piper?
Varje gång jag tar tag i mina 2 råttor piper dom som om jag klämmer sönder dom, vrf?
jag tar ju bara ett vanligt tag om kroppen som man ska, och som jag alltid gjort?
är det bara nån fixidé dom kommit på eller vad kan vara felet?
tacksam för svar
Dom kanske har ont någon stans eller är rädd?
De protesterar nog bara mot att bli fasthållna.
1# men den ena har just börjat med det.. den 1a har alltid gjort det mot mig..(bara haft dom 1månad)
2# men ska ju inte hålla fast, utan ta upp..
#2 men råttorna tycker nog att det är samma sak…de vill inte bli hållna ens lite.
Jag har haft några råttor som pipit när man ska hantera dem och en del har blivit bättre när de vant sig vid hantering medans andra fortsatt pipa och aldrig blivit riktigt tama/tillfreds med hantering.

#3 du lyfter dem dvs håller fast dem och det är troligtvis det de reagerar på. Övning och muta med godis brukar funka.=)
Qui dormit, non peccat
okej.. då ska jag fortsätta hålla på med dom fast dom inte vill..

ja det bör du göra, annars lär de sig att om man piper och sprattlar så får man sin vilja igenom. Övning och mutor som sagt brukar funka!
Qui dormit, non peccat
vad kan man muta med?
vill inte hålla i något framför näsan på dom då jag sedan luktar av det jag gav dom, och då biter dom i fingrarna..:P
En liten bit kex funkar bra :)
smart! något speciellt?
Digestive är mina tjejer helt tokiga i, men det är ganska feta kex så man får ta det lite lugnt med dem. Mariekex funkar också bra. Tänk på att det är godis för dem bara, mycket fett och socker, så att man inte ger dem massa gott konstant bara för att de är såååå söööööta (även om det kan vara svårt att låta bli haha) :)
haha.. visst.. ska prova kex imorgon (har inga hemma..:P)
tack för tipset!
Bra är också att "avvänja" dem från buren lite, dvs. att nu ser de buren som sin enda trygghet. Sitt på sängen med dem (bäddad), så kommer de söka sig till dig och så småningom koppla dig=trygghet och godbitar!
jag har kommit på det! Kanke inte varför, men vad jag kan göra åt problemet!
Ta upp dom från buren med mjuka typhandskar.. Det tycker dom är mysigt och nu när man stoppar ned vanten så hoppar dom up i handen och vill ut..:D
Alla med samma problem, Prova det!