Örebrotrakten
Hur många råttmänniskor finns det i Örebrotrakten? Hur många skulle vara intresserade av utställning etc? Och hur många råttor innebär det? (dvs, hur många har ni?)

jag finns :)
och jag skulle nog kunna skaka fram några som gömmer sej ;)
just nu ligger mitt antal på 15st…men får ev 1 till nu i dagarna…
You can't spell Bitchy without Itchy

Japp intresserad, men kan inte säga antal råttor.
Jag bor i västerås och kan ställa ut 10+(. Idag har jag 27 st här hemma varav tre ska tillbaka till sina uppfödare, sedan några jourhem).
Sedan är det många som lätt kan ta sig dit. Går ju bra med tåg från sthlm.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

det ligger ju i stort sett mitt i landet…så det är en bra knytpunkt…
är det officiell eller inofficiell utställning det gäller ???
Örebro ligger nära Västerås. Så du får gärna bo hos mig sorkis :-D

#5 Snart e de lika bra att jag flyttar hem till dig permanent :p men då får du skaffa större :P
asg… men vafan. jag flyttade just till mindre :-P..

WOW vilken respons på bara några minuter! :D
Jag har precis kommit hem från Sydråttans Valentinutställning vilket gav mig lite storhetsvansinne. Då jag spenderar somrarna (iaf. del av den) i Nora och tidigare fixat en to be officiell men blev inofficiell utställning där fick jag lite sug att göra det igen. Eller iaf. hjälpa till någonstans.
Problemet med utställningar är ju att man ska vara ute i så sjukt god tid… ;)
Min spontantanke var att "ro ihop en officiell pet", alt köra få domare i flera klasser, men är det stor respons så kan det ju bli en "riktig" utställning…
MEN, ska det vara en "riktig" utställning kan jag inte arrangera den från Malmö, utan då får folk på plats hugga in lite mer…
DET är dagens tanke, hur den utvecklar sig vet jag inte än ;)
är ju nära för sthlmarna. och där finns det folk.

Tänker du på Stockholmare som kan ställa ut eller folk som kan hjälpa till?
(tyvärr inte alltid samma sak ;) ) Kan tänka mig att både Stockholmare och Göteborgare kan tänka sig resa en liten bit för en officiell utställning. :D
Tror dock att det är rätt viktigt att försöka involvera "lokalbefolkningen" för att kunna få en hållbarhet i föreningen.. Så att inte samma folk gör allt.. Men det verkar ju iaf. finnas två i hooden än så länge? *wohooo*
Och det är ju toppen att det finns ett gäng rådisar i närheten som är på G vid en eventuell utställning, även om det också tyder på en större variant och mer engagemang som krävs ;).
Jag bor i Köping har dock inte så mycke erfarenhet av utställningar :P

jag har ingen direkt erfarenhet av råttutställningar, men hjälper mer än gärna till…
Oj ja, Örebro skulle vara perfekt, bor strax utanför karlstad.
Dock har jag inte så många egna råttor att ställa ut men 1-2 styckna och tror min inakorderare skulle vara hemskt intresserad samt en vän till mig som också håller på med råttor. Så vi är några styckna iallafall =)

Jag skulle tycka att de vore jätte kul med en utställning i örebro, blir de nå av det?
Jag har ett par råttor som kan ställas ut, och örebro ligger ju så pass bra till att det är lätt att ta sig dit med tåg..
Jag bor i Örebro och har aldrig varit på en rått utstälning vore kul och komma och se hur det går till =)
#10 mest som att ställa ut. Finns rätt få domare och utbildade frisk kontrollanter. Så det är svårt att be några andra än standard gänget. Om man nu inte kan leta lite i utlandet och kanske få in någon utländsk domare.
Jag kan ställa upp att hjälpa till. Men varken utbildad domare eller frisk kontrollant.

Örebro skulle jag definitivt kunna tänka mig åka till för utställning

Jag bor ju bara 1 timme från örebro och är gärna med och angagerar.
När det gäller dommare vet jag dock inte vilka som finns, Men utländska dommare brukar väll locka en del utställare?

