem ute innan dem kröp upp i min famn. Min syster var med mig, och när hon tog upp Cola, hittade hon en fästing!!!!!!!!!!!!!!!! Stor och röd var den, den hade inte satt sig än så hon tog loss den och mosade den mot närmaste vägg. Tre sekunder tog det för den! så vi kollade alla råttor grundligt och sen tog vi in dem.

Till frågorna:

1, Hur funkar råttor och fästingar ihop? Blir dem dödsjuka, sjuka eller händer inget?

2, borde jag ta ut dem igen? Gräset var absolut INTE högt alls!!

Jag HATAR värkligen fästingar, och tar ganska alvarligt på saken. Det värkligen kryper i skinnet på mig att bara tänka på dem.

Tacksam för svar!

Cis-j
0

Jag antar att det är samma som för oss människor, så länge de inte bär på smitta, så klarar man sig nog bra. De flesta fästingar är ju ofarliga. Dock tycker jag att de är skitläskiga, har aldrig haft någon, men det lär jag ju bergis få snart känns det som! :S
Men om det är så att man upptäcker en fästing så är det väl bara att hålla uppsikt över området där den bitit sig fast? Om det blir någon typ röd ring tror jag det är så kan det vara TBE? Jag är urdålig på sånt här… Har varit en lång vinter och man har nästan glömt bort sommarens alla bekymmer!

beckare
0

När man tar bort fästingar är det viktigt att få med hela kroppen. Det bästa är att använda en fästing-pincett. Annars kan huvudet vara kvar i skinnet och fortsätta suga blod. Som #1 säger, kolla om det bildas någon röd ring. Enligt min farbror som är sjuksköterska så är risken att fästingen har borelia större ju högre upp i landet man kommer.

[Macho]
0

mhm..

Marre89
0

#2 jag har hört att de där med att det är farligt om huvudet blir kvar inte är sant :S jag vet inte om detta stämmer. men det är vad jag hört ett par gånger..

zyrsan
0

Tänkte svara på dina frågor ur såväl mitt som nätets "kunnande". Det blev många sidor och tyvärr sparade jag inte referenslänkar. MEN, utifrån vad jag skriver här kan du ju själv söka vidare.

1. Fästingar (beroende på mängd) kan vara farliga för råttor genom att de kan orsaka viss anemi. Vad gäller fästingburna sjukdomar vet jag inte alla som går på råttor (som drabbar och som bara bärs). Dock kan både _borreliabakterien, Granulocytär anaplasmos och _"TBE-virus"__ föras från fästing till råtta, bäras av råttor och spridas från infekterade råttor.

Ang. BORRELIA: Hos djur ses inte det typiska ringformade hudutslaget och de symtom som finns beskrivna är vanligen lite diffusa ledbesvär och rörelsestörningar, ofta av kronisk karaktär. Borrelios smittar inte mellan människor eller direkt från djur till människa.

Överföring av borreliabakterierna sker inte direkt utan sannolikt efter minst ett halvt dygn. Det är därför viktigt att ta bort fästingen så snart som möjligt. Om fästingens mundel fastnar innebär inte det någon ökad smittrisk eftersom borreliabakterierna finns i fästingens mag-tarmkanal.
Fatta tag om fästingen så nära huden Du kan och drag rakt ut. Du skall inte vrida, detta kan göra att mundelar bryts loss och fastnar i huden. Du skall inte smörja på fett eller nagellack, detta kan få fästingen att ”kräkas”. Tvätta såret med desinfektionsmedel och tvätta händerna med tvål och vatten. Om Du inte fick bort hela fästingen – vänta några dagar. I regel uppstår en liten inflammation och då är det ofta enkelt att med pincett eller nål få bort kvarvarande delar.

Granulocytär anaplasmos orsakas av speciella bakterier som infekterar de vita blodkropparna. Sjukdomen hos djur kännetecknas av akut hög feber och nedsatt aptit. Hundar kan få diarré och kräkas, hästar får ofta bensvullnad och kor upphör med mjölkproduktionen. Alla djur får dessutom en trombocytopeni – antalet blodplättar sjunker. Hur (om) det drabbar råttor eller om de bara är bärare vet jag ej.

