Kullar dör :(
Hej mitt namn är Sofia och jag föder upp tamråttor.
Men har på senaste tiden drabbats av att kullarna dör, eller ja inte alla bebisar men nu senaste kullen där 13 bebisar föddes i söndags och nu lever bara 5 st :(
Vad kan det vara för fel? Jag har varit i kontakt med 3 olika veterinärer men ingen kan veta vad det är för fel :(
Är jätte orolig då råttorna är mitt liv och jag vill inte att bebisarna ska dö bara sådär..
Vet inte om ni kan kan hjälpa mig men ser detta som sista utvägen för jag hittar inget annat råttforum på nätet..

Jag vet inte vad det kan vara.. Men kan de va nå brist i deras kost? Vad får dom?

Jag tror inte de har nå med kosten att göra, för jag har kört med samma foder i snart 5 år.
dom har fri tillgång med råttpellets och får en skål med hundfoder 4-5 ggn i veckan…
Det har med kosten att göra :)
:) Länk1
:) Länk 2
:) Länk 3
:) Länk 4
:) Länk 5
:) Länk 6
:) Länk 7
Att automatiskt tänka att det inte är fel på kosten eftersom det har fungerat så bra så länge är ju inte riktigt sunt… det är ungefär som att resonera att jomenvisst kan jag gifta mig med min bror och skaffa barn, mina föräldrar gjorde ju det och deras föräldrar innan dom… osv… :) Jag tror du förstår andemeningen :)
Sen kan det vara sjukdomar, virus som gör att du och dina råttor måste vara i karantän minst 6 månader framåt. Ingen råtta in eller ut. Du vill antagligen vara väldigt säker på att de råttor du säljer inte bär på något som kan slå ut alla dina köpares flockar. :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Har kollat i dina länkar.. Men det verkar lite väll mycket. Dom veterinärerna jag pratat med har sagt att maten är okej..
Vad menar du med karantän? Mina råttor är skillda från varandra, eller ja dom bor oftast två och två, och sen har ju honorna sina bebisar ibland..
Karantän innebär just precis det jag skrev. Ingen råtta säljs eller köps in, alla dina råttor har det redan om det är ett virus. Du får inte hantera andras råttor utan att ha duschat och bytt kläder efter att ha hanterat dina egna råttor.
Alla som kommer till dig ska informeras om att dom måste göra samma procedur innan dom hanterar sina råttor.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Okej, är det verkligen nödvändigt? För jag har 3 kullar nu som är 4 dagar-4 veckor. Då kommer dom inte kunna säljas förns dom är 6 månader typ. Och jag har 1 till kull som är påväg.
Om jag då ska ha dom i karantän så betyder det att jag måste skaffa fler burar, och det har jag inte plats med..

Varför tar du så många kullar på samma gång? Tar man en kull får man räkna med att det kan hända att man måste behålla alla…
#6 ja det är nödvändigt. skulle du springa runt med fågelinfluensan på stan och smitta runt bara för att du inte kan sitte hemma tills du är frisk?
Samma poäng med råttorna. Bär de bakterie/virus etc. Så kommer detta spridas runt massivt om du skulle sälja alla dessa grosist råttor över allt. Då skulle det du har sprida sig över allt och du själv åka på det fler gånger.
Men väljer du karantän på ca 6 veckor så skyddar du inte bara dina egna råttor. Utan alla andras.
Varför tar du så många kullar på en gång?. Orm foder/lämna på zoo?

Hur ska ni ha det? Ena säger 6 månader och den andra säger 6 veckor..
Men hur vet ni att det är ett virus/bakterie? Mina råttor är kärnfriska, varken rossel, förkylningar, avmagring det ända är att jag hade löss i höstas men det vet ju dom flesta pålästa att det är väldigt lätt att få på sina råttor. Och skulle dom nu bära på ett virus/bakterie så borde väll iallafall någon visa sjukdom?
Varför jag tar så många kullar? Jag säljer först och främst till sällskap, händer att jag sparar en eller två ungar ur kullarna. Men även endel som ormfoder, vilket jag inte ser nått problem med, jag får hjälp av min bror att avliva bebisarna så jag vet att dom har haft ett värdigt liv. Och det är oftast från kullar som det är fler än 12 ungar som jag tar bort några ungar för att mamman inte ska få så mkt jobb.
Jag ser inget problem att ta så många kullar då jag alltid får mina råttor sålda, det händer ibland att någon unge inte blir såld men dom stannar oftast kvar här..
Jamen om det är så bra med allting så är det naturligtvis inga som heslt problem :D Sälj dina råttor, utrota flockar och ännu bättre, om det är ett virus eller bakterie så kanske det kan göra ormarna sjuka också :D
Eller ta lite ansvar..
Absoluta minimum i karantän är 6 veckor. Men det går nån skit i Sverige som inte har dött ut efter den tiden… det finns uppfödare som sätter sig själva i 6 månaders karantän trots att dom har bebisar för att dom inte vill riskera sprida något till resten av råttsverige. Men det är ju bra uppfödare som tar ansvar.
Jag funderar på vilket sätt de dör på? Hittar du en massa orörda döda bebisar i boet eller äter mamman helt eller delvis upp dem?

Trots att tråden ger mig trollvibbar tänker jag skriva..
#0 Eftersom du uppenbarligen har ett problem så råder jag dig att ta prover eller skicka in en död unge på obduktion.

Jag menar inte att jag inte kommer sätta dom i karantän, jag ifrågasätter gärna och när du skrev 6 månader och sen en annan 6 veckor vart jag lite fundersam.. Vad är det för virus/bakterie som går?
#11 Dom bara dör, har mjölkband och ser friska ut, men efter ett par dagar så dör dom bara..
#12 Trollvibbar? Bara för att jag inte varit här förut, Ber om hjälp och sen ifrågasätter så är man ett troll?
Hur och vart ska man skicka prover och för ev obduktion? Och vad kostar det? har redan den här månaden vart till vetten ett flertal ggn och det har gått på runt 3000 så min kassa är inte den bästa just nu..

Ts - jag tycker först och främst att du ska ta och ändra din kost till råttorna, det kan hända att mammorna inte får i sig det hon behöver för att ge sina bebisar det dom behöver. Läs artiklarna som allamej skickade, Det finns en anledning till varför dom finns, och kosten till råttorna är väldigt viktig för att inte råttorna ska bli sjuka och ev bebisar ska dö..
Att ge dom råttpellets och hundfoder täcker tyvärr inte det behov som råttorna behöver.
En sista fråga, Om du nu har fött upp så länge, varför har du då ingen koll på vad en råtta behöver, framförallt en rått mamma.
Och som överstående har skrivit så tycker jag med att du borde skicka prover till SVA för att få svar på vad som kan gå fel..