Vet inte hur sugna utlänska domare är på att åka på en "förstagångsutställning" på ny ort, det är nog svårt att få ihop namn till väletablerade stora vår tex.
Dessutom kostar utlänska domare SRS väldigt mycket pengar, vilket man kanske inte vill lägga på en utställning som man inte vet om folk kommer på. :(

#19 Det är ju åxo en hake. Men skulle de kanske inte vara värta att kanske få igång lite utställningar i den här trakten? det kanske skulle locka folk från "andra sidan sverige" det vill säga åt norge hållet (jag är trött och förkyld så min hjärna hänger orkar inte formulera)
det brukar ju vara endel gerbil utställningar i örebro traken, Varför inte försöka gå ihop med dom och ha en utställning som den i tierp? Det minskar ju kostnaden lite iallfall.. Förhoppningsvis för inte deras "domare" så mkt väsen som den tanten gjorde på kaninutställningen ;P
mh jo det skulle ju vara något kanske. försöka samköra med andra utställningar. Men då styra upp allt bättre.
Inte in tryckta i ett lite hörn och alla virrar runt som hönor. Förutom att jag blir extrem trött och somnar på plats med allt som händer när det virras runt. Så är bara en frisk kontroll onödignär själva kontrollanten irrar runt och råkar glömma sprita händerna.
Behövs mer utrymme än tierp osv. Plats för alla utställare att ha sina djur på borden utan att stapla på varandra. Stolar så alla har en möjlighet att sitta av de som ställer ut. Efter 5 timmar ståendes är man ju total död.
#20 haha ja bjud in den tanten om hon är på råttsidan. hörde bara hälften vid domar bordet när hon stod och gapade.
Men jag är helt med på att det behövs spridas ut lite med utställningarna. Det skulle nog gynna en hel del att ha mer än gävle, göteborg och sthlm typ.
Örebro är ändå så pass lätt att ta sig till och hitta övernattningsplats relativt nära.
Är mest att hitta en lokal och domare.

Lokal skulle jag nog ev kunna fixa ganska billigt, kan ju höra på min gamla skola om man kan låna nått rum där, dom älskar mig så de går dom säkert med på, Och det är relativt lätt att hitta dit och stadsbussarna stannar precis utanför, parkering finns också så de räcker..
Skulle kanske vara nått att ha en smådjurs utställning, med råttor, gerbiler, hamstrar osv. Fast INTE kaniner XD Dom får en egen lokal isånnafall.

Den gapande kvinnan från Tierp heter Gitt Formdaloch är Uppsala Läns Kaninavelsförenings ordförande. :D (Råkade av en händelse igår hamna på deras hemsida och fann henne där. :P)
Ja, visst vore det en god ide att slå samman med andra utställningar.
Vad stod hon och gapade om? Eller pratade hon bara väldigt högt?
Ot men nyfiken som jag är måste jag fråga

#24 hon hade nog den största megafonen som finns som hon gapade allt hon hade i : P Hon pratade om allt möjligt, skit jobbigt..
1. Börja med att ringa runt till domare och någon vettig frisk kontrollant. Se hur stort intresse det finns att få fram några villiga.
Sedan kan man börja styra och ställa rätt fort utan direkt problem.

Hoppla.. nu är det faktiskt DK som bokar domare och inget man ringer innan något är klart…
Först hittar ni en lokal och ett datum. Det ska hinna godkännas och publiceras i HR så nästa nr som trycks är i juni så först efter det. Sen ska det inte konkurera med andra mindre utställningar

Jag ska kolla lokal på fredag, en bra lokal enligt mig. Lätt att hitta dit med bil, gott om parkering. Stadsbussen går från tågstation och tar 15-20 min dit och stannar precis utanför : )
Sen är de datum..
Jag har funderat på i slutet på juni? eller början av juli?
Skulle de va någon uställning i hallstavik den 18?

Enligt superdupernya HR så står det att det är utställning i Edebo den 18 juli ja, även på utställningsprogrammet från GBG nu senast
Men som #27 säger, kontakta någon i SRS först, om ni vill anordna nåt i SRS namn, för att försäkra er om hur det ska gå till, innan ni börjar styra o ställa själva ;)

*lämna avtryck*

Bor ca 1,2 h färd från örebro och blir de utställning där så kommer ja garranterat med en 6-8 råttor :p