Granulocytär anaplasmos har nyligen beskrivits hos några människor i Sverige. Den kliniska bilden hos dessa varierar men feber och influensaliknande symtom tycks höra till.

2. Fästingar finns inte bara i långt gräs. Vi har mängder fästingar i Malmös parker. Det är såväl klippt gräs som långt till skog. Ibland sätter man sig i ett "fästingbo" och mängder av nymfer finns plötsligt på dig. Fördelen med dessa är att de förmodligen inte "ätit" av någon annan och därmed inte bär någon smitta. Nymferna har 6 ben, vuxna har 8 (de är spindeldjur).

Det finns andra saker i naturen som din råtta kan drabbas av/bära på (sorkfeber etc) MEN. Man ska inte bli paniskt rädd för att gå ut i spenaten för det. Det är inte alla fästingar som bär på smittor och det är inte var gång man går ut som man blir biten. (Och återigen till folk: Utgå inte från människan när vi diskuterar råttor, vi reagerar olika på saker. Det gäller såväl sjukdomar, fysiologi, kost som beteende.)

hus-musen
0

#2 Näe snarare tvärtom, ju längre ner man kommer desto större risk.

Qui dormit, non peccat

Engagera
0

Det farliga med att huvudet sitter kvar är att det lätt kan bli infekterat och så. Det är den största risken om du inte får bort hela. Säger som husmusen att det är ju längre ner inte ju högre upp^^

Lole
0

#6 Jag har fått för mig att det var tvärtom? :S

hus-musen
0

#8 Näe, ju högre upp du kommer desto mindre fästingar och mindre smitta. Fästingeländet kommer nerifrån och sprids tyvärr med hjälp av djur och människor allt längre norrut.

Qui dormit, non peccat

beckare
0
TBT är vanligare i stockkholmsområderna och borrelia är vanligare i skåne, enligt http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1134
TBT
Riskregion I

54 % 93 smittade i Stockholms, Södermanlands och Upplands kusttrakter. Både vid Östersjökusten och i Mälarens östra del.

Riskregion II

TBE-fall förekommer också längs Östersjökusten i Östergötland och kring Vättern, både vid den östra kusten vid Omberg och den västra kusten i Hjotrakten.

Riskregion III

Enstaka personer smittas årligen på öarna utanför Gotland (Fårö, Gotska Sandön och Karlsöarna).

Riskregion IV

De senaste åren har två till tre personer smittats längs Blekingekusten och i Skånes sydöstra hörn årligen.

Borrelia

I södra och mellersta Sverige uppskattas att 10 - 25% av fästingarna bär på borreliasmitta.

I norra Sverige tros 0 - 3% bära på smittad.

Risken att smittas av borrelia i södra Sverige har beräknats till cirka 1 av 150 fästingbett.

[Macho]
0

Okie, så jag behöver inte oroa mig för det.. Men lite äckligt är det ju =S

beckare
0

#11 Aa, de är väldigt äckliga! :-S

elektra1
0

ja att få ut hela kroppen behövs inte, det är gamla rön. Jag och barnen får fästingar flera gånger på somrarna, och även våra katter. Första gången för några år sedan fick jag inte ut hela fästingen på dottern, ringde i panik till vårdcentralen :-) de sa att det inte var någon fara alls.

Elshira
0

Jag funderar lite för dem som inte orkar holla koll på fästingar varje gång man haft dem ute - borde inte frontline fungera då?

Förut hade man ju fästinghalsband osv till hundar, men idag använder man det ju på både hund och katt i förebyggande syfte istället för halsband.

Någon som kanske vet något om detta? =)

För övrigt kan det ju ibland vara svårt att ha ihjäl de små krypen, har man inte ett hurt underlag och något hårt att skrapa med så är tändare väldigt bra annars (de säger "pop" efter någon sekund)!

Hakuna matata!

cykelpump
0

OT men fästingshalsband är väl farligt för katter? Om det var förra sommaren eller när vet jag inte då dom varnade för att inte ha det på katter pga dödsfall?

Och om det finns frotline till smådjur kanske det är värt att testa (om det står att råttor med kan ha dom) men riskabelt att ta det till hund och katt på en råtta.